Forbryder-trioen 007 ikke kunne slå

Bond contra banden - 
Olsen-banden


Om det var SPECTRE, SMERCH eller selvstændige superskurke, har Bond besejret dem alle. Kun i Danmark viste en forbrydertrio sig mere succesfuld ved billetlugerne. Egon, Benny og Kjeld gav konstant Bond baghjul – også selvom 007 indirekte gav liv til Olsen-banden.

Vil det være for meget at hævde, at dansk films mest ikoniske bande er større end Bond?

Sikkert ikke for Egon Olsen.

Som det eneste forbrydergeni i verden har han formået at overvinde selv 007 ved billetlugerne.

Olsen-banden lå i 1970'erne i direkte konkurrence med de aktuelle Bond-film om publikums gunst. Og tallene taler for sig selv.  

Det var banden, der løb med rovet i Danmark.

BILLETSALGET MELLEM BANDEN OG BOND

Tallene herover er baseret på filmenes respektive repremiere-billetsalg fra 1976, da man ikke registrerede før.  Bond-filmene kørte i kavalkader over hele landet fra 1966, mens den første repremiere på en Olsen-banden film  stod i 1971.   Medregner man de fire første Bond-film fra 1962-65, der tilsammen i repremierer har solgt 972.703 billetter, når man op på et samlet salg af 2,208,035  Bond-billetter i Danmark.  Det er 884 billeter mindre end hvad Olsen-banden solgte. 
(Kilde: Danmarks statistik).

Mens Bond-filmene havde trukket publikum siden april 1963, begyndte Balling og Bahs' serie først virkelig at lette med Olsen-banden i Jylland. Den kom ud i konkurrence med Diamanter varer evigt i slutningen af 1971

"Det er stort, det er dansk ..."

Men hvor der kom en ny Olsen-banden film hvert år fra 1972 til 1976, kom der i samme periode kun to Bond-film, nemlig Lev & lad dø og Manden med den gyldne pistol.
Hel fair er målestokken derfor ikke.
Hvem er størst? Olsen-banden kæmpede med Bond og Jaws om billetterne i 1970erne.

Ingen større

Allle må dog neje sig for Egon og co, der med Olsen-banden ser rødt i 1976 satte trumf på, og lavede den bedst sælgende danske film, hidtil.
I 1976 var der ganske vist heller ingen konkurrende Bond-film. Men end ikke de mest succesfulde 007-film fra 1970erne – Roger Moores Spionen, der elskede mig fra 1977 og Moonraker  fra 1979 - formåede heller efterfølgende at overgå Olsens hundehoveder og hængerøves tiltrækning på danskerne. Tværtimod overgik også de efterfølgende to Olsen-banden films billetsalg 007 med længder,
Selv efter en pause fra 1979-81 svigtede danskerne ikke trioen. 
De to sidste film, Olsen-bandens flugt over plankeværket og Olsen-banden over alle bjerge, der fik premiere i 1981, solgte tilsammen over 1,4 millioner billetter. 
Roger Moores For Your Eyes Only - Agent 007: Strengt Fortroligt måtte i 1981 nøjes med at afsætte 785.00 adgangstegn i Danmark.

DE USMINKEDE REGNSKABER

Tallene herover er dog i Olsen-bandens favør, da der kun udkom tre Bond-film i perioden mod seks Olsen-banden film. (Kilde: Dansk statestik)

Uden Bond - igen bande

Alligevel skal de ikke overses, at der muligvis slet ikke havde været ild i Olsen-bandens cigar, hvis ikke det havde været for James Bond. 

Nok havde Henning Bahs længe tumlet med ideen om den uheldige forbryderbande fra Valby, men han og instruktør Erik Ballings guldrandede samarbejde begyndte først at gnistre, da de parodierede 007 med Frede-filmene i 1965-66. 

Kemien mellem hovedrollerne Ove Sprogøe, Morten Grunwald og Poul Bundgaard i Slå Først, Frede, slog ned som en Goldfinger-laserstråle og inspirerede forfatterne til at skabe det univers, der er ligeså dansk, som Bond er britisk. 

Og ligeså national, som Bond er international.

TALLENE LYVER IKKE 
Også comeback-filmen, Olsen-bandens sidste stik fra 1998 formåede at sælge flere billetter end den seneste Bond-film, Tomorrow Never Dies, der udkom året før. (Kilde: Dansk Statestik)

Mændene med den gyldne inspiration

Balling og Bahs lagde ikke skjul på, at de i Olsen-banden lod sig inspirere af alt fra Chaplin til Jacques Tati, Gøg og Gokke og de franske farcer med Louis de Funes. Samt navnlig biljagterne i actionfilm som The French Connection og Bullit.

