BOND I DANMARK

- i 1997

Nye rygter

1997 var ikke gammel før rygtesmedene på BILLED-BLADET atter gik til armbolten.
Natasha Henstridge og Salma Hayek blev slået op som Brosnans nye piger i den kommende 007-film, der ifølge historien nu skulle hedde "Aquator".  Bladet var enten forkert på den, eller forud for sin tid. Hayek og Brosnan spillede nemlig sammen, men det var først i krimikomedien After The Sunset, der udkom i 2005.
BILLED-BLADET gættede forkert på både titel og 007-piger i 1997.

Ny titel

Mere præcise var Ekstra Bladet, da man onsdag den 12 marts 1997, fortalte, at optagelserne til Tomorrow Never Dies - den rigtige titel på Eons 18'ende Bond-film - var blevet obstrueret.
Nordvietnam havde sagt nej. Bonds tidligere antikommunistiske image gjorde figuren til persona non grata i landet, som producerne Barbara Broccoli og Michael G. Wilson ellers ville have brugt som film-lokation. Optagelserne måtte istedet flyttes til Thailand.
Ekstra Bladet og Berlingske Tidende, t.h, berettede om Bond-holdets problemer.

Skurkagtig medieboss

Berlingske Tidende havde i 1997 samme historie, men tilføjede, at den ny films hovedskurk ellers slet ikke var kommunist. Det var en mediemogul, der manipulerede med nyhederne og prøvede at tiltrække flere seere ved at fremprovokere en tredje verdenskrig.
Også Desmond Llewelyn - nu 82 år - ville være tilbage, skrev B.T.

Nyt fra østfronten

Mere nyt fra østfronten fandt man i B.T. Dagbladet fortalte, at det ville blive Michelle Yeoh, der skulle være Bonds nye babe. Navnet sagde ikke mange danskere noget i 1997. Men avisen forsikrede, at hun både kunne "se godt ud, spille og slå-på-tæven".

BOND PÅ TV

Kavalkade på reklame-kanalen

En anden selvstændig Bond-pige kunne man i 1997 se på TV3. Selvom alle filmene nu kunne købes på VHS kørte kanalen lystigt videre med deres 007-kavalkade, og den 20. maj var det med Octopussy fra 1983 på programmet.
Octopussy fik et nyt VHS cover i 1997, men kunne også ses på TV3 med reklamer.

DANSKE STJERNER KLAR TIL BOND

Danske modeller i spil

Historien, der mere end noget andet optog danske Bond-fans ,var imidlertid den mulighed, at landet for første gang kunne få en dansk pige at se i en af hovedrollerne. Den danske statist, Janni Pia Christensen fra Manden med den gyldne pistol, var der ingen, der talte om i 1997.
Nationens to store håb var fotomodellerne Sille Lundquist (1970-2018) og Tina Kjær. Sidstnævnte havde allerede været nævnt i forbindelse med en rolle i GoldenEye. Ville anden gang blive lykkens ....?
B.T. forsøgte at afdække om Tina Kjær var i spil som Bond-babe.

Bonds danske havfrue

Det var TV3s Go' Morgen studie, der i 1997 bragte nyheden. Fotomodellen Sille Lundquist fra Scoop Models havde scoret sig en lille rolle, som en af forteksternes piger i Tomorrow Never Dies.
"En diskohavfrue", betegnede Sille Lundquist selv den rolle, som hun var blevet sminket til i skinnende sølvmaling. "Man havde bukser på, men var lidt nøgen her", sagde Sille og pegede på sin barm.
Foto: Screengrab fra YouTube/MGM/Danjac@ Hanne Fast og Eddie Michell havde Lundquist i TV3s Morgen-tv.

Cyper-Sille

Idéen bag Daniel Kleinmanns titelsekvens var lidt svært at afkode ud af de optagelser, der var blevet lavet i London.
I den færdige version var det da også mere en cyper-sild, som Sille så ud til at spille. Men med var hun. Ligeså meget som Janni Pia Chistensen havde været i Bond anno 1974.
Foto: Scoop Models/MGM/Danjac@ Sille Lundquist som cyper-sild i Daniel Kleinmanns titel-sekvens.

