JAMES BOND I DANMARK

- i 1987

Sidste kavalkade

Da 1987 markerede Bond-seriens 25 års jubilæm fik filmene endnu en æresrunde på det store lærred i Danmark.
I Folketeatret i Århus sendte den 20årige biografdirektør Kim Pedersen Sean Connerys første film ind i Bio 1-2-3-4, mens Palads Teatret i København for sidste gang lancerede deres Bond-kavalkade. 
Fotomontage: Bond-bloggen.dk Den 20årige Kim Pedersen viste Bond fra 1962/63 overfor Platoon fra 1987.

Æresrunde

 Siden 1964 havde Bond-filmene kørt hver sommer i den danske hovedstad.
Med en uges varighed fik hele Broccoli serien i 1987 en sidste æresrunde, som kom til at løbe lidt indover Danmarks-premieren på Spioner dør ved daggry, som blev den danske titel på Timothy Daltons 007-debut film. 
De sidste skud fra Bonds Walhter PPK i Palads blev affyret efter følgende tidsplan:
Foto: Bond-bloggen. UIPs 25 års jubilumsannonce fra Ekstra Bladet i juni 1986 - nævnte ikke Never Say Never Again.

Tre bud på Bond

Premieren på Spioner dør ved daggry stod 14. august 1987. I København kunne man derfor opleve hele tre forskellige udgaver af Ian Flemings gamle figur. 
Moore og Connerys film gik overfor Daltons nye Bond i sensommeren 1987.

Dør om dør med Dalton

Efter Roger Moores Agent 007 i skudlinjen havde afsluttet Eon-rækken den 6. september 1987 rundede Palads nemlig af med Sean Connerys Never Say Never Again. Den spillede dør om dør med Daltons nye Bond frem til den 17. september 1987.

OPTAKT TIL SPIONER DØR VED DAGGRY

Her er London ...

Eftersom The Living Daylights havde verdenspremiere den 29. juni 1987, halvanden måned før filmen skulle præsenteres i Danmark,
måtte danske fans igen lytte til pressens korrespondenter i London for at høre hvordan den nye 007 blev modtaget.
Foto: Udklip fra Vejle Amts Folkeblad/Filmplakaten Johnny Eskildsen fra den nedlagte Bond-fanclub, ventede på den ny 007 i Lido i Vejle.

Her er London ...

Teaserplakaterne af Timothy Dalton hang ganske vist til skue i hovedstadens udgængsskabe. Med teksten, "James Bond - farligst af alle". Men i 1980erne var AIDS truslen kravlet ind under dynerne, som en Dr. No edderkop. 
Derfor ville det ikke være i sengen, at 007 risikerede noget, konstaterede Information.
Politiken rapporterede fra den kongelige gallapremiere i London.

Savnede humor

Politiken citerede The Times, der ved den britiske verdenspremiere i London havde haft det så varmt, at de kunne se svedperlerne glimte som champagne-dråber på gæster som Dollars-stjernen Joan Collins og prins Charles og Lady Diana
Det forlød, at briterne var godt tilfredse, selvom den ny 007 var alvorlig, og nogle savnede lidt humor.
Information, t.v. havde nyt om Bonds sex-liv. Politiken skrev om Bonds eneste pige i filmen..

AIDS-fygt

Politiken hang sig i, at der kun var en pige til 007 i The Living Daylights. Man mente, det skyldtes AIDS-frygten og citerede Bond-filmens manuskriptforfatter Richard Maibaum for at sige, at "det heller ikke kunne nytte noget, at lade den realistiske sex-frygt fra den virkelige verden ude af Bond-filmene".

DANSK ØL TIL DOUBLE O SEVEN

Carlsberg i Bond - igen

De Forenede Bryggerier (som Carlsberg hed indtil den 1. december 1987) mente heller ikke, at Bond skulle tage nogen unødige chancer - navnlig ikke når det kom til hans øl.
Sådan kom sloganet i al fald til at lyde på den internationale kampagne, der igen bragte Carlsberg ind i Bond-universet. Sidst de sås i Eons produktioner var i Agent 007 contra Goldfinger i 1964. 
Foto: James Bond Lifestyle. Carlsbergs logo modtog en klapsavle ved premieren i 1987.