Derfor er sammenfaldene mellem Olsen-bandens og Bonds ikonografi også enten bevidste eller tidstypiske tilfældige.

Hvor alt i 007s verden er nyt og teknologisk smart, er alt i Olsen-bandens univers noget rusttæret ”gammelt lort”, for nu at citere Benny. 

Alligevel er her samlet øjeblikke, indstillinger, handlinger, kulisser m.m., der instinktivt vil minde enhver dansk 007-fan om, at Broccoli og Saltzmans film også havde en kulturel afsmitning, da Balling og Bahs lavede den førende danske folkekomedie.

Agent 007 - Mission: Drab, 1962 contra Olsen-banden, 1968

Skyggegang uden gadedrengehop

Den berømte gåsegang henover Islands brygge, der også blev plakatens motiv til den første film, Olsen-banden i 1968, baserede Erik Balling Fy og Bi stumfilmen Krudt med knald. Alligevel kan Bond-kendere idag dårligt se Agent 007 – Mission. Drabs mørklagte åbningsskud fra 1962 af tre mordere i tiggergang, uden at høre Bent Fabricius-Bjerres melodi for sit indre øre.

Agent 007 contra Goldfinger, 1964, contra Olsen-banden på spanden, 1969.

Supersonisk science fiktion

I Olsen-banden på spanden fra 1969 åbner en udenlandsk frømand Nationalbankens boks med et science fiktivt og supersonisk lydgevær, som Yvonne ville have sagt.
Våbnet ligner noget Q kunne have givet Bond, men er direkte sammenlignelig med scenen, hvor Auric Goldfingers kinakraveklædte tropper bruger en industriel laserkanon som "dåseåbner" til USAs nationalbank, Fort Knox i Agent 007 contra Goldfinger, 1964.

Olsen-banden på spanden contra Goldfinger/Spionen der elskede mig

Foto: Flemming Arnholm.

Javel, "Sir"

Tiltaleformen "Sir" løftede Balling og Bahs fra M's kontor i London og til politigården i København, hvor Poul Richhardt som "Chefen" også havde samme setup af farverige telefoner, som Bernard Lee i Bond-filmene. 
Ligesom på Miss Moneypennys forkontor, hvor Storbritanniens dronning Elizabeth regerer i glas og guldramme, blev der også i Olsen-banden på spanden sendt en hilsen til den siddende regent i form af billederne af henholdsvis kong Frederik IX og dronning Ingrid.

 Olsen-banden i Jylland, 1971, contra Agent 007 - Mission: Drab, 1962

Generalens skatte-pige

Ursula Andress fik ikke kun bølgerne til at skumme af lidenskab på Dr. Nos strand i 1962. Som løjtnant i en jysk pløresødals-basselejr fandt Peter Steen også adspredelse ved at studere Sean Connerys drømmepige i Olsen-banden i jylland.
Ursula Andress
var nået til Thy via Playboy. Hun poserede i Eva-kostume i bladet i 1965, og selv seks år senere  - i 1971 - var de billeder mindst ligeså opsigtsvækkende for løjtnanten, som "Generalens skat" var for Egon nede i de tyske bunkere.

Diamanter varer evigt, 1971 contra Olsen-bandens sidste bedrifter, 1974.

"Ballonen var signalet ..."

En rød vejrballon viste sig at være et perfekt angrebssignal til Bonds ventende kanonhelikoptere.
Sean Connerys Bond afsendte den fra Blofelds olieplatform i Diamanter varer evigt i 1971 - og den film så Henning Bahs. 
To år senere brugte Kjeld samme trick i Olsen-bandens sidste bedrifter, idet han slap hundredevis af balloner ud fra Børsens gamle dragespir. Egon og Benny var dermed advaret om, at sheiken af Abradan var på vej med bilen fyldt med de diamanter, som også Olsen-banden håbede ville vare evigt.

Olsen-banden contra produkt placement

Foto: Udklip af reklame/screengrab.

Olsen-banden til salg

Efter Olsen-bandens store kup i 1972 kom Balling  under beskyldning for bevidst produkt placement. 
Det kendte man fra Bond-filmene, hvor 007 ofte tjekkede sit Rolex submariner ur, men anmeldere frygtede, det ville fordærve den danske filmkunst.

 ”Det kunne være interessant, at få tal på hvad handelsbanken, B.T. Ekstra-Bladet og Tuborg m.fl. har betalt for at være med. Det tal kunne fortælle en hel masse om filmproduktionsvilkår i det år, hvor kulturminister Niels Mathiasen gav os en filmlov, som giver alle kapitalistiske kræfter frit spillerum i den populæreste underholdningsbranche. Men det er en anden historie, som ikke vedkommer Olsen-Bandens store kup – og dog”, skrev Demokraten i 1972.