Kyssede Brosnan for meget

Overfor studieværterne Hanne Fast og Eddie Michel kunne Sille Lundquist afsløre, at hun var blevet valgt ud blandt 200 piger.
Via Stine Brüels caster-bureau havde hun og fotomodellerne Anja Jensen og Tina Kjær været til prøvecasting på en scene, hvor Bond skal forføre sin dansk-lærerinde på Oxford.

Herover: Video fra den 26. august 1997, hvor Sille Lundquist er i TV3s morgen-tv.

Kyssede Brosnan for meget

"Jeg kyssede ham vist lidt for meget. Han blev vist lidt bange og kunne ikke overskue mig", sagde Sille, der egentlig heller ikke fandt Pierce Brosnan særlig interessant. "Men det er også en underlig situation, at skulle kysse ham, sådan lige med det samme under en prøve", tilføjede hun i TV3- interviewet.
Foto: @MGM/Danjac Cecilie Thomsen - international topmodel - og Danmarks første Bond-pige med taletid.

Bond-pigen fra Bogø

Mere held med kysseriet havde Cecilie Thomsen. International dansk topmodel, bosat i New York, men med dansk pas og en celeber kæreste i sangeren Bryan Adams. Hende blev der blæst om, da Eon officielt meldte ud, at rollen som Oxford professor Inga Bergstrøm ville gå til pigen fra Bogø.
Danske Cecilie Thomsen fortalte om de intime detaljer i B.T.

DANSK BOND MUSIK

Swan Lees Bond-bidrag

I lydstudiet formede forsanger Pernille Rosendahl også læberne det bedste hun kunne, mens bandet Swan Lee med guitarist Jonas Struck og Emil Jørgensen på trommer, spillede deres bud på en titelsang til den 18'ende Eon 007-produktion.
Tomorrow Never Dies var skrevet af Rosendahl og hendes daværende kæreste, sangeren Tim Christensen, der ironisk nok siden blev kæreste med filmens Bond-babe Cecilie Thomsen.
Fotomontage: @Bond-bloggen.dk/Screengrab og GAFFA. Swan Lee lavede en Goldfinger-inspireret video til deres Bond-sang. Indsat: Rosendahl som 007-babe.

Bond fra gulv til loft

I et interview med Berlingske Tidende i februar 2003 sagde Rosendahl, at det havde været "en god oplevelse", at lave sangen og at hun i sin fascination af 007 havde tapetseret sin lejlighed med Bond-plakater fra gulv til stukloft.

Herover: Swan Lees Tomorrow never dies fra You Tube I 2006 dukkede temaet også op i videospillet Hitman - Blood Money.

Bond-pige for Gaffa

Tomorrow Never Dies endte dog hos Cheryl Crow, men Swan Lee tog samme titel med på deres CD Enter i 2001, hvor Rosendahl i PR-regi også optrådte som afklædt Bond-babe på forsiden af musikbladet GAFFA.
Bandet Goldfinger og Caroline Hendersens albums. Aktuelt omtalte David Arnolds Shaken and Stirred CD i høje toner i 1997.

Danske musikere med Bond-lyd

Den musikalske inspiration fra Bond mytologiske verden blev en del af lydbilledet i Danmark i 1997. Easy listening prægede alt fra prøverum til natklubber, og kunstere fra Caroline Henderson til det danske band Goldfinger med hittet Crazy Restless Summer høstede inspiration i den musik, der først og fremmest havde John Barrys gyldne aftryk på nodebladene.
Berlingske mente, at Shara Nelsons vokal på Moonraker overgik selv Shirley Basseys.

