For Danmark, James
- 1967

- To gange Bond på film

Frie oversættelser

Diamanter varer evigt blev oversat til Død og Diamanter på forsiden af Interpresses James Bond - Agent 007, der fortsatte med at genfortælle Ian Flemings historier i tegneserieform i 1967. Men med Sean Connery som Bond på forsiden.
Foto: Faraos Cigarer Connery solgte Interpresses tegneserier i 1967.

Tragisk slutning

Læsere fik i 1967 dramatiseret novellen Risico, I Hendes Majestæts Hemmelige Tjeneste, inklusive den tragiske slutning, hvor Bond mister sin brud, samt Djævlens urtehave.
Sådan valgte redaktøren, at kalde You Only Live Twice med reference til den giftige park, som Bond må snige sig igennem for at komme frem til skurkens fæstning.
To af Flemings romaner i tegnet form. Foto: Faroas Cigarer.

Connery kedsomhed

Titlen på den kommende film blev oversat Man lever kun to gange, og alle kunne se, hvor meget Sean Connery kedede sig gennem livet som Bond på hæftets bagside, hvor han var maskeret som japaner.
Bagside billede af Connery. T.h. dansk Ian Fleming cover med Connerys hoved indsat på model.

Bond med fingerring

Der var mere liv i Connerys ansigt på den bogforside, der prydede den sidste Ian Fleming udgivelse fra Skrifola. Men det var tydeligvis også et billede af skuespilleren fra Agent 007 contra Goldfinger, der var sat på en fotomodel. Bond bar iøvrigt heller ikke ring med sort sten i novellen.

Der var heller ingen kvinde, der var bundet op, ligesom den orientalske pige på forsiden i nogle af de tre noveller, der udgjorde indholdet i 100.000 er budt. 
Samlingen var baseret på Flemings Octopussy, der i den danske oversættelse blev til Var det selvmord?
Foto: Knud Braagaard. Grafisk Forlags romaner havde nu Bond-piger på forsiden.

Tre genudgivelser

Derudover havde Rita Dam oversat Flemings The property of a Lady med titlen 100.000 er budt, mens The Living Daylights blev til Snigskytten. Læserne lappede det i sig.

Diamanter var fire gange
Så stor var appetiten at Grafisk Forlag for fjerde gang valgte at udsende Diamanter varer evigt - nu med Connery på bagsiden, tegnet i den klassiske pistol-positur. Men oversat til Agent 007 spiller højt.. 
Plus for tredje gang i Danmark - Agent 007 jages og Operation Mord. Alle med Bond-piger på coveret og til en pris af 6, 75 kroner.
Foto: Knud Braagaard. Grafisk Forlag udgav i 1967 atter Diamanter var evigt ud - med titlen Agent 007 spiller højt.

Fokus på Fleming

Første biografi

På indersiden af smudsomslaget til romanen 100.000 er budt var der trykt en kort biografi om afdøde Ian Fleming. En af de eneste, der dengang eksisterede.

En halv million læsere
Oplysningen om, hvor godt Flemings bøger på det tidspunkt havde solgt talte sit tydelige sprog:  Alene i Danmark var det langt over 500.000 eksemplarer i 1967.
Fleming biografi udgivet i Skrifolas 100.00 er budt, 1967.

Endnu en Bond klon

Den 3. april 1967 dukkede Ian Flemings Bond-roman On Her Majesty's Secret Service op i et sammendrag i Det Bedstes bøger, udgivet af forlaget Det Bedste A/S. 
Bond var inviteret i selskab med forfattere som A.J Cronin, Siegfried Lenz og James Vance.
Fotoscan: Jan Mouritzen. De Bedstes bøger var Flemings titel forkortet til "007 i hemmelig tjeneste".

Lazenby lighed

Titlen var nu 007 i hemmelig tjeneste. Samme udgivelse havde været trykt i Vesttyskland med samme tegning af den tyske illustrator Ulrik Schramm. 4

Modellen, der blev brugt til at agere Bond stod ikke krediteret. Men i eftertiden har billedet fået fans til at studse. For er der ikke en vis lighed med en australsk fotomodel ved navn Lazenby i tegningen?
Ulrik Schramms Bond i De Bedstes bøger havde påfaldende lighed med George Lazenby.

Tog Bond seriøst

I bogen kunne man læse et større portræt af Bonds opfinder. Ian Fleming havde ellers ikke fyldt meget i den danske James Bond mani, men i løbet af 1967 forsøgte et par redaktørere at tage emnet om agenter lidt mere seriøst. Når mange flokkedes om filmene og bøgerne, måtte genren vel have en relevans?

