BOND I DANMARK

- i 1996

En ikke helt almindelig aften

"DANG-der-der DANG-DANG".

Musikken kunne høres på lang afstand. De toner tog man ikke fejl af. For de trænede ører havde de fået et mere lounge-agtigt trommebeat, end da de første gang var blevet spillet på en elguitar i 1962.

Men det var uden tvivl samme tema.

Foto: Tak til Knud Braagaard. Ekstra Bladets tillæg om galla-eventen med Bonds BMW ved Imperial.

Keglespots i finregn

Musikken kom fra store højtalere, som den danske afdeling af filmselskabet U.I.P. havde stillet an på et stillads på fortorvet overfor biografen. Tonerne var det første, man registrerede gennem taxaens regnvåde ruder på Gl. Kongevej i København.

Det næste var projektørerne.

Keglespots dansede op over glasfacaden, strejfede plakaten med den mørkhårede mand med lyddæmper-pistolen på hjørnet af Imperial, og steg videre op igennem finregnen på den sorte aftenhimmel.

Foto: Tak til Knud Braagaard. Livregimentet i Slagelse stod vagt om 007.

Soldater i gaden

På vejen foran indgangens røde søjleparti var en militær leopard tank på larvefødder kørt i stilling. Med billigelse fra den daværende danske forsvarsminister, Hans Hækkerup var kampvognen ovenikøbet blevet bemandet med danske soldater i camouflage-uniform fra Antvortskov livregiment i Slagelse.

Kampvognen tog næsten fokus fra det ellers så skinnende eksemplar af en BMW, der gjorde det ud for heltens nye supervogn. Den holdt parkeret ved siden af indgangens hvide baldakin, hvor modeller i Saga Furs pelse tog imod gæsterne.

U.I.P.'s officielle V.I.P invitation til galla-premieren på den 16. Eon Bond-film.

Røgkanoner i damp

Der var et menneskeopløb, som stod gaden i brand. To røgkanoner for fuld udblæsning, fik det også næsten til at virke sådan. Som de siger i England: Where theres is smoke, there is fire.

Det var ikke en helt almindelig aften i Skandinaviens største biograf, Imperial Bio.

Bagsiden af premiere-invitationen fortalte hvem der bidrog til gildet.

Femten sponsor-logoer

Indbydelsen til ”The black tie event of the season” var blevet sendt ud flere uger i forvejen.
En aflang, miniudgave af plakaten i sammenfoldet karton med femten sponsor-logoer påtrykt på bagsiden. Sammen med smoking og biograf-billetten, var den en del af aftenens adgangskode.

Samme navn og nummer 
Det eftertragtede adgangstegn kostede 275 kroner og var blevet printet ud på lyseblåt pap via EDB-anlæg. Små ti år tidligere havde det erstattet det gamle system i Nordisk Films Biografer, hvor en kulørt ”busbillet” manuelt blev revet af en rulle og skubbet ud gennem lugen til køberen. 
Blot et lille tegn på, hvordan også Danmark medio 1990erne havde taget de første spæde skridt mod en mere moderne elektronisk tidsalder. 
Navnet og nummeret på aftenens hovedattraktion var dog det samme …

Galla-billet og program for den 11. janaur 1996.

Seks års ventetid

Torsdag den 11. januar 1996 var en dato imødeset med knugende forventning, og nærmest ulidelig spænding.
Buen var blevet spændt den junidag i 1994, hvor meddelelsen om den nye mand i rollen gik verden rundt. Men for de største fans havde den nu varet endnu længere.

Uret sat i stå
Den begyndte i det øjeblik, hvor de sidste sluttekster kørte over lærredet på Licence To Kill, helt tilbage i sommeren 1989.

Det var over seks år siden nu, og imellem tiden var det nærmest som om nedtællingsuret var gået i stå, mens verden tilgengæld havde gennemgået den mest banebrydende politiske, geografiske og teknologiske omvæltning i 45 år.

B.T. og Ekstra Bladets Anders Lund Madsen bidrog til B-dagen med private vinkler.