Rystet og rost

En af de mest populære skæringer blev Mobys teknologiske udgave af Monty Normans James Bond tema og en ny CD med titlen Shaken and Stirred, som i både Aktuelt og Berlingske Tidende fik en varm modtagelse.
På albummet nyfortolkede en række nye kunstnere, deres version af 007-seriens titelsange.
Komponisten bag projektet var David Arnold, manden, der også skrev musikken til Tomorrow Never Dies.
Ekstra Bladets CD med udvalgte 007-film numre fra 1997.

Ekstra Bladet på 007 noderne

Ekstra Bladet var med på noderne, og udsendte en CD med Bond-sange sammen med avisen. I 1998 kunne man pluselig høre de gamle klassikere som Shirley Bassys Goldfinger, Thunderball med Tom Jones og For Your Eyes Only med Sheena Easton i moderne højtalere. Men cd'en rummede også et par helt ny-mixede skæringer. David Holmes Radio 7, en up-beat udgave af Monty Normans Bond-tema, og et vældigt dance-arrangement af samme nummer af bandet SPECTRE.

BOND-STJERNER I DANMARK

Tæt på Yeoh i København

Et stort nummer blev der også gjort ud filmens stjerner, der blev sendt til Danmark for at gøre PR for Tomorrow Never Dies.
Mandag og tirsdag den 17. og 18. november 1997 tog Michelle Yeoh imod pressen på D'Angleterre i København.
Foto/Privat/PR-meddelelse 1997. Bond-bloggens Casper Nielsen interviewede Yeoh til Billed-Bladet i 1997.

Sympatisk og afmålt

I Danmark kendte den brede del af befolkningen ikke meget til den sympatiske, men nøje afmålt kommunikerende asiatiske stjerne. Yeoh var yderst stolt over at være den første asiastiske kvinde, siden Mie Hama og Akikio Wakabayashi i Du lever kun to gange fra 1967, der havde indtaget en hovedrolle i Bond-serien.
Foto: @Bond-bloggen.dk Yeoh only live in Tomorrow Never Dies. Bond-pigen tog imod på d'Angleterre.

Hemmelighedsfuld

"Jeg er Bonds ligestillede", understregede den malaysisk-fødte Yeoh.
Ifølge pressemeddelelsen var Yeoh blevet skilt i 1992, (fra forretningsmanden Pan Disheng) men om der var en ny mand i hendes liv - udover Bond - ønskede hun ikke at dele med BILLED-BLADET's læsere.
Michelle Yeoh optrådte også i Berlingske Tidende, der præsenterede hende som stunt-ekvilibrist.

Fokus på damerne

Også Ekstra Bladet interesserede sig for Michelle Yeohs kærlighedsliv.
Ved galla-premieren på Tomorrow Never Dies ankom hun nemlig med en ung, smokingklædt herre "der ikke så ud til at frygte hende", som skribent Nicolas Barbano noterede.
Kyndigere kræfter end Bond-tegneseriebladets gamle nestor kunne Ekstra Bladet dårligt have sluppet løs i London, hvor Cecilie Thomsen naturligt blev avisens hovedfokus, som Danmarks første rigtige Bond-pige.
Udover galla-gæster fik Ekstra Bladets læsere også en forrygende anmeldelse af den 18'ende 007-film.

"Er min numse for stor ...?"
- Cecilie Thomsen til B.T.

Også B.T. var tilstede i premieremylderet foran Odeon Cinema ppå Londons Leicester Square. Og blev som resten af pressen slået bagover af Cecilie Thomsens udseende, som det præsenterede sig i en opslidset Versace kjole.
Den danske Bond-pige fra Bogø havde sin sanger, Bryan Adams ved sin side. Sammen med resten af biografen fik han set - og hørt - hvordan Thomsen lærte Brosnans Bond at tale dansk på lagnet.
"Jeg mener, at jeg har fire replikker. Det er umuligt at forholde sig til. Det eneste folk kan sige er måske, at min numse er for stor", lød det fra fotomodellen, efter at have set sig selv i sengescenen.
B.T. fik også en kommentar om Brosnans fængslede søn ved verdenspremieren den 10.12. 1997.