Bond på skoleskemaet
I  serien Liv og digt - Gjellerups emne antologi udkom bogen Forbrydere, detektiver og agenter derfor med et særligt kapitel om Ian Fleming, 007-tegneserierne, filmene, samt diverse uddrag fra bogen Alt om James Bond. Det skulle inspirere til akademiske diskussioner og analyser på landets uddannelsesinstitutioner. 
Agent 007 var kommet på skole-skemaet.

Fleming portræt i De Bedste antologi, 1967.

Fleming portræt i De Bedste A/S. Foto: Jan Mouritzen.

Connery færdig som Bond

I februar 1967 dukkede de første historier om Bonds nye film-mekanik op.
B.T. fortalte om Bonds sprængfarlige cigaretter og konkluderede, at Sean Connery ville være færdig som 007 efter You Only Live Twice, der på det tidspunkt ikke havde fået sin danske titel.

Ny Connery som Bond
"Men Sean Connery har en lillebror, Neal, og netop nu er han begyndt optagelserne til en ny Bond-film", skrev B.T. og oplyste, at Operation Lillebror ville komme til Danmark i 1968.
Forvirringen om de mange kommende Bond-kloner havde tydeligvis sneget sig ind overalt.
B.T.s omtale af Bonds cigaretter fra fredag den 10. februar 1967.

Bonds bil på japansk visit

Filmens japanske landevejsfræser sneg sig også ind i den danske markedsføring. 
Spion-pigen Akis vogn, en specialfremstillet Toyota GT 2000 kom nemlig på gæstebesøg i landet i forbindelse med den danske premiere på Agent 007 - Du lever kun to gange.
Toyota GT med de mystiske skrifttegn, som igen kunne læse.

På dansk visit

Toyota fabrikkerne havde lavet to biler til filmen, en hvid og en blå. 
Kuriøst nok valgte man at bruge den blå i pr-regi, selvom den altså ikke, som skrevet stod bag på, havde været Used by 007 in You Only Live Twice.

75.000 kroner
Motor-magasinets journalist Jens Jessen interviewede i 2013 den tidligere projektleder, Jens Krohn fra Toyota om den 75.000 kroner dyre sportsvogns visit i Danmark.
B.T. interesserede sig også for Akis Toyota. Artiklen blev bragt den 13. oktober 1966.

Ingen kunne læse japansk

Krohn huskede tydeligt, at sportsvognen kørte Danmark tyndt i diverse reklamefremstød, men at nummerpladerne voldte problemer. De var japanske og ingen kunne læse skrifttegnene.

Blev  lidt hed
Først da en japansk chauffør skulle køre bilen til et arrangement i Ålborg blev problemet påpeget. På det alle havde troet var legale plader stod der blot, "Toyota GT 2000. "
"Der blev jeg godt nok lidt hed om ørene. Vi havde dermed kørt i bilen uden forsikring og registering", sagde Jens Krohn til Motor-magasinet.
Foto: Knud Braagaard Toyota GT 2000 i Bilmagasinet. Familiemodellen, ø.t.h. kostede 32.925 kroner i 1967.

Lege-Toyota

Toyota 2000 udkom også i legetøjsmodel i Danmark. Den kunne købes i Magasin og rummede i modsætning til filmens bil, raketter i bagsmækken. 
For 19 kroner og 50 øre kunne den gyldne Aston Martin DB-5 få en ny model at køre om kap med.
Legetøjs Toyotaen - Fotoscan fra Jan Mouritzen.

Made in Denmark

Hvor Fleming i bogen lod Bond se ned over Kattegat, mens han drak sin brandy med ginger ale på flyrejsen mod Japan, var det danske design i filmen mere jordnært.
Bodil Kjærs skrivebord står i Tanakas kontor. Oxford stolen til venstre. Foto@MGM7Danjaq

Velkommen til Japan, Arne Jacobsen

Bodil Kjærs skrivebord fra Agent 007 jages fik således en reprise i den japanske spionchef Tiger Tanakas undergrundsbase i Tokyo, som designeren Ken Adam også havde dekoreret med en af den danske arkitekt Arne Jacobsens højryggede Oxford kontorstole.

SÆT DIG NED, 007
Arne Jacobsens Oxford kontorstol udgjorde en del af den japanske spionchef Tiger Tanakas kontor. 
Som symbol på prestige og status har den en høj ryg, et sæde i glat, kurvet finér og blev udformet, så brugeren kunne få en følelse af udvidet privatsfære. Tiger Tanaka satte sig i den, da han skulle vise Bond sine videoovervågninger af Japans undergrund

Også i mødet mellem USA, USSR og England havde Bodil Kjærs borde fået en flot placering. Screengrab
Populær mekanik - havde naturligvis et Bond-tema i 1967.

"Pyskopatisk charmetrold"

I sin optakshistorie beskrev Demokraten James Bond som en charmetrold. "Vel at mærke udvisende den form for charme, der kendetegner visse psykopater".