Nye fjender

Meget var begyndt med Sovjet-præsident Michail Gorbatjovs reformpolitik i midten af 1980erne. Begreber som Glasnost og Perestojka kulminerede i den kolde krigs ophør, kommunismens kollaps, Berlin-murens fald, Tysklands genforening og de gamle østbloklandes selvstændighedserklæringer.
De hemmelige agenters æra blev erklæret forbi. Spion-filmen, som verden havde kendt den i over halvtreds år, blev betragtet som out-datet. Men trods ny optimisme og politisk forår blev verden nu ikke et fredeligere sted.

Foto: Screengrab GoldenEye trailer/Wikipedia. Berlinmuren faldt i 1989, men Sadam Hussein overtog hurtigt det nye fjendebillede i Vesten.

007 i en ny verdensorden

I begyndelsen af 1990erne kunne danske seere via TV2s live billeder fra Ted Turners Cable News Network, se hvordan amerikanske jagerfly bombede strategiske mål i Bagdad. Major Svend Bergstein orienterede dagligt med pegepind i hånden om den golf-krig, der blev indledt, da den irakiske diktator Saddam Hussein, besatte oliestaten Kuwait.
Foto: Screengrab fra DRs En ny verdensorden. Major Svend Bergstein og Jens Nauntofte under DRs dækning af Golfkrigen. TV: GoldenEyes teaser-tekst

Orden i verdens kaos

Siden så man, hvordan borgerkrigen blussede op og eskalerede i de Balkanlande, der engang havde været under sovjetkommunistisk kontrol, men som nu i stedet stod i brand. Splittet af etniske uoverensstemmelser, der førte blodige masseudrensninger med sig og krævede en revidering af mange atlas, efterhånden som nye nationer blev dannet.
Denne aften i begyndelsen af det herrens år 1996 var det på mange måder ”en ny verden med nye fjender og nye trusler”, som det hed i det oplæg, som
GoldenEyes reklame-afdeling så dygtigt havde formuleret.

Men i en verden af kaos kunne der nu trods alt bibringes en vis orden.

Noget kunne atter blive som det var engang, og som det burde og skulle være.

James Bond – Agent 007 var tilbage.

Jan Fleming var der også

Indenfor lignede Imperial biografen også sit gamle jeg.

I 1996 var biografens vestibule endnu udsmykket med en smuk bladguldsvæg bag caféen. Arkitekten Otto Frankild havde tegnet den i 1960, og i dens gyldne reflektioner bevægede gæsterne sig op af den røde løber, der nærmest fungerede som en slags memory lane.

Bag glasruderne i biografens udhængsskabe stod diverse 007-billeder, plakater og rekvisiter udstillet. Heriblandt den danske romanudgave af OPERATION MORD af en vis JAN Fleming, fra dengang det hele begyndte i 1963.

Fotomontage/Screengrab TV2 Søndagsdunk/klik og se: Imperial lå badet i bladguld på premiereaftenen, hvor også Jan Flemings bog var udstillet.

Spillebord og champagne

Dengang var der ikke samme blus på gallaskæret, som i Imperial, hvor nedringede kvindelige fotomodeller på biografens første sal gik og serverede champagne i høje krystalglas – Bollinger, of course.

Ved et nyreformet spillebord kunne man fordrive ventetiden på at spille Black Jack, mens bandet Five Alive musicerede de forskellige Bond tema-sange. Ifølge den officielle tidsplan skulle tolv limousiner med ligeså mange særligt indbudte danske V.I.P’ere fra den kulturelle elite, sætte folk af foran Imperials hovedindgang.  Så på den røde løber var der for alvor gang i den. 

Ekstra Bladets reportage og den Acceptcar-pige, Tina Kjær i 007-stil.

Den danske Bond

Den danske James Bond”, som Ugens Rapport i 1980erne betegnede den midaldrende racerkører Thorkild Thyrring, fortalte journalisterne anekdoter om sit møde med den nye Bond i London. 
Tidligere rektor ved Statens Teaterskole Lone Hertz afslørede, at hun for første gang skulle se en Bond film i biografen.

Kjært syn i baren 
Fodbold-stjernen Mark Strudahl delte rampelyset med den navnkundige sportsjournalist Claus Borre, mens trend-skaberne Eva Kruse og Uffe Buchart fra ungdomskanalen ZTV for enden af den røde løber stillede sig an i klassisk 007 positur med to røde vandpistoler korslagt over brystet.

