FOR DANMARK, JAMES
007 i den danske pop-kultur
 1966-1967

Bond-merchandise, bøger, og litterære fortolkninger skyller ud over Danmark

1966

- Bond, her, der og alle vegne

Connerys ansigt overalt

Officielt var 1966 det første år uden en ny Bond-film i Danmark, men bølgen, som de første fire havde rejst fik bi-produkterne til skylle i land.
På tegneserie-fronten udkom fire nye numre af James Bond - Agent 007. Alle med Sean Connerys lighed på coveret.
Flemings roman historier kunne læses på striber i Agent 007 jages, Moonraker Thunderball og Fra en dræbende synsvinkel. Den sidste var baseret på forfatterens For Your Eyes Only. En af de noveller, som Fleming oprindeligt havde skrevet til en kuldsejlet tv-serie om Bond i 1960.

Herover: Interpresses fire forsider fra 007-udgivelserne fra 1966. Agent 007 jages, Moonraker, Thunderball og Fra en dræbende synsvinkel - sidstnævnte baseret på Ian Flemings novelle For Your Eyes Only, der inde i bladet hed Fra dødelig vinkel, og som fik titlen Strengt Fortroligt, da den blev udgivet som novelle i Danmark. Så var forvirringen vist total. I tegneserien Thunderball fik læseren også præsenteret forbrydersyndikatet SPECTRE i sin fordanskede form: SPEKTRUM. Det stod for Specielt Elitekorps for kontraspionage,  terror, repressalier, udpresning og mord.

Alle drenges drømme-bil

De drenge, der ikke havde fået den i julegave, kunne også ønske sig eksemplaret af den nu så ikoniske legetøjsudgave af Bonds Aston Martin DB-5. Sjovt nok var bilen ikke slagsskibsgrå, som i filmene. Producenterne tog udgangspunkt i en gul DB-4 Aston Martin fra Corgi-kataloget 1960 og fik den sendt ud - i guldfarve. Først et par år senere, i 1968, kunne man købe den sølvfarvede model. Den var en smule større og havde udover kugleskjold, maskingeværer og katapultsæde også omskiftelige nummerplader og roterende dækflænsere.
Intet legebarn kunne være foruden.
Danske Bond-fans voksede op med disse biler. Foto: Henrik Huus Mikkelsen.
Bond og Batmobilen kørte dørtræk i 1960erne.
Spillet, hvor ung som gammel, kunne være Bond.

Alle voksne drenges drøm

Helt så børnevenlige var genudgivelserne af Ian Flemings romaner ikke. Men de blev interessante for teenage-drenge, fordi forlaget Skrifola forsynede dem med letpåklædte piger.

På hardcoveret til James Bond og Tordenkilen, som Flemings Moonraker nu blev oversat, tittede Molly Peters fra Agent 007 i ilden ovenikøbet frem med babs og nutte i fri dressur. Det var den hidtil mest vovede danske bogforside, og at forlaget slap afsted med det kan undre. Året før havde sædelighedspolitiet rejst pornografisigtelse mod det dansk forlag Thaning & Appel fordi de udgav den 200 år gamle bog Fanny Hill med erotiske tegninger.

Herover: Forlaget Skrifola gik til grænsen med deres bogforsider i 1966. En topløs Molly Peters fra Agent 007 i ilden reklamede for genudgivelsen af Tordenkilen. Samme bog fik en mere påklædt model som blikfang på 2. udgaven. En netstrømpeklædt modstander udfordrede på coveret til Manden med den gyldne revolver, mens Sean Connerys ansigt var sat på en model i kilt på forsiden af Strengt Fortroligt, en novellesamling, markedsført af en storbarmet badepige med harpunspyd.

Sexede forsider

James Bond og Tordenkilen, der blot havde heddet Agent 007  første gang den udkom i Danmark i 1960, fik en mere tækkelig forside, da den i 1966 blev udgivet i lommeformat. Men de kinky-sexede undertoner forblev et tema på forsiderne.

Udgivelsen Strengt Fortroligt havde således en barmfager, bikini-klædt model med harpunspyd, siddende foran en kiltklædt Sean Connery. Det spillede tydeligvis mere på den biograf-aktuelle Agent 007 i ildens billede af Bond, end på bogens, der i virkeligheden var en novelle- samling. Rita Dam havde oversat den efter Flemings For Your Eyes Only. 