Nul hygge
Avisen konkluderede, at det var iorden, så længe helten blot var på "vores" side. Men begreber som "hygge, venlighed og romantik", skulle man ikke regne med fandtes i Ian Flemings verden.
Demokraten billed-dokumenterede også filmens helikoptermagnet.

Politiken afslørede Blofeld

Politiken ilede også de Bond-hungrende fans til undsætning med en dobbelt-side, hvori mange af Du lever kun to ganges stunts, våben og plot hemmeligheder blev afdækket i tekst og billeder.

Om det så var den hidtil usete SPECTRE-chef Ernst Stavro Blofeld var der et billede af manden med katten i skikkelse af skuespilleren Donald Pleaseance.

Herover: Hjemmet gengav filmens historie før premieren i 1967.

Du spoiler kun en gang

Spoliere var ikke noget man keerede sig synderligt om i 1967. 
Hjemmet trykte således to sider, hvor hele Du lever kun to ganges historie kunne læses. Ingen skulle gå glip af James Bonds nyeste eventyr.
Annonce for dobbeltpremieren på Du lever kun to gange i 1967.

Europa-premiere i København

For at møde efterspørgslen var der gjort adskillige flere stolesæder klar, end tidligere i Danmark.
I hovedstaden lagde Kinopalæet/ASA Bio billet ind på Bond-premieren, der skulle stå 11. september 1967.

Tre måneder forsinket
Tiden var forbi, hvor 007 kun blev vist i "mandefolkebiografen" Nørreport. 
I provinsen var Aalborg, Odense og Fredericia også med på det, som Fyns Tidende kaldte "en Europapremiere".  
Efter dansk standard var det i 1967 enestående, at få så stor en film til landet, så hurtigt. Reaktionstiden i forhold til premierne i England og USAs  var kun tre måneder ...
Biografbladet beskrev, hvordan livet i Bonds fodspor var værd at leve - på japansk.

Den eneste måde at leve

Ifølge Biografbladet var forpremieren festlig. 
En halv snes limousiner befordrede hele det celebre selskab af biografdirektører til Københavns restaurant Tokio, efter galla-visningen af Agent 007 - Du lever kun to gange i Kinopalæet.
Berlingske Tidende døbte den 11. september 1967 - "Bond-dag"

Dansede for filmfolket

Siddende på hug og i strømpesokker blev selskabet trakteret med saké og lokale japanske retter, mens unge japanerinder dansede for filmmændende. Merry Films direktør Henrik Sandberg så ud, som om, det var den eneste måde at leve på ..

Herover: Filmselskabet inviterede til pressevisning på Du lever kun to gange i fire danske byer, den 11 .september i 1967.

H. C. Andersen sukces

Agent 007 - Du lever kun to gange udkom med en plakat i gråt design, og ordlyden Sean Connery ER James Bond. 
På United Artists danske afdeling skrev pr-chefen Poul Larsen, at H.C. Andersen næppe havde haft Bond i tankerne, da han skrev "at en lille fjer er blevet til fem høns". 
Men det var ikke desto mindre sket for Bond-filmene, der også i Danmark var vokset til en pæn "sukces", som man endnu stavede det i 1967.

Det danske filmprogram til Du lever kun to gange

"At det er teknisk muligt"

"Under den to timer lange film imponeres man atter og atter. At det virkelig er teknisk muligt at lave saadan en film. Men hvor bliver vor ven Bond af mellem al mekanikken?", spurgte Silkeborg Avis, der mente, at det var at drive spøgen for vidt, når Bond skulle deltage i kampen om det ydre rum. 
Berlingske Tidende var lidt forbeholden overfor Du lever kun to gange i 1967.

Mere overfladisk

Fyns Tidende fremhævede Donald Pleasence for at spille "med honningdryppende ondskab", mente ikke, at Nancy Sinatras titelsang var påfaldende og synes, den sardoniske humor var "mere overfladisk end tidligere". Avisen fandt dog en sjov hilsen til en østers-middag i filmen Tom Jones  med Albert Finney, hvor Bond afslår et fad skalddyr.

Herover: Næstved Tidende. James Bond igen. Fyns Tidende :  Bond i vulkanen.



"Blofeld med honning-dryppende ondskab"


- Fyns Tidende, 1967

Godt med tempo

Næstved Tidende mente, at der virkelig skete noget, når Bond var på scenen og var underholdt, fordi de usandsynlige scener blev serveret med humor og i et tempo, så ingen kunne nå at kede sig.

