1968

- Bond i flere versioner

Populær i provinsen

Mens Morten Piil fra damebladet Eva den 30. januar 1968 ikke mente, at James Bond kunne parodieres, var anmeldelserne, der modtog James Bond 007 - Casino Royale i den danske provins i vinteren 1968, nærmest overvældende.

Charles K. Feldman ville have godtet sig over Næstved Tidende, der skrev at filmen var en "vellykket farce, morsom fra ende til anden". Byens Kino spillede den to gange pr. aften, men censureret for børn under 12 år.

Frederica dagblad så Casino Royale i Palads i Fredericia. Indsat. Annonce fra Næstved Kino 1968.

Storartet modtaget

Fredericia Dagblads anmelder noterede den 13. februar 1968, at filmens dekorationer vidnede om, at produktionen havde været dyr. Han sad og klukkede, og savnede ikke "Sean O'Connery", som man kaldte superstjernen.

Advarede bogens fans

Fanø Posten var heller ikke ganske afvisende for James Bond 007 - Casino Royales mange små hip til Broccoli og Saltzmans Bond-film. Også selvom avisen den 13. februar 1968. advarede bogens læsere om, at filmen er "en meget fri omsætning fra Flemings papir".

Fanø Posten: "James Bond in memoriam". Damebladet Eva: "Casino Royale - overlæsset agentparodi"

Afslørede slutningen

Ringsted Dagblad tog ikke hensyn til spoilere, da James Bond 007 - Casino Royale kom til byens Kino den 30. april 1968.

"James Bond forsvinder op i det blå himmel-rum med al det knald, som hører sig til en så effektfuld bortgang", skrev anmelderen om filmens finale, hvor alle 007-agenterne farer til himmels.
Jydske Tidende, herover, t.v. og Ringsted Dagblad, t.h, anmeldte James Bond 007 - Casino Royale.

Tulipan poesi

Den 4. juni 1968, var der næsten fyldt i Kino-palæet i Haderslev.
Jyske Vestkystens anmelder var en af dem, der tog notater, da James Bond 007 - Casino Royale løb over lærredet. Han konstaterede, dagen derpå, at tilskuerrækkerne "lignede en tulipanmark en efterårsdag", da man nåede frem til det store slag mellem indianere og cowboys i filmens casino.
Det må have været et sørgeligt syn ...

Næstved Tidende: "Vanvittig kæmpe happening". Sjællandske Medier: "Veldrejet og elegant underholdningsfilm".

Mangler tempo

"Tempoet er ikke hele tiden saa stærkt, som det burde være. Men det er ogsaa en af de eneste anker, man kan rette mod denne underholdning", indvendte Sjællandske medier, da David Niven og co's. 007-komedie kom til Kino i Roskilde.
Filmårbogen 1968 forsøgte sig med et resumé af filmen.

JAMES BOND 007 - CASINO ROYALES 
KULTURELLE AFSMITNING

Skæve danske bidrag

Det Danske Film Institut talte stadig ikke billetindtægter. James Bond 007 - Casino Royales danske indtjening i de første par år forbliver derfor udokumenteret. Men navnlig filmens musik dryppede på den danske film-kultur.

Musik i dansk komedie
Komponisten Burt Bacharachs soundtrack rummede adskillige store numre. 
Et af dem, Home, James, don't spare the horses kom til at indgå i den danske film, Nu går den på Dagmar fra 1972, hvor Ulla Gottlieb og Finn Storgaard flippede helt ud til den.
T.v. Grafisk Forlags udgave af For Your Eyes Only. Nu går den på Dagmar med Casino Royale musik.

Dansk forlag distribuerede

Det var også et dansk bogforlag, der trykte den udgave af Ian Flemings novellesamling FOR YOUR EYES ONLY fra 1960, der med et billede fra filmen James Bond 007 - Casino Royale blev sendt ud - i Panama.

Ursula solgte
Billedet på bogens forside forestillede Ursula Andress og den hvidskæggede engelsk-australske skuespiller Henry Gilbert.
Hvorfor forlæggerne på Grafisk Forlag ikke valgte et foto med David Niven, filmens Sir James Bond, er et af de talrige spørgsmål, som den skæve Bond-farce efterlod. 

Bold - James Bold

På legetøjsmarkedet fik en flerfarvet hoppebold også navn efter Ian Flemings helt. James Bond-bolden havde ingen tilknytning til filmene, eller bøgerne, men den kunne i et klasseværelse skabe samme ragnarok, som 007s tekniske hjælpemidler i en SPECTRE-vulkan.
I Gyldendals bog, Tilbage til 1970erne af forfatteren Ove Dahl fra 2008 bliver bolden fremhævet som "Lærerens skræk".

Ikke skyggen af David Niven

I Interpresses James Bond - Agent 007 tegneserier spillede man ikke med David Nivens skøre kugle af en 007 film.
Både for-og bagsiderne af årets tre udgivelser i 1968 gengav Sean Connery som James Bond. 
Der var ikke så meget som et foto fra Feldmans Casino Royale i dem.
To af Flemings noveller blev gjort til tegneserier i 1968. Foto: Faraos Cigarer.