Q til København

Danmark skulle dennegang kun vente to dage efter verdenspremieren førend Tomorrow Never Dies kom til landet. Ovenikøbet i celebert selskab med det som U.I.P kaldte en "ægte 007-legende": Desmond Llewelyn, filmenes elskede opfinder Q.
Sammen med Cecilie Thomsen skulle waliseren være æresgæst ved filmens danske galla-premiere i Imperial i København den 11. december 1997. Ekstra Bladet kunne bare slet ikke vente, og opsøgte Llewelyn på hans private bopæl. Det blev et åbenhjertigt interview, som Nicolas Barbano  delte med bladets læsere.
(Herunder)

Q's nøglekort og fyldepen virkede ikke

I København blev Desmond Llewelyn indlogeret på D'Angleterre, hvor Bond-bloggen.dk - som journalist for BILLED-BLADET - havde fået et kvarters interview om formiddagen, fredag den 12. december 1997.
Det skulle foregå i en suite på Hotel D'Angleterre, men på vej ned til den dukkede Llewelyn imidlertid frem fra toiletterne, så man istedet kom til at følges med film-opfinderen ned ad den fornemme hotel-gang. Situationen var som skåret ud af en af filmene.
Her slentrede man afsted med legenden, der havde udstyret Connery, Lazenby, Moore, Dalton og Brosnan med gadgets i 35 år. En film onkel, der ovenikøbet var klædt i samme three piece suit som i GoldenEye. Alt spillede - indtil Llewelyn skulle åbne døren til sit rum og ikke havde den fjerneste idé om hvordan hans elektroniske nøglekort virkede.
PR meddelelsen fra UIP og Llewelyns personlige hilsen til Bond-bloggen.dks bestyrer.

Kendte ikke Bond-stjernerne

En tilkaldt pressemedarbejder fik døren op, hvorpå "Q" kunne fortælle anekdoter, navnlig om Roger Moores drillerier.
Som birolle skuespiller havde han dog langt fra mødt alle Bond-stjernerne. "Folk tror jeg kender dem alle, men jeg tror kun, at jeg har vinket til Diana Rigg og havde absolut ingen kontakt med Famke Janssen fra GoldenEye, selvom hun medvirkede i "Her er dit liv", hvor jeg var gæst sidste år", sagde skuespilleren
For at gøre oplevelsen perfekt virkede Q's fyldepen næsten heller ikke, da han til sidst skrev en personlig hilsen på Bond-bloggens.dks medbragte filmbillede ....

Dansk galla-premiere på Tomorrow Never Dies

Begrænset med berømtheder

Desmond Llewelyn bemærkede hvor populær en skikkelse, han var i København. Samtlige 2000 gæster i Imperials biografsal rejste sig og klappede ham op på scenen ved den store galla-premiere på Tomorrow Never Dies, der blev afholdt torsdag den 11. december 1997.
Foto: Tak til Knud Braagaard. Q-stjernen gik igennem et af nullerne i 007, mens BMW og Range Rover udstillede deres biler.

Kjolefaktor nedskaleret

I modsætning til GoldenEye premieren i 1996 var der dennegang sat et væsentligt større antal billetter af til et betalende publikum, hvilket for den kulørte presse gjorde begivenheden noget mindre interessant. Den store kendis-og kjole faktor var nedskaleret. Selvom invitationen skam stadig fordrede en dresscode med smoking for herrer og "elegant" for kvinder, var det overvejende ukendte ansigter, der dominerede billedet.
Fotomontage: Bond-bloggen.dk Snapskud fra Tomorrow Never Dies danske premiere den 11.12. 1997.