Bør lave Orson Welles film
Berlingske Tidende håbede derimod på, at Harry Saltzman igen ville koncentrere sig om film som Falstaff/Chimes at Midnight, der var kommet ud 18. maj 1967 med Orson Welles i hovedrollen, og at Connery ville gøre alvor af sin trussel om at slutte som 007, fordi hele Bond-showet virkede lidt monotont

 Ekstra Bladet: "James Bond er død - men han lever". Silkeborg Avis: "Glimrende underholdning". Kristligt Dagblad: "James Bond på vulkaner". Horsens Folkeblad: "James Bond i topform".

Anmeldt i notits

"Det virker som det skal. Det er smart, dyrt, glat og imponerende", skrev B.T. - der ikke ofrede mere end en notits om årets store publikumsmagnet i 1967.

Ny Dag: "Det rene blændværk med agent 007 Bond". Kolding Folkeblad: "Agent 007 kan endnu". Fyens Tidende: "Protest, protest". Vestkysten: "Legen ikke længere god". Aktuelt: "Sean Connerys sidste som Mr. Bond".

"Ikke fri for at være kedelig"

Ny Dag - Lolland-Falsters socialdemokrat - fandt ikke filmen"fuldt på højde med de tidligere. Den er ikke fri for at være kedelig".
 
Hård protest
"Som James Bond fan må jeg på det kraftigste protestere. Det kan ikke accepteres, at en drejebogsforfatter piller alt for meget ved Ian Flemings romaner, hvis den resulterende film ike bliver bedre end forlægget", mente Fyns Stiftstidendes anmelder. Tydeligvis en Fleming-fan.

 Næstved Tidende: "Verdensfreden sikret". B.T.: "James Bond".  Middelfart Venstreblad: "Raffineret underholdning". Århus Stifttidende: "En krambod fuld af dagdrømme".

Fire stjerner

"Du lever kun to gange er som underholdning baseret på tekniske muligheder og meget sjov og spændende", skrev Ekstra Bladet i en 4 stjernet anmeldelse. 

Den ægte vare
Avisen havde godt nok fået titlen galt i trykken, "Agent 007 - du lever kun én gang", men fremhævede ellers Sean Connery for "at være "den ægte vare" og for "at spille sin Bond med en vis overlegenhed".

"Noget for pengene"
"Om man kan lide James Bond er en smagssag. Men det kan i hvert fald ikke nægtes, at man får noget for pengene", mente Kolding Folkeblad.
Aalborg Amts Avis mente, at det måtte være et endegyldigt farvel til Bond.

Connery står sig bedst uden afløser

"Det bliver svært - for ikke at sige umuligt - at finde en afløser for Sean Connery - selv om han ikke yder nogen nuanceret skuespilkunst som 007 - har han skabt en figur, der har dannet skole i agent genren. Han staar sig bedst uden afløser, mente Aalborg Amts avis.

Ingen billetter
Avisen noterede, at Connery var populær, at der kun var to uafhentede billetter til forestillingen i Astoria Bio i Aalborg. Og at det var 30 for lidt ...
"Ingen agent-film er så imponerende som Bond-filmene" - Jyllands-Posten 1967.

Ligner en robot

"Man kan ikke føle spænding, men kun en vis interesse for, hvilke midler han i den næste situation vil tage i anvendelse", skrev Vestkystens anmelder og mente at Bond efterhånden "havde ligeså lidt lighed med menneskeracen som en robot".


"Teknikken kan fortsat ikke vælte den gode historie"

- Middelfarts Venstreblad om Du lever kun to gange

"Poleret popkunst"

Så var tonen mere anerkendende i Aarhus Stifttidende: "Simpelthen poleret popkunst, præcise og sikre rammer de dagdrømmen og får den til at manifestere sig på lærredet", lød det om Broccoli og Saltzman og co.
 
"Et skridt foran"
"Som fantasty har de nok mistet nyhedens interesse, men som underholdning ligger de stadig foran andre agent-film", skrev Jyllands-Posten.
Herover: Bornholms Tidende,: James Bond stadig foran. Bornholmeren: Langtrukken Bond.

Uenighed på klippeøen

På Bornholm havde øens to store aviser to forskellige holdninger til Du lever kun to gange, efter den stopfyldte premiereforestilling i Rådhusteatret den 14. november 1967.

Ingen afløser
"Forhåbentlig er Du lever kun to gange den sidste film i serien - forøvrigt kan vi ikke tænke os en værdig afløser for Sean Connery", mente Bornholmeren. Filmmagerne burde have holdt efter Goldfinger, lød konklusionen. 

Klasser over Frede
Bornholms Tidende skrev derimod, at filmen var alle pengene værd og fremhævede at Sean Connery var så charmerende som altid - "klasser over vores egen Frede".

 Berlingske Aftenavis: "Den sidste?". Politiken: "En grim film". Jyske Vestkysten: "Svag James Bond".