Udenfor stod kendis-kokken Henrik Boserup og talte ned i en af sikkerhedsvagternes walkie talkies, og op af de brede marmortrapper til biografens bar gjorde den dårende dejlige danske fotomodel Tina Kjær nu sin entré.

Tina Kjær konkurrerende med Scorupco om at blive Brosnans Bond-pige. Hun tabte ...

Tina Kjær udvandrede

Overalt i gadebilledet kunne man i 1996 se Tina Kjær reklamere for et nyt Accepcard under mottoet Licence To Buy – at dømme ud fra hendes dybt dekolleterede designer-dress, var kortet blevet brugt til at købe dyrt ind til denne gallafest.

Tina Kjær var i 1995 en af de modeller, der var blevet nævnt, som et muligt bud på rollen som computereksperten Natalia i GoldenEye – den der gik til polsk-svenske Izabella Scorupco.

BILLED-BLADET noterede sig, at frk. Kjær rejste sig og forlod salen, da Scorupcos første scener kom på ….

Pierce Brosnan blev accepteret, skrev B.T. i deres reportage fra Bond-braget.

Giraffen fra Rom

Men først skulle det store opbud af fotografer knipse og filme tv-darlings som Lykkehjuls-modellen Maria Hirse, sangeren Annette Heick og tv-værten Pernille Aalund, mens de poserede i deres figurstramme kjoler. Og imens nærmerede klokken sig langsomt 19.50, og ankomsten for den giraf, hele det celebre selskab havde set frem til at møde.
Foto: Knud Braagaard. Klik og se hans site. Pierce Brosnan på vej gennem autografjægere og fans.

Mærkede suset

Manden var landet ved 13. tiden i Kastrup lufthavn fra Rom, og var nu på vej fra det luksuriøse hotel D'Angleterre på Kgs Nytorv.
København var sidste stop på en lang verdensomfattende pr-tur. Men filmstjernen fra Hollywood måtte overfor BILLED-BLADET indrømme, at han havde undervurderet interessen for sin person i det, han troede blot ville være ”en lille skandinavisk sidegadebiograf”.

Da Pierce Brosnan trådte ind på den røde løber var han dog ikke ene om at mærke suset ….

Klik og se videoen på Bond-O-Rama Vimeo Brosnan udtalte sig til TV2 - mens publikum talte om Connery og Moore.

To slags Bond-fans

Indtil 1996 havde Danmark været et forholdsvis simpelt sted, opdelt i to lejre. Dem, der var til Sean Connery, og dem, der var til Roger Moores James Bond. Hvis George Lazenby og Timothy Dalton havde en dansk fangruppe, kom den i hvert fald ikke til orde blandt de adspurgte danske celebriteter på den røde løber, hvor stemmerne til fordel for Moore og Connery i 1996 fordelte sig nogenlunde lige.

Personlig hilsen

Brosnan havde ellers henvendt sig direkte til publikum i filmens trailer. Den blev sendt ud i danske biografer i juli 1995 i forbindelse med premieren på Die Hard with a Vengeance, den tredje i serien med Bruce Willis som den barske politimand, John McClane.

Jesus eller James?

"Forventede i at se en anden?”, spurgte Brosnan ironisk i traileren. Overalt i landet blev han lanceret på plakater under teksten: ”Du kender navnet – Du kender nummeret”.  

Aftenens konferencier, Jens Gaardbo  nedtonede da heller ikke just det nye forbilledes status på scenen:

”Ja, havde vi ikke haft Jesus havde vi tage James”, sagde den daværende tv2 star ironisk i sin åbningstale til premiere-menigheden.

Da var alle omsider kommet op i salen, efter at filmselskabsfolk og beundrerinder med dybe kavalergange, havde kredset omkring Brosnan i et afgrænset aflukke bag et fløjelsreb i foyeren.

Foto: Martin Høien Brosnan takkede "The wonderful mad people of Copenhagen", mens Gaardboe strakte hals.

Publikum med Bond-stil

Brosnan kunne faktisk også se ud over et publikum, der afspejlede heltedyrkelsen.