Flemings Bond drak tysk øl

Det berømte logo lyste bag Bond i en dramatisk scene i Praterparken i Wien, hvor den britiske agent Saunders blev dræbt i en glasskydedør. Men det kunne også ses på reklamemåtterne på bardisken, som Ekstra Bladet illustrerede i en historie om samarbejdet.
I Flemings novelle, SNIGSKYTTEN/THE LIVING DAYLIGHTS, havde James Bond også drukket øl. Men eftersom den foregik i Berlin havde han valgt en Löwenbräu vom Fass.
Carlsberg rettede deres Bond/øl reklame mod Thailand. Foto fra James Bond lifestyle.

BOND-STJERNER I DANMARK

Miss Moneypenny i København

For at få det nye Bond-image til at glide bedst muligt ned rejste instruktør John Glen igen til København. Så kunne han forklare tankerne bag det ændrede image og den mere monogame Bond. Til Berlingske Tidende sagde han, at det ikke skyldtes AIDS-frygt, mere at man havde valgt at følge Flemings beskrivelse af 007 som en livstræt agent.

Lady Di ved søerne
Det Fri Aktuelt og Ekstra Bladet var også forbi Hotel Sheraton for at hilse på Glen og den ny Miss Moneypenny.
 Efter fjorten film var Lois Maxwells trofaste sekretær blevet udskiftet med Caroline Bliss, en 25-årig britisk skuespillerinde, der havde spillet Lady Diana i tv-serien Charles and Diana - a Royal love story.
På et fotoshoot ved søerne i København var det op til dem, at sælge Timothy Daltons Bond.

Herover: Ekstra Bladet: "Bliss-Hønen og Bond". Det Fri Aktuelt: "Trofast Bond". Berlingske Tidende: "Bond på frierfødder".

Bissen og Bond

I DRs fredagsunderholdsningsprogram Under uret kunne danske seere komme lidt tættere på både Dalton og d'Abo.
Værten Hans Otto Bisgaard rejste til London, og fik et interview, som blev sendt ugen før Danmarks-premieren, fredag den 7. august 1987.
Screengrabs fra DRs Under Uret den 7. august 1987. Klik og se programmet på Bond-O-Rama.dk

"Kom til Kronborg"

I udsendelsen viste DR også det første klip fra filmens biljagt, hvor 007 bruger en laserstråle i hjulkapslen til at dele en skoda i to.
 "Bissen" forsøgte også at invitere Dalton til Kronborg for at medvirke i de årlige Shakespeare opsætninger. Hvad den muntre tv-stjerne så end havde med dem at gøre ...

OPTAKT TIL SPIONER DØR VED DAGGRY

Stanilawski contra 007

Daltons seriøse tone blev søgt opvejet af hollandske Jeroen Krabbe. 
Berlingske Tidende mødte skurken fra Spioner dør ved daggry i London, der forklarede, at han ikke spillede den russiske general Koskov som en fæl skurk, da han var bange for at blive sat i bås som bad guy. Istedet udartede interviewet sig til en snak om Stanislawskis method acting. 
For Bond-entusiaster var der mildest talt kommet en ny højtidelig dimension ind i 007s univers.

Herover: Vittighedstegning af Nikoline Werdelin i Politiken 1987. Berlingske: "Skurke må godt være morsomme og "Russerne ka' også li' Bond".

Svirp fra Werdelin

Den megen omtale af den ny James Bond og Spioner dør ved daggry blev til sidst lidt for meget for bladtegneren Nikoline Werdelin.
I Politiken - der selv havde ført an med omtaler og interviews - kreerede hun en vittighedstegning, der satte propertionerne på plads. To veninder gennemgår Politikens kultursektion med konklusionen:

"En avis der kalder sig levende, som vistnok har opgivet at henvende sig til de kulturelle, de intellektuelle, akademikerne og de almindeligt interesserede" 
- Tegneren Nikoline Werdelin om Politikens 007-dækning.
9. august 1987 fortalte B.T. om årets Bond-quiz i USA.