Kedelige piger

"Farverne er kun sporadisk på toppen, pigerne jævnt hen kedelige og Sean Connery selv forståeligt nok lidt fraværende og træt ved det hele", skrev Jyske Vestkysten og håbede, at 007-teamet ville blive radikalt fornyet til den næste film.

Grimme billeder
Hverken den ny instruktør Lewis Gilbert eller David Lean fotografen Freddie Youngs billeder fra Japan gjorde indtryk på Politikens udsendte: "Du lever kun to gange er blandt de grimmeste", slog avisen fast om filmen, som blev behandlet i en notits.

Et trist kapitel
Berlingske aftenavis afskrev nærmest serien, som "et trist kapitel i eventyrfilmens historie", og udtrykte et stille håb om, at det ville være sidste gang 007 havde levet på lærredet.

Gode slaglinjer

Den hårde kritik af Du lever kun to gange fik ikke filmselskabet til at ryste på marketings-hånden.

United Artists plukkede bare roserne fra anmeldelserne, og skar tornene fra. På PR-plaketen citerede man således Fyns Tidende for at skrive om filmen:

"Går over i agent-historien." I anmeldelsen fortsatte sætningen ... "som den mest langtrukne, kedelige og forskuede James Bond film, der er lavet".
PR-sheet fra United Artitst fra 1967.

Tre måneder i København

Agent 007 - Du lever kun to gange spillede i Kinopalæet fra 11. september til 29. oktober, og kunne samtidig ses i Nørreport Bio, hvor den først blev taget af programmet den 16. november 1967.

Forbudt under 16 år

Til premieren i Regina Teatret i Aarhus huskede en gæst - ifølge Biografmuseet.dk - at han i en alder af 14 år fik lov at komme ind, selvom filmen var forbudt for børn under 16 år.

Rekord over hele landet

Biografbladet kunne efter tre uger berette, at Agent 007 - Du lever kun to gange havde sat rekorder over hele landet i indtjening.
Den var efter tre uger næsten dobbelt så indbringende, som Agent 007 i ilden havde været i samme interval.

Biografbladets annonce om Du lever kun to ganges kassesucces, 1967.

Gensyn med de fire første

At også de første Bond-film stadig var tilløbsstykker blev bevist, da Kinopalæet fra den 27. november og frem til den 6. december 1967 genopsatte Agent 007 - Mission: Drab, Agent 007 jages, Agent 007 contra Goldfinger og Agent 007 ilden. 

Nye farver
Mens første og sidstnævtne bevarede deres oprindelige plakatdesign sendte United Artists en ny, gul version ud til Agent 007 jages.   Man ændrede også farverne på genptykket af plakaten til Agent 007 contra Goldfinger.

Ny pige
Hvor navnet James Bond og nummeret 007 før var gengivet i  h.h.v. rød og blå, blev de nu bronzegyldne, mens den guldindsmurte pige i bunden blev henlagt mere i skygge

Herover: De fire første Bond-film blev sat op i Kinopalæet i 1967. Agent 007 jages og Agent 007 contra Goldfinger forsynet med nyt plakatdesign i forhold til premierne i 1963 og 1964.

Alt om Bond

Plakaterne kunne man ikke læse om i bogen Alt om James Bond, oversat fra den engelske For Bond lovers only, og udsendt af Winthers Forlag i 1967. Til gengæld rummede den interviews med Ian Fleming, spion-forfatteren Raymond Chandler og ikke mindst Sean Connery. 

Fortekstpige med former
Der var også en del dristige billeder af 007s piger, hvoraf Vicky Kennedy var en af dem. 
Pigen var lig med Goldfingers gyldne fortekstpige, Margaret Nolan, der på et billede i bogen gemte formerne i bedste Kristine Keeler stil bag en stoleryg.
En af de første bøger om Bond-fænomenet i Danmark med Vicky Kennedy i bar figur.

Sean Connery på dansk

Bogen indeholdt det berømte interview, som Playboy Magazine lavede med Sean Connery under optagelserne til Agent 007 ilden i 1965, hvor skotten for første gang talte om at slå kvinder.

Fra Alt om James Bond.

Sensualist

Først adresserede han dog udfordringen ved at spille Bond, uden at kende noget til hans familiære rødder.

De var ikke beskrevet i de romaner, som Connery havde haft at arbejde med. Men med Ian Flemings billigelse skabte han sin 007, som en komplet sensualist.

Aldrig plaget af tvivl

I Connerys øjne var Bond en mand, der aldrig er plaget af tvivl, hvilket var med til at gøre ham så tiltrækkende for det modstatte køn, fordi kvinder - som skotten sagde -  "af natur er ubeslutsomme". 
Fra Alt om James Bond
Sean Connery i You Only Live Twice. Foto: @Danjac/MGM

"Et slag med den flade hånd er forsvarligt"
- Sean Connery

Om sin holdning til at slå kvinder, sådan som publikum nu havde set Bond gøre med den russiske spion-pige Tatiana Romanova i Agent 007 jages fra 1963, svarede Connery med de ord, der kom til at hjemsøge ham resten af livet.