Imperial var fyldt med mænd i sorte smokings og habitter, en enkelt sågår i hvidt safarisæt model Roger Moore 1974.
Flere var tilmed bevæbnet med legetøjskopier af Bonds håndvåben.

Ranke kropsholdninger og cool attituder dominerede en skare, hvis identifikation med helten - hvad enten forbilledet så har heddet Connery eller Moore - afspejlede samme fællesnævner: 007-stil.

Og det gjaldt ikke kun det mandlige publikum.

Kvinder som i gyldne toppe
Også det kvindelige havde dresset sig op i Bond-pigernes glamourøse og eventyragtige diva-look ved at trække i elegante galla-kjoler, style frisurene og overdrive make-up’en.

Hvis de da ikke mere dristigt havde valgt at give los til en playboy-fantasi ved at iføre sig stramme catsuits, gyldne bikinitoppe og ditto parykker.
Som de danserinder fra dansestudiet Stepz, der på Imperials proscenium skulle optræde med et sexet show til tonerne af Tina Turnes titelmelodi, inden filmen skulle i gang.

Ekstra Bladet havde fuld skrald på galla-reportagen, den 12. januar 1996.

Identitetsfællesskab i Imperial

Kald det sofistikeret karnevalsstemning, eller sammenlign – som en østtysk journalist fra Junge Welt gjorde i 1960erne – Bond-fanskarens adfærd med den, som primitive stammefolk udviser, når de ifører sig pelsen fra et flået rovdyr i troen på, at få dets styrke overført til sig selv.

300.000 kroners fest
Den individuelle indlevelse og spejling i forbilledets verden, skabte den aften i Imperial et identitetsfællesskab, som man aldrig tidligere havde set magen ved en dansk gallapremiere.
End ikke Star Wars – eller senere Harry Potter og Ringenes Herrer – fik flertallet af publikum til at komme anstigende, udklædt som robotter, troldkarle og Hobitter.

I Bonds tilfælde fyrede det glamourøse særarrangement med glas og galla, der angiveligt stod i en pris af 300.000 kroner, alle propper af. Ikke blot fra filmselskabets og publikums side, men også i pressen, der med Ekstra Bladet (af alle) i spidsen udkom med et 12 sider stort reklame-tillæg om Bonds genkomst dagen derpå. (Gengivet herunder)

Applaus i arv

Modsat sportsarrangementer eller koncerter, tjente det selvfølgelig intet formål i forhold til præstationerne på lærredet, at publikum mødte op i ”klubfarverne”. Da først filmen gik i gang hjalp ingen opmuntrende tilråb. Men også applaus var i 1996 blevet en nedarvet dansk tradition ved en Bond-premiere.

Begyndte i 1981
Traditionen opstod i spontan begejstring ved gallapremieren på Goldfinger i London i 1964, da Connerys Bond afslørede en knastør smoking under sin dykkerdragt. Men det blev første gang beskrevet i Danmark i 1981, hvor et ungt publikum under For Your Eyes Only begyndte at klappe af de rituelle replikker, pifte af pigerne og hisse af skurkene i en stemning, der også skulle bryde ud denne aften hen imod åbningens indledende klimaks, da Bond fra en klippekant satte efter et faldende fly på motorcykel, uden faldskærm …

Men før man kom så vidt skulle tiden selvfølgelig lige trækkes lidt.

Screengrab fra TV-Avisen 1996/Privat optagelse. Brosnan forlod Imperial og gik til middag med Jens Gaardboe, mens filmen spillede.

The mad people of Copenhagen

Pierce Brosnan skulle – under publikums stående applaus – på scenen og takke ”The wonderful mad people of Copenhagen” for modtagelsen med et håndkys blæst ud i salen.

Jens Gaardboe skulle takke sponsorerne, og henlede opmærksomheden på, at festen skam ville fortsætte efter filmen med pindemadder og champagne, samt gratis bustransport til Casino Copenhagen på Amager.

Som stod tiden stille
Her ville muligheden være for at drive omkring i et miljø, ”tyk af røg og kvalme dunster af parfume og sved som følger med hasardspil om høje indsatser”, som gamle Ian Fleming havde skrevet på den første side i sin debut-roman CASINO ROYALE treogfyrre år tidligere.