Udover titel-novellen, der fik den danske titel, Strengt fortroligt, rummede bogen historien, From a view to a kill - på dansk Spioner i vinterhi, Quantum of Solace, der blev oversat til Fortrøstningens kvanteteori, samt Hildebrand-varianten, efter forfatterens The Hildebrand Rarity.
På åbningssiden kunne danske læsere tilmed orientere sig lidt om den afdøde forfatter, der fik en ultrakort biografi.
En kort biografi om Fleming stod at læse i titelbladet til hans sidste roman.
Skrifolas forside til pocketbook udgaven af Manden med den gyldne revolver.

Homo-erotisk forside

Afdøde Flemings sidste Bond-roman, The man with the golden gun blev udgivet i Danmark i 1966, men med to forskellige forsider.
Hardcover-versionens var mest opsigtsvækkende. Den viste et netstrømpeklædt dameben, dekoreret med James Bond alias Sean Connerys ansigt i en medaljon, og med det gyldne våben hængende ned langs siden som en fallos.

Bogens historie havde homo-erotiske undertoner mellem Bond og revolvermanden Scaramanga. Forsiden kunne antyde, at revolvermanden ventede sin modstander, iført kvinde-lingeri. (hvilket nu ikke var tilfældet)

Skrifolas pocket-book forside af Manden med den gyldne revolver forestillede mere traditionelt, men ikke mindre kontroversielt, en mand i seng med en kvinde. Igen med Connerys ansigt liggende i glas og ramme på natbordet.
En saloon-pige eller er det Manden med den gyldne revolver på coveret til Skrifolas hardcover udgave

Bond bag kameraet

Til fans, der ville bagom filmene udkom hæftet Møde med James Bond - hans fjender og veninder.
For 2 kroner og 50 øre kunne man over 32 sider se billeder fra filmene, læse et portræt af Sean Connery, nærstudere DB-5'erens våben og se nogle af de første behind-the-scenes fotografier fra filmene.

Herunder: Møde med James Bond var den første fan-bog med skud bag kulisserne, der udkom i Danmark.

Fuldt hus i løbet af 0,07

Samtidig spillede Agent oo7 ilden med "stigende succes" - som Biografbladet udtrykte det i 1966. Dansk Filminstitut var desværre ikke begyndt at registrere de samlede salgstal endnu. Men at agenter var populære fremgik ved, at Danmark samme år havde premiere på hele 24 agent-film.
Biografbladet gjorde status på Bond-filmenes indtjening.
De to første Bond-film mere end fordoblede deres indtjening i 1966. Annonce fra Biografbladet 1966.

Bond-wannabees

Fra Frankrig kom Agent Coplan og Agent FX-18 jager den hemmelige sender.
Fra Vesttyskland, Agent for Interpol, fra Spanien og Italien - Manden fra Istanbul og Agent 077 - Mission: Bloody Mary, Spioner i baghold, Agent Z-7 - Operation Beirut og Skyd først, X-77.
Fire af de Bond-wanabees, som danskerne kunne se i biograferne i 1966.

Bond-pige på dansk visit

USA sendte tre film, baseret på tv-serien The man from U.NC.L.E med titlerne, U.N.C.LE. slår til, Spioncentralen W.A.SP og Spionaktion U.N.C.L.E.  Sangeren Dean Martin lavede Ræk mig lyddæmperen, James Coburn var Vor mand Flint. Disney sendte Agent C.A.T. - en kat. Mens Bond-instruktør Terence Young bød ind med Operation Opium.
Efter Biografbladets note i 1966 gik Lavi igang med optagelserne til 007-filmen Casino Royale.

Dansk agent cirkus

Francis de Wolff, sigøjnerhøvdingen Vavra fra Agent 007 jages, havde en lille rolle i Agenten med den tavse pistol, Agent 007 i ildens kasserede Domino-kandidat Sylvia Koscina fik spion-debut i komedien Agent 8 3/4, Sophia Loren spillede Spionpigen - Arabesque, mens en Jane Bond dukkede op i skikkelse af italienske Monica Vittis Modesty Blaise.

Midt i det hele var der også premiere på den dybt seriøse Spionen, der kom ind fra kulden, et gensyn med Hitchcocks Hemmelig Agent fra 1936 - for slet ikke at glemme 2'eren i serien om Danmarks mest poulære spøg og skæmt agent, Erik Ballings Slap af Frede. 
Fuldt hus i løbet af 0,07. Biografbladet bragte annoncen i 1966.