 "Jeg synes ikke, der er noget forkert ved at slå en kvinde ..."
Uddrag fra Alt om James Bond. Winthers Forlag, 1967.

Dybde i Bonds varme

Connery fortsatte med at sige, at han vidste mange tog afstand fra de mange blodudgydelser og overdimensionerede piger, men at der også var noget varmt og menneskeligt ved Bond, og at der var dybde i den varme.

"Alle kan liden fyren"
Dog konkluderede skuespilleren, at Bond var en hensynsløs morder - grusom overfor de kvinder, han elsker - og forlader.
"Men alle kan åbenbart lide fyren. Han repræsenterer formentlig et afløb for vore fortrængninger - hvad de så end  er ...".

Løst fra kontrakten

Af interviewet fremgik det, at Connery havde kontrakt på to Bond-film, udover Agent 007 i ilden, men i 1967 blev han løst fra den del af aftalen. 

Oprindeligt havde Broccoli og Saltzman hyret Connery til seks film, men kontrakten sagde ikke, at det nødvendigvis skulle være Bond-film. Efter Agent 007 contra Goldfinger i 1964 var det meningen at Eon Productions ville have filmatiseret Berkely Mathers thriler, The pass beyond Kashmir med Connery i hovedrollen.

"Bond som digter"

Det ville muligvis have tilfredsstillet det sultne kunstneriske talent i skuespilleren, der både havde optrådt i det sort/hvide fangelejr drama, Højen, og som i 1967 også kunne ses i komedien, Altid i Stødet. 

En film, som kunst-biografen Camera  i København satte på programmet i september 1967 og som både Information, B.T. og Ekstra Bladet roste til skyerne. Sidtnævnte med orderne "James Bond er god som digter ..."

"Bond er god som digter ..." stod der på pr materialet til Altid i Stødet med Connery.
Højen med Sean Connery fik premiere i Danmark den 22. juni 1965.

Kamp om 007


Med Bond-boomet efter Agent 007 contra Goldfinger i 1964, var der ingen vej udenom endnu en Connery Bond-film.
Hvis ikke 007-producerne fra Eon smedede, mens jernet var varmt, ville andre gøre det.  
Irske Kevin McClorys  trussel om at lave Agent 007 i ilden i 1965, lukkede de således ved at indgå et samarbejde. 
Men det var de ikke stemt for at gøre igen, da Charlie K. Feldman stillede samme ultimatum i 1967

Ny udfordrer
I 1960 havde den amerikanske producer erhververet sig filmrettighederne til Flemings første roman, Casino Royale fra 1953. Med Colombia Pictures i ryggen var han nu klar til at tage kampen op med Saltzman og Broccolis Bond.

Komisk cirkusforestilling
Men da Feldman ikke kunne få Sean Connery med ombord valgte han at lave en stor, komisk cirkusforestilling af en Bond-film.  Aldeles alternativ, men ikke desto mindre baseret på en officiel Ian Fleming roman.

Filmplakaten til den alternative Bond - Casino Royale fra 1967.

Den nye 007

Ugebladslæsere havde allerede i april 1966 fået nyheden: Skuespilleren Terence Cooper skulle spille Bond i den næste film, James Bond 007 - Casino Royale, stod der i Alt for damerne. 
Altså ikke David Niven, eller Peter Sellers, som det ellers tidligere havde været fremme.

Terence Cooper som James Bond

Herover: Alt for damernes artikel om Terence Coopers 007. Foto. Jan Mouritzen.

 300.000 kr. for at gemme sig

Terence Cooper mindede Charlie K. Feldman om Eroll Flynn. Ifølge Alt for damerne havde produceren derfor betalt skuespilleren 300.00 kroner for at holde sig væk fra rampelyset i halvandet år.

Niven stadig med
Dermed kunne, der virkelig sættes fokus på ham, når James Bond 007 - Casino Royale skulle markedsføres som"Bond filmen over alle Bond-film".
Forvirringen bredte sig imidlertid hurtigt, da samme ugeblad berettede, at David Niven - der tidligere var udskreget som ny 007 - stadig var med i filmen
Alt for damerne 1966 beskrev Nivens medvirken i Casino Royale. Fotoscan: Jan Mouritzen.

Blikfang for Bond

Fotomodellen Greta Von Ratwyk - navnet var forkert stavet, men ingen af Ekstra Bladets læsere klagede over billedet - skulle også medvirke. I to sekunder, viste det sig.