Dengang havde man skrevet 1953 – og op til 1996 var der immervæk et historisk hop. Men da scenen omsider blev ryddet, mikrofonstativet lagt ned foran lærredet og lyset blev dæmpet, kunne tiden for så vidt have stået stille.

For James Bond var stadig med.

Udklip, Birkerød Avis, tirsdag den 16. 1 1996. Birkerøds avisredaktion var misundelige på biodirektør Michael Berg og fruen Mies møde med 007.

Tiden trækkes

Klokken var nu 20.50, det var torsdag den 11. januar 1996 – og nu var det nu.

Seks års ulvetid var omsider forbi. En ny tidsregning kunne begynde.

Fra 1.179 udsolgte sæder blandede en mumlende hvisken sig med lyden af raslende slikposer og klikkende legetøjspistoler, mens det store blå gardin, der hidtil havde stået oplyst af et 007-formet lysspot, andægtigt gled til side. Da gjorde det ondt nede i maven.

Og pinen blev ikke mindre af, at det i første omgang var for at afprøve biografens DTS-Dolby Digital surround sound system.

Gardinet skulle såmænd både trækkes for og fra endnu engang. MGM Løven Leo skulle brøle og det nye United Artitsts logo lyse, førend det hele kunne begynde. Og så gik der jo lidt ekstra tid med det. Men til sidst kunne den ikke trækkes længere …

Den-der-der-den-den ...

Jubel som ingensinde

Og så lød det gamle Bond-tema, som det ikke havde lydt i en dansk biograf i så ulideligt mange år, men de to keglespots jagtede hinanden over lærredet og Pierce Brosnan skød en ny æra i gang.

Da blev der hujet og piftet og klappet og stampet og jublet og brølet, som ingensinde i en dansk biograf.

Det var en ny verden med nye tilskuere og nye traditioner, men mange kendte og værdsatte tydeligvis stadigvæk de gode gamle dyder.

De kendte navnet og de kendte nummeret, og selvom meget var forandret siden verden havde set ham på det store lærred, var det betryggende, at noget af fortiden forblev intakt.

Man kunne stadig regne med en mand.

Bond-stjernen i København

I glas og ramme

Mens publikum i Imperial tog hul på GoldEneye tog Pierce Brosnan tilbage til Kgs Nytorv, hvor aftenen blev afrundet på det gamle værtshus Hviids Vinstue. 
Foto: Bond-bloggen. Brosnans ansigt og signatur kan ses på Hviids Vinstue på Kgs. Nytorv.

Klenodie i København

Personalet benyttede sig af det celebre besøg og sikrede sig Bond-stjernens autograf på et billede fra en avisartikel i den dagsaktuelle avis.
Indsat i glas og ramme blev det hængt op i den del af baren, hvor Brosnan drak sin godnat bajer i 1996.
Og der har det hængt lige siden ....
Ekstra Bladet fangede Brosnan rygende. B.T.s interview handlede om, hvordan det er at være verdens mest sexede mand.

Hyggesmøg i hyggens land

Dagen derpå - fredag den 12. januar 1996 - stod den på det 15'ende og sidste store pressemøde for Bond-stjernen.
Medierne troppede talstærkt frem på D'Angleterre, hvor ireren bl.a. tog imod B.T. og Ekstra Bladets udsendte i spejlsalen, rygende på en cigaret.
Det var ellers hverken Brosnans eller Bonds image i 1990erne, men der blev ikke holdt helt så stramt på den politiske korrekthed i det hyggelige lille Danmark.

Optakt til GoldenEye

Harske ord fra Lazenby

I B.T.'s portræt af den nye Bond lod man den for de fleste dengang komplet glemte 007 - George Lazenby - komme til orde med en bemærkning, der ikke just var smigrende for Brosnan.

Herover: Ekstra Bladet gennemgik 007-historien. B.T. kørte et tema på 007-pigerne, portrætterede Pierce Brosnan og gav ordet til George Lazenby.

"Den vatpik til Brosnan er intet mod min Bond"

- George Lazenby i B.T.