Bennys Chevrolet Bel Air '59 blev Danmarks-berømt. 007 foretrak Aston Martin, men blev i Dr. No fragtet i en Bel Air Convertible 1957.

Reklamen viste vej

Balling måtte i et svar forsikre, at han ikke havde forpligtet sig til at reklamere for nogen produkter: 
"De er alle fra vores side udvalgt ud fra det kriterium, at de repræsenterer så veletablerede institutioner i dansk hverdag, at deres forekomst i filmens handling må virke temmelig selvfølgelig", skrev han i Demokraten. 
Sådan blev det ikke ved – som Bond var også Olsen-banden til fals for penge. I 1970'erne reklamerede de således for DUUX radioprodukter, Rød Tuborg, en tegneserie og et brætspil, ligesom de blev talerør for energispareplaner, Superfos Glasuld og Stofa kabel-tv.

Goldfinger, 1964, contra Olsen-banden deruda', 1977.

Fort Knox - på Bellahøj

Den Internationale Bank for Genopbygning og Udvikling (IBRD) – i daglig tale – Verdensbanken – har hovedkvarter i Washington. Den danske kontakt varetages gennem Udenrigsministeriet, men i Olsen-Bandens eventyriske univers fik banken en operativ dansk afdeling på Bellahøj. Og i Henning Bahs' og rekvisitør Magnus Magnussens version blev det en dansk udgave af den mindst ligeså fantasifulde Fort Knox-kulisse, som den tyske produktionsdesigner Ken Adam (billedet) byggede til Agent 007 contra Goldfinger i 1964. 
Mens boksanlægget blev opført på Nordisk Film, udgjorde en daværende el-koblingsstation på Hulhårdsvej på Bellahøj facaden. Med bygningen havde Hans Christian Hansen i 1968 introduceret brutalismen i dansk arkitektur. Kold, kynisk jernbeton, der i filmen blev dekoreret med skiltet "Sine Pecunia Dolet - Uden penge gør det ondt"
Hvor Goldfinger brugte giftgas og en laserstråle til at indtage Fort Knox, gjorde Egon det med en stiksav, to tikronsedler og en gammel avis.

Olsen-banden på spanden, 1969, contra Ian Fleming

Ghita Galore

Blandt de første idéer til Olsen-banden på spanden fra 1969 var den amerikanske mafiachef Sarafimo Motzarella. Sådan stavede Henning Bahs navnet i arbejdspapirerne, udgivet i Christian Mongaards bog, Olsen-banden fra 2018.
Fornavnet var det samme, som Ian Fleming i romanen Diamanter varer evigt fra 1956 gav sin skurk, den amerikanske gangster Sarafimo Spang. 
I Olsen-banden skulle Sarafimos højrehånd også have heddet Springer - ligesom Helmuth Springer, der havde været en af Goldfingers sammensvorne i Ian Flemings roman fra 1959. Herfra lånte Bahs endnu mere, da han også gav Sarafimo en sekretær, "en veldrejet godte", med navnet Pussy Masterton. Ingen 007-fan var i tvivl om, at det var en sammentrækning af Pussy Galore og Jill Masterton, den guldindsmurte pige fra filmen.
I den endelige film kom Harold Stone til at spille gangsteren Sarafimo Mozzarella, men glamourøse Miss Pussy blev ændret til socialforsorgs-englen Bodil Hansen alias en yndig Ghita Nørby.

Moonraker contra Olsen-banden overgiver sig aldrig, begge fra 1979

Den store bagmand

Den store bagmand er ofte en gådefuld person i Bond-filmene. 
Hvem Hugo Drax (Michael Lonsdale) ringede til for at få nye kræfter til sit rumprojekt i Moonraker i 1979, forblev således en gåde. 
Men mørkets fyrste var en respekteret industrialist, der regerede fra en af verdens mest prominente adresser, balsalen i Venedigs Ca' Rezzonico-palads med trompe-l'œil-arkitektur på væggene og under et loftmaleri af kunsteren Girolamo Mengozzi Colonna. 
Bjørn Watt-Boolsens finansmand Hallandsen/Holm Hansen kom fra samme pompøse rammer i Børsen og på Rådhuset i København, da han i 1979 fik EF's hovedkvarter i Bruxelles som udsigt. Men Ballings ramme­sætning af den korrupte kapitalist i telefonkontakt med politiske rævekage­bagere længere oppe i systemet viste, at samme skumle kræfter var på linjen i Olsen-bandens univers.

