FOR DANMARK, JAMES
Del 5. - 1998-2008

1998

- National-skjalden synger Bond

Frække chicks

Drengerøvsbladet M - ikke opkaldt efter Bonds boss - havde slået sig op på at få kendte danske kvinder til at stille op i sexede positurer. I december 1997 gav bladet læserne en kalender fyldt med Bonds bedste babes, som kunne studeres i 1998.
Danske Cecilie Thomsen var naturligvis repræsenteret, men en ny genration fik også syn for de dejligheder, som havde fået deres fædre og bedstefædre til at smile ekstra varmt i biograferne.
Fotoscan: Bond-bloggen.dk M's Bond-babe kalender 1998 satte danske Cecilie Thomsen sammen med de klassiske heltinder.

Frække reklamer

Seksualiseringen eskalerede yderligere på TV3's reklameblok, der i 1998 teasede for endnu en James Bond kavalkade. Et tv-spot for Agent 007 - I Hendes Majestæts Hemmelige Tjeneste gengav således den sorte model Sylvana Henriques med en majskolbe mellem læberne, mens George Lazenbys (dubbede) stemme bemærkede: "Jeg føler, der er en vis stivhed, der spreder sig".
Et screengrab for et af de tv spots, der reklamerede for TV3s Bond-kavalkade i 1998.
Information afsatte også spalteplads til at fortælle om Connerys femte 007 film på TV3.
Kim Larsen gik i Louis Armstrongs fodspor, og indsang We Have All The Time In The World i 1998.

Armstrong på Valby engelsk

En mere poetisk tilgang til Bonds kærlighedsliv havde We Have All The Time In The World, som Louis Armstrong sang til I Hendes Majestæts Hemmelige Tjeneste. Den blev udgivet i 1969 - samme år, som Gasolin debuterede i Danmark.
I 1998 havde bandets forsanger, Kim Larsen fået ørerne op for sangens muligheder. Hvis han kunne synge sit bud på den, ville nationalskjalden gerne være med på en ny cd med retronumre, som populære danske kunstere skulle indsynge.
Niels Lan Doky - selv svoren Bond-fan - sad ved pianoet, mens Niels-Henning Ørsted Pedersen bestyrede bassen, da Larsens malmfulde røst på Valby-engelsk leverede en sprød version af den gamle 007-sang. Den udkom på cd'en Something Special i 1998.

BLEV FØRSTE GANG SPILLET DEN 21 NOVEMBER 2010 på P4 i Hit på Hit - den blev spillet to gange mere. 15. februar 2015 og mandag den 24 juli 2017.

Video med 007-leksikon

Den 26. marts 1998 gik Tomorrow Never Dies for sidste gang i Palads i København.
Med et vendbart cover udkom den på VHS med to forskellige forsider. Den ene beregnet til at indgå i den Classic Bond collection, som Metronome Video havde lanceret i 1996. Udlejningsselskabet udgav den med et 24 siders Bond-leksion, skrevet af Ian Fleming eksperten Rasmus Paaske Larsen. Og man kunne evt. benytte et Danmønt kort, påtrykt Bond i skydepostion, til at betale for den. Det elektroniske betalingskort var lanceret i 1991 som et chipkort, der kunne anvendes i f.eks betalingstelefoner, billetautomater og videoudlejningsbutikker. 007 brandet snig sig med overalt.
Fotoscan@Bond-bloggen.dk Tomorrow Never Dies udkom med vendbart VHS cover, og et mini leksikon med tilbageblik på serien.

Tilbage i 20001 ...

Udover omtale af Bond-skuespillerne, Bond-pigerne og filmene, rummede leksikonet flere konkurrencer.
Hvis man skrev en anmeldelse af Tomorrow Never Dies, kunne man bl.a. blive den heldige vinder af en hurtig internet-forbindelse, eller sikre sig to billetter til galla-premieren på den næste Bond-film i rækken. I 1998 var den sat til at få premiere i 2001 - eller "20-001", som bladet omtalte det forestående millenium.
Fotoscan@Bond-bloggen.dk Et udsnit af de konkurrencer, som skulle sendes med post til Metronome i 1998.

Vær Bond

Playstationspillet af Tomorrow Never Dies var ikke blandt præmierne. Siden udgivelsen af PSX i 1994 havde mediet ellers vokset sig stort, og navnlig skydespillet GoldenEye havde introduceret mange i udlandet for James Bond.
Med Tomorrow Never Dies forsøgte Sony og Electronic Arts at lancere en efterfølger, der kunne fange generation X under mottoet: "Vær Bond på playstion". 
Vær Bond på playstation, lød budskabet. Også Energizer gav deres batterier Bond-form i 1999.
Fotoscan@Bond-bloggen.dk Forlaget Carlsen fik først omtalen af Bond 18. med i 1998. Den var ikke god.

For meget reklame

Den megen reklame fik Film 98 til at stejle i årbogens tilbageblik på sæsonens store Blockbustere.
 "Fra biler til ure - ... mærkevareproducenterne er dybest set medproducenter af filmen - de læser manuskriptet, overvåger hvor og hvordan deres produkter ses og anvendes - og optræder overalt i mediebilledet, som en "naturlig" del af filmen. Man skal ikke være puritansk, men det er ærligt talt trættende. Og sammen med den politiske korrekthed med til at dræne James Bond for liv", lød kritikken. Den var skrevet af Jacob Stegelmann, der bestemt heller ikke brød sig om filmen selv.

1999

- Danske Bond-fans i Guiness Rekord bog