For at genopfriske hvem George Lazenby var, skrev B.T. et portræt af den australske 007.
 "Jeg har ikke set filmen siden 1969. Der er lidt for mange dårlige følelser forbundet med den", citerede avisen Lazenby.
Genopdyrkelsen af den glemte Bond blev i 1996 bragt på et opslag om 007s mange kvindelige erobringer, og de sjofle bemærkninger, der havde været en del af seriens underholdning fra begyndelsen.
Han var ikke set i spalterne i årevis, men selv Ian Fleming blev gravet op i B.T.s 007-optakt.

Fans ventede stadig

Aviser og tv-kanaler havde i januar 1996 fortalt om GoldenEye siden juni 1994 , men stadig havde kun medier og VIP'er haft mulighed for at se filmen.
Officelt stod Danmarks-premieren først den 26. januar 1996. Så for at holde gryden kogende fortsatte aviser og blade med at sprøjte retrospektiver på 007-filmene, stjernerne, pigerne og sågar Bonds opfinder - Ian Fleming - ud. 

Herover: Billed-Bladet gravede i 007-agenternes private affærer som optakt til GoldenEye.

Tæt på Bonds privatliv

Dagen før Danmarks-premieren, torsdag den 25. januar 1996, udkom BILLED-BLADET med tre sider, der gik helt tæt på de fem fortolkere af Bond-rollen. De private vinkler var efterhånden de eneste, der endnu ikke var blevet dækkket i dagspressen.
Ugebladet teasede også for sit store scoop. Ugen efter GoldenEyes Danmarks-premiere kunne bladet bringe et personligt interview med Pierce Brosnan, der havde sat sig i BILLED-BLADETs røde stol, hvor også Roger Moore i 1985 havde ladet sig interviewe om sit liv.

GOLDENEYE ANMELDELSER

Bogart contra Bond

Ole Michelsen, DRs barske filmanmelder, ventede til filmens Danmarks-premiere med at gå i kødet på GoldenEye og Pierce Brosnan.
I modsætning til store dele af resten af pressen, gik han hårdt til Brosnan for at høre ham, hvilke elementer skuespilleren ikke brød sig om i Bond-figuren, og hvad han egentlig gerne ville skildre.   

3 hatte til 007

Noget forbeholden lod Bond-stjernen sig presse til, at hans præstation havde været et kompromis mellem den skyggeside af karakteren, han gerne ville dykke ned i, og det image producerne krævede af deres karakter. Filmen selv fik 3 hatte ud af fem, men Brosnans Bond fandt ikke nåde hos Bogart.

Herover: "Jyllands-Posten: "En flot actionfilm". Ekstra Bladet: Bond tilbage med bulder og brag". Politiken: "Gyldne øjeblikke med den nye Bond"

Nyt liv til den gamle

De danske avisanmeldelser af den 17. og måske mest hypede Bond-film, siden Agent 007 i ilden i 1965, udkom på premieredagen, fredag den 26. januar 1996. Og virkede nærmest helt overflødige i forhold til filmens foromtale. 
GoldenEye fik fire stjerner af B.T. "Pierce Brosnan har både nosser og hjerne," noterede anmelderen, der så ligheder med en ung Sean Connery og en humoristisk Roger Moore i ham.

Herover: B.T: "Den gamle Bond har fået nyt liv". Information: "Bond på nye eventyr"

Savnede sexede piger

Fire stjerner uddelte også Jyllands-Posten. Men avisens anmelder mente, at skurken var blevet kedelig, og var heller ikke tilfreds med at pigerne var blevet færrere og mindre sexede.
"Bond-filmene er blevet et moderne, offentligt ritual. Både at overvære og sætte i scene.", konstaterede Politiken. Avisen mente, at filmen underholdt lige efter bogen, men så kun nyjusteringerne, såsom at Bond nu havde fået en kvindelig chef, som kosmetik på en gammel formel.

Hvorfor psykologisere?
"Hvorfor denne soul-searching, der på helt urimelig vis vil psykolisere stakkels Bond på helt urimelig seriøs maner"?, spurgte Information med henvisning til GoldenEyes mere seriøse øjeblikke.
Avisen satte større pris på Famke Janssens superskurkinde og den farlige computernørd, der stod bag skurkens livsfarlige plan.
Levende billeder nærlyttede GoldenEyes musik.