David Niven som ny Bond

I Hemmlig agent for H.A.R.M. havde 007-fans, udover Aliza Gur fra Agent 007 jages, mulighed for at se den italienske skønhed Barbara Bouchet. Hun havde fået rollen som Miss Moneypenny i det, der blev annonceret som den næste 007-film: Colombia Pictures udgave af Ian Flemings Casino Royale.

Hovedrollen som Sir James Bond skulle spilles af David Niven, aktuel som spionen i Dr. Love - Hemmelig agent, instrueret af Val Guest, der også blev involveret i produceren Charlie K. Feldmanns nye Bond-produktion.

007 - Casino Royale skulle baseres på den ene Fleming titel, som Broccoli og Saltzman ikke havde sikret sig rettighederne til.
Fleming havde solgt dem længe før de kom på banen Men filmen skulle have haft premiere i efteråret 1966. Derfor blev der sendt et genoptryk af Ian Flemings første roman ud, dekoreret med billeder fra filmen. På den stod også den danske titel, Banko for døden, James Bond.
Banko for døden fra 1966. Foto: Skrifola.

Peter Sellers som ny Bond ...

Forvirrende nok, var det ikke David Niven og Barbara Bouchet, der prydede bogens omslag, men Peter Sellers og Ursula Andress.
De spillede ganske vist hovedroller i filmen, men hvorfor det ikke var filmens James Bond, der reklamerede for Casino Royale på bogen virkede ulogisk. Forklaringen var, at Feldman på grund af forsinkelsen ikke ville have officielle film-billeder fra settet ud, men at Sellers havde inviteret sin gode ven, fotografen David Hearn ind alligevel. Billederne han tog endte i Daily Mail i februar 1966, og gik derfra videre til bogforlagene, der dermed indirekte promoverede Sellers i  hovedrollen,
Bagsiden af romanen fra Skrifola, 1966.
Ekstra Bladet fik også fat i billederne, og bragte dem 8. marts 1966.

Sellers med svaghed

Ifølge B.T. havde Peter Sellers det ikke helt så godt, som billederne af ham og Ursula Andress gav indtryk af.
Skuespilleren havde udbedt sig "lukkede døre" i studierne for ikke at skildre med sine svaghedstegn efter et hjerteanfald, skrev avisen, uden at vide hvor galt det egentlig var fat under optagelserne, hvor Sellers konstant udeblev for at være sammen med sin unge hustru, svenskeren Britt Ekland.
10 februar 1966 fortalte B.T. at Sellers ikke var så rask, som man havde troet efter et hjerteanfald

To Bond'er mere

Skive Folkeblad kunne den 22. marts 1966 bidrage til forvirringen. Nok slog avisen fast, at David Niven ville spille en adelig Sir James Bond i Casino Royale. Men den nævnte også at en vis Terence Cooper skulle have rollen som Agent 007.
Skive Folkeblad citerede Casino Royales manuskriptforfatter Mankowits.

Passers pige i Bond

Ekstra Bladet bidrog til spekulationerne, da avisen 1. februar 1966 interviewede den svenske model Lisbeth Lindeborg.
 I Danmark blev hun kendt fra komedien Onkel Joachims hemmelighed fra 1967 med Dich Passer, men her stod hun til en rolle i Casino RoyaleDeværre havde Lindeborg fået afslag på en arbejdstilladelse i England, der endte med at forhindre hendes deltagelse i komedien. Men et billede af den barmfagre skønhed skulle avisens læsere ikke gå glip af.
Ekstra Bladet forsømte ikke chancen for at vise den potentielle Bond-pige.
Aarhus Stifttidende var tydeligvis ved at være træt af at skrive om Bond-film - rigtige eller ej.

Håbede det var den sidste

"En af Englands mest pålidelige sværindustrier", betegnede Aarhus Stifttidende virksomhedsapperatet, der var ved at rejse Casino Royale. Avisen satte fokus på, at alt hvad der kunne krybe og gå af stjerner og teknikere var involveret, ligesom man bragte et billede af Terence Cooper, som avisen betegnede som "Den rigtige James Bond".  "Lad os håbe det er morsomt - og at ingen finder på nogensinde at lave en ny Bond-film", lød bønnen.
Aarhus Stifttidendes historie (fortsat)
Connery og Mie Hama prydede ungdomsmagasinet Børge, 1967

Connery træt af rollen

Der var også en del forvirring om titlen på den følgende Bond-film fra Eon Productions. I 1965 havde Biografbladet skrevet, at I Hendes Majestæts Hemmelige Tjeneste skulle efterfølge Agent 007 i ilden. Men i ungdomsmagasinet Børge kunne man i 1966 læse, at Sean Connery havde sat kursen og kyssetøjet mod Japan.