Bond-bombardement

Werdelins spydigheder forhindrede dog ikke B.T. i også at bombardere læserne med 007-stof, såsom en omtale en stor James Bond konkurrence, der løb af stablen i USA i august 1987.
59 specialister var samlet for at dyste om paratviden om 007, og vinderen tog hjem med samtlige Bond-film på video. 
Entusiasten vidste hvilken vej urskiven skulle drejes for at stoppe general Orlovs atombombe i Octopussy.

PR-MATERIALE TIL SPIONER DØR VED DAGGRY

Dalton med dybde

"På grund af den verden han lever i bygger han en forsvaqrsmur op omkring sin personlighed. Men der er huller i muren og af og til får man et glimt af en god og konsekvent mand". Med den udtalelse i det officielle pr-materiale fik verden et indblik i, hvordan Timothy Dalton havde tacklet Ian Flemings karater.  Søndagsavisen mente, at denne dybde gjorde ham til "det hidtil bedste bud på Bond-rollen".

Herover: Reklame og pressemateriale for The Living Daylights/Spioner dør ved daggry fra 1987.

Necros fra balletten

Den danske presse blev inviteret til anmelder-premiere den 3. august 1987 kl. 11. 00 i Imperial. 
Blandt Spioner dør ved daggrys medvirkende var skurkens Necros alias tyskeren Andreas Wisniewski, der tidligere havde studereret klassisk ballet på Det Kongelige Teaters Balletskole i København.
Fotomontage: Bond-bloggen.dk Andreas Wiesniewski - på tæerne i Københavns Ballet.

DANSK PREMIERE PÅ SPIONER DØR VED DAGGRY

25-års kage

Galla-premieren på Spioner dør ved daggry blev markeret ved, at John Glen og Caroline Bliss skar en kage med form som Karas cello ud i Imperial, mens celebre gæster som tv-værten Jarl Friis-Mikkelsen, fodbold-stjernen Klaus Berggreen og skuespillerne Bent Mejding og Allan Olsen fyldte salen.
Se og Hør skildrede, hvordan John Glen og Caroline Bliss skar en cello-kage for ved gallapremieren.

Hed modtagelse

Dagen efter - og med norske AHA's titelsang som elektronisk lydspor i højtalerne - slog Imperial biografen dørene op for et betalende publikum. Det var en trykkende varm fredag den 14. august 1987.
sauna-hedt var det i biografsalen, at selv lakridserne smeltede i de knugede hænder ved den udsolgte 2. aftenforestilling. 
Alligevel var billet-telefonen den mest rødglødende. Så meget, at biografen i al hast fik arrangeret en midnatsforestilling for at svale de hedeste forventninger.
B.T. beskrev stemningen. Indsat billet fra premerie-aftenen den 14. august 1987.

Observationer fra række E, 32.

B.T. berettede om "tordende bifald hvert femte minut", om "lange ekstatiske klapsalver, længe inden filmen var begyndt", og om et øredøvende brøl, der nærmest overdøvede Timothy Daltons præsentation som Bond - James Bond.

Aston Martin og vægbestigning
inspireret var en tilskuer, at han på vejen ud af salen spontant fik lyst til at bestige en af biografens vægge. Som var han en agent på vej op ad Gibraltarklippen. Og igennem de opslåede døre til Imperial hotellets parkeringsetage fangede man lige et glimt af en sølvgrå Aston Martin DB-5 trille væk fra biografen. Bond-fans havde så sandelig været samlet om et varmt emne.

AVIS ANMELDELSER AF SPIONER DØR VED DAGGRY

Varme anmeldelser

Varme fandt man også i anmeldelserne fra Kristligt Dagblad og Frederiksborg Amtsavis. Førstnævnte kaldte Spioner dør ved daggry "den bedste Bond i lange tider", fremhævede den højspændte historie og roste Timothy Dalton for at klare det hele fint, selvom han hverken havde Moores magelige charme eller Connerys sardoniske smil. 
Frederiksborg Amtsavis kaldte også Dalton en betydelig gevinst og filmen for den bedste 007-film i mange år.