Kræs for husarerne
Den candisk fødte model Greta Von Rantwyk (1944-2018) sås i en psykadelisk modeopvisning-sekvens, mens Peter Sellers blev udsat for tortur i rollen som Bond. Billedet af hende i en eksplosiv bikinitop blev blikfang for en artikel, der i al fald lovede kræs for husarerne i James Bond 007 - Casino Royale.
"Sellers små svagheder" - betegnede Ekstra Bladet pigerne i Casino Royale.

Dårligt anmeldt

Fyns Stifttidende opsummerede "krigen om Bond" i en artikel fra 23. april 1967, hvor de første dårlige anmeldelser om James Bond 007 -  Casino Royale var tikket ind fra England.

Intet at frygte
Palads Teatret i Odense holdt repremiere på Agent 007 i ilden, som optakt til Agent 007 - Du lever kun to gange, og som avisen fremstillede det havde Harry Saltzman intet at frygte, når konkurrenten åbnede i Danmark senere på året. 
Nu alligevel med David Niven som en adlet Sir James Bond
Fyns Stifttidende havde ikke meget godt nyt om Feldmans film i 1967.

Hvorfor satire?

"Alene tortursekvensen kunne ikke indspilles, fordi ingen filmcensur noget sted i verden ville godkende den", udtalte Charles K Feldmann til Ekstra Bladet, der lørdag den 2. december 1967 prøvede at kaste lys over, hvorfor han ikke havde fulgt Ian Flemings barske romanforlæg.

Piger til Ekstra Bladet
Istedet for en nøgen Bond i en torturstol havde produceren valgt komedie-vejen, og garneret sin film med så mange Bond-piger, at selv ikke avisens artikel kunne vise dem alle.
PR-mæssigt betalte det sig, at garnere Casino Royale med kvindelige former. Ekstra Bladet viste syv.

Publikumstræffer

B.T. bragte formerne af Ursula Andress til skue, sammen med en optimistisk historie om, at James Bond 007 - Casino Royale var blevet en publikumstræffer i Storbritannien og USA.

Svedte over teksten
"Spøgen ligger i replikkerne som Tage Vandsted (1920-1990) for tiden sveder med at få omsat til et koncentreret og vittigt dansk", skrev dagbladet om redaktøren af Biograf-bladets svære tjans.

Herover: B.T:  "Tog hævn over 007 med et lystmord".  Ekstra Bladet: "James Bond har fået en lillebror"

Ingen anmeldere, tak

Ekstra Bladet berettede, at filmselskabet Colmbia Pictures var så nervøse, at de ingen anmelderforestilling havde arrangeret. 
Publikum måtte møde filmen ubeset, og i Danmark gearede fire store biografer sig til eventen.
Fotoscan@Bond-bloggen.dk Officiel dansk pressemeddelese fra 1967

Fire biografer booket

Den 21. december 1967 stod Danmarkspremieren i World Cinema i København, og 2. juledag åbnede James Bond 007 - Casino Royale i Grand i Odense, Europa Bio i Aalborg og i Kosmorama i Århus.
Producer Feldman var blevet til FeldMAND på dansk ...

Klar til 1.3000 tilskuere

James Bond 007 - Casino Royale kom til Danmark otte måneder efter dens premiere i England og USA.
World Cinema, der idag er kendt som Cirkusbygningen, havde plads til 1.361 mennesker, hvilket ejeren Kai Holm må have ment, at filmen nok skulle tiltrække.
"Der skal mere end én James Bond til at klare den affære" - lød PR teksten i 1967.

Købt ubeset

Kai Holm indrømmede overfor Aktuelt, "aldrig at have set en Bond-film før denne", hvilket siger en del om hvordan man handlede film. Bonds navn var åbenbart nok til, at man bare bød ind og købte varen medio 1960erne.

Censuren sænket
James Bond 007 - Casino Royale begyndte med en censur på 12 år, der hurtigt blev sænket til 7 år, og spillede indtil den 4. februar 1968, hvorpå den blev sendt ud til provinsbiograferne.

Tre stjerner i B.T.

"Hvorledes være farce og parodi, når Bond-filmene i forvejen smiler lidt af sig selv", spurgte B.T.s anmelder Rolf Bagger.

Ikke desto mindre tildelte han James Bond 007 - Casino Royale hele tre stjerner for de fine deltaljer, man fandt i filmen.
B.T. tildelte tre stjerner til James Bond 007 - Casino Royale i 1967.

Bedst anmeldte Bond

Med fem stjerner var James Bond 007 - Casino Royale også den bedst anmeldte Bond-film hidtil i Ekstra Bladet.

Bent Grasten kaldte den bl.a. "den mest væsentlige og mest fornyende film - og en kunstnerisk begivenhed, alene i sin billedform."