 Olsen-bandens store kup, 1973, contra Agent 007 jages, 1963

Pletskud på plakaten

Både Bond- og Olsen-bandens bagmænd tillod sig en selvironisk hilsen i filmene. 
I Agent 007 jages fra 1963 snigmyrdes en bulgarsk dræber, da han vil kravle ud gennem en hemmelig låge i et filmplakat. I hjørnet af plakaten kan man læse, at filmen Call Me, Bwana var produceret af 007-producerne, Harry Saltzman og Albert R. Broccoli. 
I Olsen-banden går amok - lavet ti år efter Bond-filmen - fanges Egon i flugten, da han træder ud på facaden af Palads, hvor biografens hit, "Det store kup", spiller. Året før, i 1972, var Bahs og Ballings Olsen-bandens store kup blevet det store publikumsplet-skud i netop Palads Teatret.

 Diamanter varer evigt, 1971, contra Olsen-bandens sidste bedrifer, 1974.

Licens til kran

En kran blev brugt af både Bond og Benny til næsten samme formål. 
I Diamanter varer evigt tog det Sean Connerys Bond et par øvegreb, før han havde forstået mekanikken og kunne hejse sin modstander, Blofeld, op i hans badekar af en ubåd og svinge ham hårdt ind i en mur på hans olieplatform. 
I Olsen-bandens sidste bedrifter havde Benny samme begyndervanskeligheder, da han skulle trække Egon op fra Sydhavnen, men efter lidt tid fik også han bugseret bandelederen hen over en skrotplads og ind i et hus.

 Olsen-banden overgiver sig aldrig contra James Bond

Agent 00-Jensen

Den-der-der-den-den .... lyder det instinktivt for Bond-fans indre øre, når Benny kigger ned igennem løbet på en stjålen kampvogn i Olsen-banden overgiver sig aldrig. 
Synet af Jensen - Axel Strøbyes hårdt prøvede politimand - komplimenteres dog ikke af samme pistolskud som åbnede enhver 007-film i 1970erne til lyden af Bond-temaet. Men det er samme vinkel som Maurice Binder brugte i seriens Gun Barrel Logo, omend Henning Bahs faktisk fik sit kanonløb til at se ligeså naturalistisk ud, som i Daniel Craigs Casino Royale fra 2006.

Goldfinger, 1964, contra Olsen-bandens flugt over plankeværket, 1981.

Oddjob med dansk bøf

Ligesom Auric Goldfinger havde også Olsen-bandens modstandere en uhyggelig håndlanger, der med tiltagende sadisme nød at planlægge smertefulde dødsritualer. Harold Sakatas Oddjob viste vejen, da han i Agent 007 contra Goldfinger fik gangsteren Mr. Solo og en Lincoln Continental knust i en bilkværn på en bilkirkegård i Miami.
I Olsen-bandens univers prøvede Ove Verner Hansen som Bøffen igen og igen at få Egon til at forsvinde - og blive helt væk, og i Olsen-bandens flugt over plankeværket gik han Oddjob en smule i bedene ved at smide bandelederen i en stenknuser i en grusgrav. Alt sammen til tonerne af Shu-bi-duas muntre udgave af Midsommervisen. 
Hvor farligt et par Oddjob og Bøffen ville være, hvis de slog sig sammen viser videoen herunder ....

 Olsen-banden, 1968 contra Lev & Lad Dø, 1973

Ameri'dansk inspiration

Med den første Olsen-banden film i 1968 overhalede Balling Bond-serien med fem år. 

Under en lang biljagt på sydhavsøerne alarmeres nemlig den lokale politimand fra Stege. Og i Ole Montys (1908-77) fremstilling viser han sig at være en rigtig ameri’dansk sherif med skydekløe i fingeren, og Police skrevet på sin bil. 
Det blev svært ikke at mindes, da sydstatssherif J.W. Pepper i Clifton James komiske figur trådte frem og forvandlede speedbådsjagten i Lev & Lad Dø i 1973 til en tilsvarende farce.

Olsen-banden contra Agent 007 i skudlinjen, 1985

Skide godt, James

Som Helgenen havde Roger Moore åbnet mange pengeskabe i 1960erne, men hvem i det danske publikum fik ikke lyst til at råbe, "Skide godt, Egon", da James Bond i Agent 007 i skudlinjen i 1985 brugte et stetoskop for at åbne skurken Max Zorins medicinskab.
Hidtil havde 007 altid haft mekaniske gadgets til den slags, men fire år efter Egon Olsen havde knækket koden på det sidste Franz Jäger pengeskab i Olsen-bandens flugt over plankeværket i 1981, viste Bond, at selv han kunne lære fra en mester.
Egon ville have været stolt.

Balling contra Bond, 1984

Ingen bedre

I sin sidste serie, Anthonsen fra 1984, rettede Erik Balling endnu et satirisk stød mod spionbranchen. 
Bond-bloggen har med kreativ frihed redigeret lidt i scenen fra afsnittet, Den gale mand på DR gensyn for at vise, hvor præcis 007-parodien er - og hvor langt der nok også er til, at Danmark får en ægte Bond.