Herover: Frederiksborg Amtsavis: "En bedre James Bond". Kristligt Dagblad: "Bedste Bond i årevis". Jyllands-Posten: "Spionen overlever". Information: "Bedre Bond - kedelig Glen". B.T. "Og så til Afghanistan".

"Giv Dalton et par film mere"

Fire stjerner lyste fra B.T.s anmeldelse. "Timothy Dalton, teaterskuespilleren, synes at være en blivende Bond. Giv ham et par film mere og han vil have mulighed for at skabe en niche i Bond-rækken", lød det. 

Gider publikum en smokingklædt spion?
"Det kører afsted på rutinen med flotte stunts på stribe ... spørgsmålet er hvor længe nogen gider se en smokingklædt spion redde verden fra galninge", spurgte Morgenavisen Jyllands-Posten. 
Information savnede fortælle-talent og glæde i John Glens instruktion, men roste filmmagerne for at have gjort Bond til en romantiker, og Dalton for at spille ham med velkommen fornyelse.

Herover: Ringkøbing Amts Dagblad: "James Bond med et stænk af realisme". Viborg Folkeblad: "Spionen genopstod ved daggry". Helsingør Dagblad: "Den Bond er bare dejlig". Ekstra Bladet: "Gode gamle James firtal".

Man keder sig

"Han lader sig ikke et øjeblik driste til overspil", roste Frederiksborg Amtsavis Timothy Dalton, og fandt Spioner dør ved daggry bedre end de andre Bond-eventyr. En konklusion Ekstra Bladet ikke var helt ening i: "Det kan ikke nægtes, at man flere gange keder sig. Humoren kunne godt have fået en tak til", lød anken. Ekstra Bladets tildelte dog Spioner dør ved daggry fire stjerner - for at være fermt lavet. 

Herover: Berlingske Tidende: "James Bond ned i menneskestørrelse". Det Fri Aktuelt: "Ny levedygtig 007". Politiken: "007 som blød mand".

Ris til a-ha

Viborg Folkeblad beklagede sig også. Avisen mente ikke, at der var noget plot i Spioner dør ved daggry, at den ny Miss Moneypenny var intetsigende og at musikken af a-ha var decideret frygtelig. Selv Kim Schumachers oversættelse havde anmelderen en krads kommentar til.

Kvindelige hjertesuk
Helsingør Dagblads kvindelige anmelder var mere forført. "For mig at se er han den bedste James Bond", skrev hun, helt klar over, at Sean Connery og Roger Moores fans var klar med indvendinger.
Samme kvindelige suk udløste Dalton i Det Fri Aktuelt, hvor anmelderen indrømmede, at hun var faldet for den nye Bonds stærke udstråling. "Det er en voksen mand, der håndterer verdenssituationen her", hed det.
Udklip fra Danske provinsbiografer af Ole Poulsen Biografindehaverne Viggo og Erna Sørensen afventer publikum til Daltons Bond i Brammings Kosmorama.

Ventetiden værd

"Velegnet til at omvende selv de argeste James Bond skeptikere", skrev Ringkøbing Amts Dagblad, hvis anmeldelse var en lang lovprisning af Spioner dør ved daggry.  Filmen kom først til Ringssted den 28. december 1987, men den var ventetiden værd.
35 kr. kostede det at se Spioner dør ved daggry i Skives Bio 1-2 til weekendforestillinger i 1987.

Var Dalton tidens mand?

Ifølge Politiken havde Bond undergået en personlighedsforvandling, der gjorde ham mere blød som et tegn på tiden i senfirserne, men anmelder Anders Bodelsen bemærkede, at samme tid allerede var ved at ændre sig, og at filmmagerne havde svært ved at få øje på tidens unge publikum i deres glaskugle . "Man kan spørge sig selv om ikke glaskuglen allerede siger noget andet, nu filmen slippes løs?", skrev han eftertænksomt. 