Herover: Berlingske Tidende: "Fjollet James Bond farce". "Aalborg Stifttidende: Bond spiller harpe". Ekstra Bladet: "Alle tiders herlige James Bond".

Pettet som lyspunkt

"Det er ganske enkelt manuskriptet det er galt med", konkluderede Information, der udkom med kritiken på selveste juleaften 1967. Anmelderen fandt kun et lille lyspunkt i Joanna Pettet - som anmelderen meget passende kaldte "Joanna Petit".

God motion
Ålborg Stifttidende var i bedre julehumør, og mente, at James Bond 007 - Casino Royale ville være god motion for smilebåndet ovenpå julemaden.

Herover: Demokraten: "Parodi på sig selv". Politiken: "Casino Kedsomhed". 

Mange kokke

I Fyns Tidende fremhævede man James Bond 007 - Casino Royale for sine mange gode idéer og barokke humor, men anfægtede at den var for usammenhængende, og at der havde været for mange kokke om anretningen.

Fabelagtige Woody Allen
"Hermed være ikke sagt, at man ikke underholdes", påpegede anmelderen, der fremhævede både David Niven og "den fabelagtige Woody Allen".

Udmattende

Fyens Stifttidende betegnede James Bond 007 - Casino Royale som "et udmattende overflødighedshorn", som anmelderen mente ville være vanskelig at følge med i for tilskueren.

Herover: Fyns Tidende: "For mange kokke". Fyns Stiftidende: "Løbsk karrusel".

Velspillende Ursula

Aktuelts anmelder indrømmede, at han aldrig før havde set en Bond-film. 
Men Casino Royales indhold fandt han "ikke bare festligt, men fabelagtigt morsomt".  Navnlig Ursula Andress (fejlagtigt kaldt  Ursula Andrew) blev fremhævet for at være velspillende.

Herover: Information: "Talent-spild". Aktuelt: "Masser af spioner". Vejle Amts Folkeblad: "Kedelige Bond'er". Århus Stifttidende. "Farvel til James Bond". Jyllands-Posten: "Farvel 007".

Mangler Connery

I Århus Stifttidende mente man, at Sean Connery manglede på sin vanlige plads, og at det virkede som en panikagtig løsning, at dynge så mange effekter sammen for at få publikum til at glemme ham.

Kun pletvis morsom

"Ingen af dem har megen ære af deresvindsats i denne oppustede og ligegyldige film", konkluderede Jyllands-Posten om de fem instruktørere, der stod bag iscenesættelsen af det som avisen betegnede som en "kun pletvis morsom film".

Herover: Berlingske Aftenavis: "Mange Kokke". Aalborg Amtsavis: "Noget makværk"

"Peter Sellers liver op"

"Filmen er til tider morsom og man trækker på smilebåndet, selvom min sidemand overhovedet ikke fik lattermusklerne rørt, og så ud som om hun havde smidt pengene ud af vinduet, da hun forlod Europa Bio", skrev Aalborg Amtstidende.

"Peter Sellers liver vældigt op i nogle scener, uden at filmen lader sig se af den grund", var Berlingske Tidende kommentar.

"Der er kun et par enkelte vittighedsrosiner på Bond'en af denne sagosuppe"


- Berlingske Aftenavis, 1967

En selvparodi

"Hver instruktør har tilsyneladende passet sit afsnit af filmen uden at bekymre sig om de øvrige", noterede Demokraten, og kaldte den en parodi på sig selv. 

Ikke ustyrlig morsom
"Stjernerne gjorde deres bedste, udfoldede deres talent, men det lykkedes dem ikke at gøre filmen "ustyrlig morsom" som der står på plaketerne", hed det i Vejle Amts Folkeblad.

Til provinsen med ros

Filmselskabet Colombia Pictures udsendte en pressemeddelse, hvor anmeldelserne var gengivet. 

Den kunne så ledsage 007 - Casino Royale ud i de danske provinsbiografer, hvor Bond-kulturen fortsatte med at sætte spor - i 1968.

Om historien:

Denne artikel bygger på et arkivmateriale, trukket fra tekstarkivet og diverse avis, ugeblade, tidsskifter, programmer, pr-meddelelser og tegneserier fra egne gemmer. Bøgerne, The Battle for Bond og The Making of Casino Royale har været til støtte for opklaring af kronologi.  Tak til Jan Mouritzen, Jesper Antvorskov og  Martin Salling Hansen for tilsendt stof, og til Bondrorama.dk ved Mr. Brian Iskov for opklarende research. Kilder er citeret, hvor de optræder. Vil man bidrage med yderligere historisk 007-materiale fra perioden, eller berigtige historisk ukorrekt data, er man velkommen til at maile til Bond-bloggen.dk på - Caspermax@privat.dk.