For meget bulder og brag

I Ekstra Bladet var man mere tilfreds med Brosnan, men fandt næsten, at det var for meget med al den bulder og brag, han forårsagede. Fire stjerner var dog det samme, som avisen tildelte Timothy Daltons Licence To Kill i 1989.

Serras musik fik ros
I Levende Billeder tog skribenten Bo Tao Michaëlis Eric Serras soundtrack under kærlig behandling. Modsat majoriteten af udenlandske anmeldere gav han musikken en god bedømmelse. "Ikke mindst på grund af de vedvarende metalliske lyde i numrende, blandingen af etnisk musik fra filmens Rusland, og det konstant fede koda, der klinger af sex, penge, vold og spænding".
Bondologens indsigtsfulde artikel om 007-fænomenet fra Kristigt Dagblad.

Bondologen på banen

Danmarks store Bondolog - Palle Schantz Lauridsen - blev også lokket i blækhuset. Kristligt Dagblad lagde spalter til en stor kronik, hvori filmanmelderen betragtede Bond-fænomenet, som det nu havde udspillet sig i Danmark i næsten 30 år.

Seks siders 007 essay
Levende Billeder lod også deres såkaldte "super Bond-fan", skribenten Michael Frederiksen skrive et stort essay om 007s historie.
Med udgangspunkt i GoldenEye blev det til seks sider, der beviste, at Danmark havde fået adskillige kyndige kendere, der gennem årene havde fulgt særdeles godt med i Bonds udvikling.

Herover: Levende billeders essay var det længste om Bond, der udkom på dansk i 1996.

Marginal bedre end Dalton

I biografen buldrede Eons Bond nr. 17 derudaf over hele Danmark.
Imperial i København spillede GoldenEye fra 26. januar til den 29. februar 1996, hvorpå den gik videre til Scala, der viste den fra 1. marts til den 11. april. Palads holdt den på lærredet indtil den 9. maj 1996. 
Da den sidste billet var solgt kunne det konstateres, at GoldenEye havde solgt marginalt bedre end den seneste Timothy Dalton Bond-film. 545.604 billetter blev det til. Daltons Licence To Kill solgte 518.988 adgangstegn i 1989.
Berlingske Tidende kaldte Connery "Den urørlige". Et hip til Brosnans Bond, måske ..?

Bedstefar Bond igen

I den genrejste interesse for Bond-fænomenet måtte Pierce Brosnan se en velkendt skikkelse melde sig i biograferne i sommeren 1996.
Nok havde han sagt Bond-rollen farvel i 1983 med Never Say Never Again, men i aktion-filmen The Rock, der fik premiere den 12. juli 1996 spillede 66-årige Sean Connery og filmmagerne igen på supersternens gamle image, og præsenterede den "rigtige 007" som en bedstefar med slag i overfor Nicolas Cage og Ed Harris.
Med 221.309 solgte danske billetter præsterede filmen dog væstentligt lavere end GoldenEye.

BOND PÅ VIDEO

Nye videocovers

For at få så mange i den ny generation med på vognen som muligt, blev alle Bond-filmene også genudgivet på video i 1996.
Forsiderne var nu gjort mere aktion-agtige og med hver Bond-skuespiller tydeligt fremhævet på coveret. 
Navnet Classic Video Collection talte ind i midthalvfemsernes bølge af retro-stil, der var ved at danne ny mode.
Eons Bond-film med nye danske VHS covers - og Never Say Never Again med ny forside.

Lazenby i fuld version

Det mest interessante ved genudgivelserne var, at man for første gang i Danmark kunne købe den fulde version af I Hendes Majestæts Hemmelige Tjeneste. 
Den udgave, som var blevet vist ved premieren i 1969 var en nedklippet version. Den tog hensyn til at filmen ikke skulle vises som en helaftensforestilling, og publikum dermed kunne slippe billigere ved billetlugerne.
Trods de "nye" scener havde video-butikkerne ofte Lazenbys film på udsalg.

Ofte på udsalg

Men da filmen første gang blev udgivet på video i 1983 manglede man stadig afsnittet, hvor Bond brød ind hos Advokaten Gumboldt og læser hans Playboy, plus scenen hvor agenten Campbell forsøger at tage en svævebane til Piz Gloria. De blev heller ikke sat ind, da I Hendes Majestæts Hemmelige Tjeneste blev genudgivet i 1989 som salgsvideo.
 Fans havde atter fået en god grund til at gå i videobutikkerne i 1996 ...
Video udgaven af GoldenEye kom i 1996 med to forskellige omslag.