You Only Live Twice var titlen, og bladet rapporterede, at Connery var led og ked af agent rollen. De skrev også, at han blev tortureret af Teru Shimada, SPECTREs japanske leder og at skurkens fæstning var omringet med voldgrave fyldt med Barracudaer.
Det hele var næsten rigtigt nok ...
I magasinet Børge havde man svært ved at skelne Bond fra Connery.

Japans Bardot

Både Børge og Jyllands-Posten var enige om, at kalde Bonds pige for "Japans Brigit Bardot". Mie Hama var aldeles ukendt i den brede offentlighed i Danmark, men i sit hjemland havde hun medviket i 67 film, lød det i avisens portræt, der blev bragt den 15. juli 1966. (Herunder)

Ekstra Bladet afslørede fru Connery

Ekstra Bladet var i februar 1966 først med en afsløring, som kun de mest skarpsindige fans nok ville få øje på.
Under optagelserne i Japan var Bond-pigen Mie Hama blevet syg, og istedet havde Sean Connerys hustru iført sig hvid bikini og sort paryk og var hoppet i vandet for at hjælpe filmholdet. Avisen bagte også et billede af Hama med en skarv i sin båd. Scenen indgik ikke i filmen, men var en reference til bogen, hvor pigen Kissy havde den vilde fugl som kæledyr. Hun kaldte den David - efter David Niven.
Ekstra Bladet skrev tvetydigt at "Fru Connery blev våd", den 20.2 1966.

Hitler komik

Dubleanter fandt man også på Casino Royale, som Ekstra Bladet kunne fortælle. Undrende læsere kunne se Peter Sellers maskere sig som Adolf Hitler og besnære Ursula Andress. Hvordan det havde noget med James Bond at gøre måtte man vente med at finde ud af til Casino Royale ville få premiere.
Ekstra Bladet 24.5 1966 "Hitlers galskab lyser ud af Sellers øjne, mens han som dæmonisk elsker omfavner Ursula Andress"

Preben Philipsens Bond-pige

Sminkekunsten kom også til udtryk i Du lever kun to gange.
Bonds forsøg på at ligne en japaner fik B.T. til at konstaterere, at det havde gjort Sean Connery "helt skæv i ansigtet".
I en reportage fra den 15. september 1966 fortalte avisen også, at Bond skurkinden ville blive spillet af en skuespiller, som et dansk publikum kendte særdeles godt fra den danske producent Preben Philipsens krimier: Karin Dor.
Gennem sit tyske datterselskab Rialto Film producerede Philipsen adskillige Edgar Wallace krimier med Dor i nøgleroller. Billedet som B.T. bragte forestillede dog ikke den tyske skuespillerinde.
B.T havde nyt om Du lever kun to gange i september 1966.

Historiens flottese filmkulisse

Den 6. december 1966 kunne Svendborg Avis fortælle, at Du lever kun to gange ville have et noget mere science fiktivt plot end Flemings bog og"Historiens hidtil flotteste filmkulisse". Den havde kostet syv millioner danske kroner i 1967 og forestillede Blofelds hemmelige raketbase på bunden af en vulkan, opbygget på Pinewood Studios af designeren Ken Adam.

Herunder: Svendborg Avis fortalte om Du lever kun to ganges science fiktive plot og kulisse. Indsat en illustration af åbningens  rumkapring fra et ikke identificeret ugeblad. Fotomontage @Bond-bloggen.dk

Om historien:

Denne artikel bygger på et arkivmateriale, trukket fra tekstarkivet og diverse avis, ugeblade, tidsskifter, programmer, pr-meddelelser og tegneserier fra egne gemmer. Bøgerne, The Battle for Bond og The Making of Casino Royale har været til støtte for opklaring af kronologi.  Tak til Jan Mouritzen, Jesper Antvorskov og  Martin Salling Hansen for tilsendt stof, og til Bondrorama.dk ved Mr. Brian Iskov for opklarende research. Kilder er citeret, hvor de optræder. Vil man bidrage med yderligere historisk 007-materiale fra perioden, eller berigtige historisk ukorrekt data, er man velkommen til at maile til Bond-bloggen.dk på - Caspermax@privat.dk.