Brands til Bond

300 kroner kostede det, at træde igennem indgangens 007-formede indgangsparti, men så fik folk også et glas Bollinger-champagne i hånden og lejlighed til at vinde premier fra L'oreal og Sony Ericsson, der havde gemt en af deres nye mobiltelefoner under et af sæderne.
Designeren Charlotte Sparre havde også fremstillet en speciel 007 butterfly, som gæsterne fik i gave. På lærredet var Jonathan Prices skurk iført titanium briller fra Lindberg. Dansk industri var tydeligvis hoppet med på Bond brandet.
Foto: Lindbergs Titanium stel på skurken Carver. Charlotte Sparres butterfly med Walther PPK motiv og Estrellas chips i dansk indpakning.

Q og kaos

Sammen med sin hustru, Pamela gjorde Desmond Llewelyn sin entre i sort smoking, men i den støjfyldte foyer, havde den 83-årige forståeligt nok vanskeligt ved at høre spørgsmålene fra den fremmødte presse. Den var noget kaotisk placeret midt i hestemarkedet af nysgerrige og autografjægere, hvis fremstrakte bøger, den aldrende Q-stjerne var flink nok til at signere. 
Berlingske Tidende fik kun et skud af Cecilie Thomsen bag af en bodyguard. Og "Q" gik tabt i trykken

Alvorsfuld ankomst

Rigtig kaotisk blev det imidlertid først, da Cecilie Thomsen ankom. Fotomodellen var mandsopdækket som en kostbar kronjuvel af tre smokingklædte, men bøst udseende bodyguards, hvis mission det åbenbart var at få hende hurtigst muligt gennem mylderet og op i biografen.
Resultatet kunne bl.a. ses i Berlingske Tidendes reportage. Avisen bragte et enkelt skud af Danmarks første Bond-pige, tittende frem bag en mandsopdækker med headset. Alvorsfuldt i udtrykket. Som skulle hun deltage i et storpolitisk topmøde, og ikke en James Bond fest
Programmet afveg lidt - danseshowet rundede af. U.I.P's kreative indbydelse til premieren den 11. december 1997.

Dækket i tv

Cecilie Thomsen og Desmond Llewlyns ankomst til premieren på Tomorrow Never Dies blev fulgt af TV-Danmark, der sendte deres reportage ugen efter i programmet I Biffen. Bond-bloggen.dk har overspillet sekvensen fra et videobånd fra 1997 for at give et rids over hvordan "Københavner-begivenheden" blev afviklet.

I røg og damp

Skuespilleren Kristian Boland havde overtaget værtsrollen fra Jens Gaardboe, og han fik både Llewelyn og Cecilie Thomsen op på scenen til de obligatoriske spørgsmål om filmens tilblivelse, som alle forventede. Hvorpå Helen Dohlmanns dansere overtog scenen med et imponerende show. Det foregik i laserlys og med så meget røg og damp omkring de vuggende danserinder, at udsugningen i biografens gamle airconditioneringsanlæg fra 1961 slet ikke kunne følge med. Langt ind i åbningssekvensen lå lærredet indhyllet i en dis, der gjorde scenerne fra Khyberpasset, hvor Bond erobrer en bombemaskine noget udviskede.

Fru Carvers død på dansk TV og video

Midt i filmen blev James Bonds gamle flamme, Paris Carver fundet død på et hotelværelse i Hamborg. Samtidig gik nyheden ud på et tv i rummet. De mest opmærksomme genkendte det danske islæt. Det var B&O's Avant 25 på drejesokkel og med indbygget VHS. Skurken Dr. Kaufmann tager VHS båndet ud af maskinen, inden han gør klar til at henrette Brosnans Bond.

Ingen hyldest til Sille

Således blev Tomorrow Never Dies afviklet. Påfaldende nok, uden de store klapsalver og langt fra den elektriske atmosfære, der havde præget premieren ved GoldenEye. 
Løftede stemmer hørtes, da Cecilie Thomsen kom på, og Bond i en kort sekvens talte dansk. Men der blev intet gjort ud af Sille Lundquists deltagelse i forteksterne, og fotomodellen selv glimrede ved sit fravær.
Fotomontage: Bond-bloggen.dk Casino Copenhagen tog imod Bond-premierens gæster efter sidste drink var skyllet ned.