Ingen indre personlighed
Heller ikke  hos Berlingske Tidende faldt det i god jord, at Bond var "kommet ned i menneskestørrelse". 
Avisen mente, at Daltons Bond stod og blafrede mellem forskellige holdninger til genren, uden at røbe en ny, indre personlighed og at den eneste rigtig vellykkede sekvens var jagten i 007s nye Aston Martin Volante.

Herover: Amtsavisen Randers: "15. James Bond ude i farcen". Weekendavisen: "Kustodernes kamp".

Fleming ville rotere i sin grav

I Amtsavisen Randers virkede anmelderen heller ikke helt overbevist af Daltons lidt dame-generte Bond, og karakteriserede Spioner dør ved daggry som en blanding af farce og aktion.
 "Ian Fleming ville formentlig rotere i sin grav ved tanken om en flink Bond", skrev Weekendavisen, der netop mente, at Dalton så "flink" ud, og at Andreas Wisniewskis lejemorder Necros var den eneste, der efterlod et indtryk i filmen.

BALLADEN OM ANKER BOND

Statsminister 007

var den nye Bond et populært valg?
Debatten kørte på højtryk i Danmark, da Poul Schlüter den 18. august 1987 udskrev folketingsvalg.
Kreative græsrødder i DSU fik fremstillet en valgplakat, hvorpå spidskandidat Anker Jørgensen blev gengivet i Timothy Daltons sted, bevæbnet med socialdemokraternes røde rose. "Anker Jørgensen er statsminister i morgendagens Danmark", bragede budskabet - og så brød helvede ellers løs ...
DSUs originale valgplakat - og Politikens første reakion.

Broccolis hammer

Danmarks Socialdemokratiske Ungdom havde ikke spurgt om lov, før de trykte plakaten. Inden længe føg det med trusler om sagsanlæg på grund af krænkelse af opretsretten. Fra United International Pictures i Danmark gik en kopi af plakaten videre til London. UIP's direktør Poul Larsen var sikker på, at Broccolis Eon ville slå hårdt ned på Anker og co.

Billig omtale på Bond
Går det galt for Anker på valgdagen må det være en trøst, at han har en fremtid i Hollywood", sagde statsminister Poul Schlüter om sin socialdemokratiske udfordrer. Det var hans navnebror, Johan Schluter, der som advokat for Foreningen af Filmudlejere førte det, der i de dage lignede en "sag".
Sådan udviklede det sig nu ikke helt. U.I.P valgte ikke, at nedlægge fogedforbud mod plakaten, "da vi tvivler på, at det kan nå at blive effektivt før valget", som U.I.P's direktør Poul Larsen sagde til Politiken. Og fra DSU vurderede formanden Jens Christiansen i samme avis, at sagen kun var blevet rejst for at score billig omtale i den europæiske presse.

Nederlag til Anker - og Bond ...

Enden på historien blev, at Anker Jørgensen tabte to mandater ved valget den 8. september 1987, Poul Schluter fortsatte som "morgendagens statsminster", mens DSU betalte et symbolsk beløb på 20.000 kroner i et forlig - og lovede at destruere restoplaget af plakter. 
Man kan se det hele dækket i denne video:

Ikke førstevalg

Imens spillede Spioner dør ved daggry videre over hele landet, og solgte 540.693 billetter. Det var små firs tusinde færre adgangstegn end Roger Moores sidste Bond-film, Agent 007 i skudlinjen havde solgt i 1985.
Hverken Dalton eller Anker havde været danskernes førstevalg i 1987.

HeroverFilm 87 gjorde status på Bonds 25 år som filmhelt. Fotoscan: Fra Carlsens bog@Bond-bloggen.dk

Filmårbogens salut

Seriens 25 års jubilæm fik også dog Filmårbogen 1987 til at hylde den nye Bond på forsiden. 
På en side inde i bogen ridsede Nicolas Barbano hele 007-historien op, og vurderede at fremtiden tegnede lovende.