Flemings novelle

Agent 007 James Bond - 007 nummer 13. med titlen Dødelig Mission var en dramatisering af Ian Fleming novellen FROM A VIEW TO A KILL
En historie, hvor Bond skal opklare mordet på en britisk motorcykel-attaché, der skydes i ryggen af en russisk spion i Sydfrankrig, hvorpå dræberen forsvinder med hans tophemmelige dokumenter.

Herover: Udgivelserne fra Interpresse understregede, at Sean Connery stadig var James Bond i 1968. Kommandørkaptajn James Bond, som et bagsidebillede tilmed præsenterede ham.

Ændrede titler

I tegneserieblad nummer 14 hjælper 007 en engelsk agent sikkert gennem jerntæppet fra Østberlin.
Flemings novelle, THE LIVING DAYLIGHTS var nu blevet til Spionen fra øst.

Revolver/Pistol
Årets sidste udgivelse i 1968 fik titlen Manden med den gyldne pistol. Flemings sidste roman, THE MAN WITH THE GOLDEN GUN fra 1965. var ellers hidtil blevet oversat til Manden med den gyldne revolver på dansk.

Tilbage i Nørreport

Sommeren 1968 skulle heller ikke gå, uden 007-film på programmet. 
Mens Agent 007 - Du lever kun to gange med en ny, blåtonet plakat, kørte i landets såkaldte b og c biografer i provinsbyerne, satte "mandefolkebiografen" Nørreport Bio i København atter de fire første Bond-film på programmet.
B.T's reklame for Nørreports Bios Bond-kavalkade. Fotoscan: Martin Salling Hansen.

"Største film-sukces"

Agent 007 - Mission: drab spillede fra den 29. juli til den 4. august, efterfulgt af Agent 007 jages fra den 5. til den 11. august 1968.
Agent 007 contra Goldfinger gik fra den 12. til den 18. august, inden Agent 007 i ilden fra den 19. til den 25 august 1968 rundede "cavalcaden for vor tids største film-sukces" af, som B.T.s annonce skrev.

Til repremieren på Agent 007 - du lever kun to gange i 1967 fik plakaten en blåtonet bund, og reklameteksten fra Demokratens gamle anmeldelse fra "Agent 007 contra Goldfinger". T.H. Sean Connerys lillebror Neil Connery spillede også superagent i filmen Operation Lillebror, 1968

Connery junior i Nørreport

Bond-kavalkaden i Nørreport blev sat på for at markere, at Sean Connery stadig var den ægte vare.
Den 29. maj 1968 havde Nørreport Bio nemlig forsøgt sig med den italienske produktion, Operation Lillebror.
Kopi af filmens officielle danske program.

Tolv dage på lærredet

Billed-Bladet fortalte i en optaktshistorie, at filmens stjerne, Neil Connery, ville være, om end ikke bedre, så i al fald lige så god som sin berømte storebror i rollen som Doktor Connery - hemmelig agent.
Men efter blot tolv dage - den 9. juni 1968 - blev Operation Lillebror taget af plakaten igen.
Efter James Bond 007 - Casino Royale var Bond efterligninger åbenbart ved at blive lidt rigeligt for publikums smag.
PR-materiale med slaglinjer som, "For meget for en mor ..."

Herunder:  Operation Lillebror fra 1968 spillede kun tolv dage i Nørreport bio. På You Tube kan hele filmen ses gratis.

PRESSEN SKREV OM OPERATION LILLEBROR

Fyens Stiftidende kaldte Operation Lillebror for "Ruskomsnusk". Politikens anmeldelse ses til højre.

"Håbløst ruskomsnusk"

"Lillebror er håbløs ... jeg kedede mig", lød det fra Politikens anmelder. Fyns Stifttidende karakteriserede filmen som et "ruskomsnusk af tidligere James Bond film" og brugte ord som "kluntet" og "fladpandet" om skuespil og dialog.

Herover: Demokraten: "Lille Neil i Sean Connerys fodspor". Kristligt Dagblad: "Lillebror ka osse"

Palner eller Koch?

Kristligt Dagblad og Aktuelt var lidt uenige om Neil Connery mest lignede den danske skuespiller Henning Palner eller Freddy Koch, men var rørende enige om at fremhæve filmens  overdådige farver. 
Demokraten og Fyns Tidende kunne ikke svinge sig op til de store roser.
Fyens Tidende og Aktuelt, t.h. var ikke overbeviste af Connery junior, her med Daniela Bianchi.

Bond i Næstved

Fønix Teatret i Næstved lokkede også med Sean Connery Bond-kavalkade i 1968.
Skønt biografen hørte til landets mindste havde den ofte adgang til de store premiere-film hurtigere end mange af Danmarks øvrige provinsbiografer. 
Det skyldtes at Fønix medio 1950erne havde brudt en blokade mod amerikanske film, som filmselskabernes sammenslutning MPEA, havde indgået.
Foto: Tim Østerlund/Klik for at se site. Fønix biografen i Næstved holdt gensyn med 007 i 1968.