Stærke vodka-martinier

I lobbyen bagefter blev barens særdeles stærke voda-martiner også skyllet hurtigt ned, inden nogle lod sig fragte med SAS sponserede busser til Casino Copenhagen for at prøve lykken på spilleborderne. Medierne virkede også mere optaget af den danske kvalifikation til semifinalen i kvindehåndbold, som Anja Andersen og co samme aften havde sikret i en VM kamp mod Kroatien, end at Bond var tilbage på biograflærredet.

Solgte dårligere end Dalton
I hovedstaden spillede Tomorrow Never Dies  i Imperial fra den 19. december 1997 og frem til 22. januar 1998, mens den kunne ses i Palads fra den 19. december og frem til den 26. marts 1998.
Med 479.153 solgte billetter på landsplan placerede den sig salgsmæssigt under både Licence To Kill, The Living Daylights og GoldenEye. Og 353.000 solgte adgangstegn fra seriens bedst registrerede sællert på dansk jord: Spionen der elskede mig fra 1977.

BOND PÅ BOG

Ny Bond-bog på dansk

Brosnans ansigt prydede dog alt fra busreklamer til biografmagasiner og bogomslag. Selvom han havde fået sin debut som ny officiel Bond-forfatter med novellen A BLAST FROM THE PAST og romanen ZERO MINUS TEN, var det først med TOMORROW NEVER DIES at Raymond Benson blev oversat til dansk. 
To eksempler på at Bond dominerede mediebilledet i 1997.

Kendt af fans

Baseret på Bruce Feirsteins manuskript kunne man læse roman-versionen af den aktuelle Bond-film. Den udkom på Egmont Bogklubberne den 18. december 1997, blev oversat af Jesper Bøllehuus og forfatteren var kendt af alle hardcore Bond-fans.
Benson havde i 1984 skrevet The James Bond Bedside Companion, den første bibel for mange 007-nørder.
Tomorrow Never Dies omtale i bladet i Biografen 1997.

ANMELDELSER AF TOMORROW NEVER DIES

Lille spejl ...

"Gale kapitalister er nu mere skræmmende end gale kommunister", konkluderede en kronik i Berlingske Tidende, skrevet som optakt til Tomorrow Never Dies.
"Som et spejl på den nye verdenstrussel", skrev Ritzau skribenten Kim Kristensen, kunne man lodde "vestens frygttemperatur" ved at se den aktuelle Bond-film. Mediemogulen Carver var således ude på at tilrane sig samme verdensmagt som Rubert Murdoch. "Det ultimative eksempel på, at medierne bliver stadig mere optaget af sig selv", lød en af pointerne om filmen.

Herover: Aktuelt "Agent i legehjørnet". Berlingske: "Bond-film - et spejl på truslen mod Vesten". Jyllands-Posten: "Ramasjang uden underholdingseffekt". Politiken: "007s juleshow".

Bedste siden Octopussy

Ellers var modtagelsen fra de store medier ikke nær så omfavende som året før, da GoldenEye kom ud.
Bortset fra Nicolas Barbano i Ekstra Bladet var det kun Aktuelt, der gav Tomorrow Never Dies flere stjerner end tre.
 "En født Bond-klassiker", kaldte anmelderen Bond og Wai Lins motorcykeljagt gennem Shanghai, og konstaterede af den 18. Eon 007- film var den bedste siden Octopussy i 1983.
Ifølge Ekstra Bladet var Bond 18. ligeså god som bl.a Dr. No og Manden med den gyldne pistol.

Brosnan uden charme

Mindre begejstret var Jyllands-Posten for, at instruktør Roger Spootiswoode forsøgte at bringe Bond-filmen tættere på virkeligheden. Avisen fandt også både Cecilie Thomsen og Teri Hatchers Bond-piger kedelige og var ikke glad for at rollen som Bond var skrevet som en målrettet dræbermaskine. "Brosnan ejer hverken charme eller udstråling nok til at gøre rollen til sin", lød dommen.