Video-stunt

GoldenEye var kun lige færdigspillet i biograferne, da filmen udkom på video i påsken 1996. Frustrerende nok for samlere med et sort cover, der ikke havde det Gun Barrel Logo inspirerede grå cover på bagsiden, som den originale række af salgs VHS'er i Bond-serien.
Ved en reklame-event på Rådhuspladsen sprang GoldenEye stuntmanden Terry Forrestal ud fra Palace hotel, og ned i en airbag for at markere, at 007 var landet på videomarkedet.
Til stede var også Bond-fan og stuntmand Klaus Hjuler, der forevigede springet på video og delte det på You Tube.

BOND PÅ TV

Barry Nelsons Bond på dansk tv

Efter et år, hvor Bonds genkomst ikke kan have undgået nogles opmærksomhed, rundede tv2 1996 af med en særlig julegave til de mest hard-core fans.
TV-forestillingen Casino Royale fra 1954, den allerførste sort-hvide version af Flemings roman, der var blevet opdaget i 1981, var gjort tilgængelig for tv-stationerne. Den 6. december 1996 fik danske Bond-fans derfor årets anden 007-produktion.
Ikke siden 1984, hvor Roger Moore og Sean Connery var oppe mod hinanden i konkurrerende film, havde man set mage.
Brosnan mod Barry Nelsons Bond kunne dog ikke helt måles på samme barometer.
Den 2. december 1996 KL. 23.30 sendte TV2 Casino Royale. Fotoudklip fra BILLED-BLADET.

Barbanos konklusion

"En apokryfe", betegnede Film 96 Casino Royale fra 1954 - hvilket vil sige en uægte tekst, der falder uden for den kirkelige kanon.
Det var ingen andre end Bond-bladets nestor Nicolas Barbano, der var trukket til tasterne for endnu engang at give et rids over Bond-historien. Om GoldenEye konkluderede han, at filmen på en skala fra 00-10 kunne snige sig op på "007"
Fotomontage fra CarlsensFilm 96: @Bond-bloggen.dk Man genkendte navnet - man genkendte skribenten, der skrev om GoldenEye i FILM 96.

 DANSKER I BOND-FILM

"Dav, det er Georg. Jeg har været til casting på den næste James Bond".

Journalisten på BILLED-BLADET kunne dårligt tro sine ører, da han fik det opkald en formiddag i oktober i 1996. En dansker i Bond! Juhu - omsider.
Georg Olesen, "Danmarks stærkeste mand", holdt budskabet op i samme stolte strakte arme, som når han løftede vægte.
Han havde bosat sig i USA og turnerede omkring i staterne med sin kæreste, hvor han lavede sine stunt-shows.
I Liberaces tidligere villa var han blevet prøvefilmet, efter at have vist sin seneste kunst for casterne. At lade en bil køre over sine spændte mavemuskler.
Nu ventede Olesen svar på, om det mon var, hvad producene efterspurgte i rollen som skurkens håndlanger..
Billed-Bladets historie af Casper Nielsen. Georg Olesen - første dansker i spil til GoldenEyes efterfølger.

Sparsomme oplysninger

På det tidspunkt var det sparsomt med oplysninger om den 19'ende Bond-film, (Never Say Never Again) blev regnet med) at der kun var pressebureauet Sygmas oplysninger at forholde sig til. Ifølge dem, og flere engelske aviser, skulle titlen være Avator, et hindubegreb, der i filmen dækkede over jordens reaktion på en atomeksplosion.

Afslag til Georg
At skurken skulle spilles af Anthony Hopkins viste sig at være ligeså forkert, som at den canadisk-britiske instruktør Roger Spottiswoode stammede fra Australien. Men i en tid før internettets gennembrud var det nu engang sådan den danske nyhedsstrøm flød.
Desværre ringede Georg tre måneder senere og fortalte om sit afslag. Men det skulle ikke blive sidste gang, at danskere blev sat i forbindelse med den nye 007-produktion.