007 på cowboyrækkerne

De store filmselskaber glemte aldrig Fønix for skruebrækkeriet.
United Artists - 007s distributionsselskab - var flinke til at sende biografen kopier af Bond-filmene. 
Salens "cowboyrækker" uden ryglæn var således fyldte, da dørene i 1968 blev slået op til et gensyn med Agent 007 - Mission: Drab, Agent 007 jages. Agent 007 contra Goldfinger og Agent 007 i ilden.
Fønix-Teatret i Næstved trak folk ind til Bond på "cowboy-rækkerne".

BOND TILBAGE I  BOGFORM

Flemings afløser

Lademanns Forlag holdt også Bond-fanen højt.
I 1968 udkom Døden har dragetænder, den første nyfortolkning af James Bond i roman-form siden 1965.
Forsiden til Døden har dragetænder var et syretrip i 1968. Foto: Lademanns cover af Tom Adams.

"Robert Markham"

Efter Ian Flemings død i 1964 havde forfatterens Bond-bøger vist sig som en ren guldgrubbe. Derfor indsatte Flemings forlag Glidrose en ny, officiel forfatter til at løfte arven.
Robert Markham var navnet. Planen var, at det skulle gå i arv til de forskellige forfattere, der i fremtiden skulle skrive forlagets 007-romaner. Bag psudonymet til den første fortsættelse gemte forfatteren Kingsley Amis sig.
"Robert Markham" præsenteret i Colonel Suns omslag. Han havde allerede udgivet to Bond-studier.

Forfatteren var Fleming fan

Kingsley Amis havde været en stor beundrer af Flemings bøger. 
Under psydonymet Bill Tanner skrev han to store akademiske studier om 007-fænomenet i 1966.  The Book of Bond og under sit eget navn, The James Bond dossier.

Sadistisk a la Fleming

Med DØDEN HAR DRAGETÆNDER, på engelsk COLONEL SUN, leverede Amis en historie, hvor M bliver kidnappet og smuglet til Grækenland.
Sammen med en kvindelig, sovjetrussisk agent må Bond redde ham fra den kinesiske skurk Oberst Sun. Han stikker bl.a. strikkepinde gennem vor helts trommehinder i en tortur, der ikke lader Fleming noget efter i sadisme.
Optakten til Døden har dragetænder fra bogens omslag.

Salvador Dali inspireret

Døden har dragetænder blev oversat til dansk af Leif Tronholm  og udgivet med et psykadelisk omslag. Med inspiration fra Salvador Dali var det kreeret af den ukrediterede kunstner Tom Adams.
Salget var dog moderat.  Så skønt Kingsley Amis havde en idé til en opfølger, der skulle foregå i Mexico, hvor en 70-årig Bond vendte tilbage til aktiv tjeneste, blev projektet aldrig til mere.

Connerys afløser

Til gængæld kunne BILLED-BLADET i oktober 1968 fortælle, at James Bond filmene ville fortsætte. 
Ugebladet bragte et billede af manden, der skulle spille agent 007 i filmen I Hendes Majestæts Hemmelige Tjenste. 
Under rubrikken: "Hov - det er jo ikke HAM",  kiggede Sean Connerys afløser ud fra spalterne. 
Den nye 007 hed Lazenby - George Lazenby
"Hov - det er jo ikke HAM" - skrev BILLED BLADET i 1968 ved George Lazenbys indsættelse.

Bond-piger i fokus

Berlingske noterede kort, at George Lazenby var valgt fra 400 kandidater, men havde ellers travlt med at fortælle om de piger, han ville møde i Schweiz. Af mangel på¨danske Bond-babes fremhævede avisen bl.a. frøken Norge anno 1962 - Julie Ege.
Berlingske omtalte også den ny 007 - men bragte Diana Rigg øverst. Lazenby stirrede frem i bunden.

Bonds benarbejde

I Aktuelts søndagsudgave den 22. december 1968 fik man set lidt mere til Lazenby.
Australien lod sig fotografere, mens han fik taget mål til Sir Hillarys skotske kilt. Omend det nok var Blofelds kvindelige patienters pusselanker, der løb med den største opmærksomhed under en bowling-konkurrence i Murren, hvor den sjette Bond-film blev filmet.
Aktuelts reportage fra Bonds bowlingsseance.

Om historien

Denne artikel bygger på et arkivmateriale, trukket fra tekstarkivet og diverse avis, ugeblade, tidsskifter, programmer, pr-meddelelser og tegneserier fra egne gemmer. Brian Iskovs Bondorama.dk er brugt til research af detaljer. Tak til Jan Mouritzen, Jesper Antvorskov, Kevin Helsinghof, Martin Salling Hansen, Torben Bruus og Boris Larsen for tilsendt stof, og til fotograf Jørgen Kjær for tilladelse af brug af billede. Kilder er citeret, hvor de optræder. Vil man bidrage med yderligere historisk 007-materiale fra perioden, eller berigtige historisk ukorrekt data, er man velkommen til at maile til Bond-bloggen.dk på - Caspermax@privat.dk.