Savnede overraskelser
Politiken var ved at være træt af det, avisen beskrev som en "hyggelig, hul og ret beset dybt utidssvarende tradition", der ligesom Disneys juleshow dukker op ved højtiden. Man savnede overraskelser, og mente at fortiden forærede filmen for meget til at producenterne turde lave andet end småjusteringer. Derfor faldt der kun tre (jule)hjerter af til det, som anmelderen mente burde have heddet "Yesterday never dies".

Herover: B.Ts anmeldelse af Tomorrow Never Dies blev sat i perspektiv af avisens øvrige Bond-bedømmelser gennem årene.

Når tre stjerner er godt

Brosnan måtte også se sig skåret ned i B.T. Avisens kvindelige anmelder mente, at han mindede om Connery, "men manglede nosserne".
Som "effektiv maskinunderholding" tildelte B.T. filmen tre stjerner, men de blev interessant nok sat i perspektiv i det tilbageblik, som avisen også bragte på de tidligere Bond-films bedømmelser.
Ingen af Sean Connerys 007-film fra 1960erne havde fået mere end to stjerner, mens topscorerne var Roger Moores Moonraker, For Your Eyes Only og A view to a kill, der alle kunne bryste sig af fem stjerner fra avisen. På den baggrund var Tomorrow Never Dies tre stjerner ikke at kimse af.

Herover: Berlingske Tidendes anmeldelse af analyse med link til andre Bond-sites. En ny verden i 1997.

Ført op til nu'et

"Det virkelig fremragende ved Bond 18 er, at den fører seriens visuelle stil, helten selv, soundtracket, Qs teknologiske dimser og verdenssituationen op til nuet", mente Berlingske Tidende, der betegnede 007s nye univers som cyperspace. Hvilket var noget helt nyt i 1997, hvor internettets første portaler var begyndt at dukke op.

Teknologisk satire
"Cyper-Bond", var også Berlingskes Kim Bachs rubrik i en artikel, der satte fokus på hvordan Tomorrow Never Dies satirisk behandlede tidens nyeste teknologi, såsom sattelit navigation, og computer software behæftet med så mange fejl, at folk ville blive tvunge til at opdatere i årevis.
Bemærkelsesværdigt nok så kommentatoren slet ikke, at internettet stort set ingen rolle spillede i skurken Carvers forsøg på at udbrede 3. verdenskrigs komme via sine medier ....
Scopes anmeldelse fra 1997. Klik på billedet for at læse den i original form.

Gå på pension, Bond

På Scope.dk, der siden lanceringen i juli 1995, stadig var temmelig alene om at behandlede aktuelle biograffilm på dansk "i cyperspace", blev Brosnans anden Bond ikke godt modtaget.
2 stjerner gav net-mediet filmen, og opfordrede Bond til at gå på pension. Aktion-scenerne mindede for meget om amerikansk aktion og der var for mange mekaniske gentagelser, mente Scope, hvis anmeldelse i samlet form er gengivet herunder.

BOND BABES I FOKUS

Babes fra A til Y

For at klæde publikum bedst muligt på til den nu efterhånden store Bond-mytologi udkom både Berlingske Tidende og Jyllands-Posten med helsides artikler på forsiderne af deres kultur-tillæg. Berlingske gennemgik Bonds erobringer med kilder baseret på bøgerne, The James Bond Girls og The Incredible World of 007.

Herover: Berlingske Tidende og Jyllands-Posten, t.h., satte fokus på Bonds babes og hans bedste scorebemærkninger.

Harmløs humor

Jyllands-Posten gav tips til, hvad man kunne sige for at score en partner, ved at fokusere på nogle af Bonds bedste bon-mots.
Medio 1990erne blev replikker, såsom "sikke'n fiks lille ingenting, du næsten har på", fra Sean Connery til Jill St. Johns Bond-pige i Diamanter varer evigt i 1971, nemlig blot formidlet som harmløs humor.