- i 1996
"DANG-der-der DANG-DANG".
Musikken kunne høres på lang afstand. De toner tog man ikke fejl af. For de trænede ører havde de fået et mere lounge-agtigt trommebeat, end da de første gang var blevet spillet på en elguitar i 1962.
Men det var uden tvivl samme tema.
Musikken kom fra store højtalere, som den danske afdeling af filmselskabet U.I.P. havde stillet an på et stillads på fortorvet overfor biografen. Tonerne var det første, man registrerede gennem taxaens regnvåde ruder på Gl. Kongevej i København.
Det næste var projektørerne.
Keglespots dansede op over glasfacaden, strejfede plakaten
med den mørkhårede mand med lyddæmper-pistolen på hjørnet af Imperial, og steg
videre op igennem finregnen på den sorte aftenhimmel.
På vejen foran indgangens røde søjleparti var en militær leopard tank på larvefødder kørt i stilling. Med billigelse fra den daværende danske forsvarsminister, Hans Hækkerup var kampvognen ovenikøbet blevet bemandet med danske soldater i camouflage-uniform fra Antvortskov livregiment i Slagelse.
Kampvognen
tog næsten fokus fra det ellers så skinnende eksemplar af en BMW, der
gjorde det ud for
heltens nye supervogn. Den holdt parkeret ved siden af indgangens hvide
baldakin, hvor modeller i Saga Furs pelse tog imod gæsterne.
Der var et menneskeopløb, som stod gaden i brand. To røgkanoner for fuld udblæsning, fik det også næsten til at virke sådan. Som de siger i England: Where theres is smoke, there is fire.
Det var ikke en helt almindelig aften i Skandinaviens største biograf, Imperial Bio.
Indbydelsen til ”The black tie event of the season” var
blevet sendt ud flere uger i forvejen.
En
aflang, miniudgave af plakaten i
sammenfoldet karton med femten sponsor-logoer påtrykt på bagsiden.
Sammen med smoking og biograf-billetten, var den en del af aftenens
adgangskode.
Samme navn og nummer
Det
eftertragtede adgangstegn kostede 275 kroner og var blevet printet ud på
lyseblåt pap via EDB-anlæg. Små ti år tidligere havde det erstattet
det gamle system i Nordisk Films Biografer, hvor en kulørt ”busbillet”
manuelt blev revet af en rulle og skubbet ud gennem lugen til køberen.
Blot et lille tegn på, hvordan også Danmark medio 1990erne
havde taget de første spæde skridt mod en mere moderne elektronisk tidsalder.
Navnet og nummeret på aftenens hovedattraktion var dog det
samme …
Torsdag den 11. januar 1996 var en dato imødeset med
knugende forventning, og nærmest ulidelig spænding.
Buen var blevet spændt den
junidag i 1994, hvor meddelelsen om den nye mand i rollen gik verden rundt. Men
for de største fans havde den nu varet endnu længere.
Uret sat i stå
Den begyndte i det øjeblik, hvor de sidste sluttekster kørte over lærredet på Licence To Kill, helt tilbage i sommeren 1989.
Det var over seks år siden nu, og imellem tiden var det nærmest som om nedtællingsuret var gået i stå, mens verden tilgengæld havde gennemgået den mest banebrydende politiske, geografiske og teknologiske omvæltning i 45 år.
Meget var begyndt med Sovjet-præsident Michail Gorbatjovs
reformpolitik i midten af 1980erne. Begreber som Glasnost og Perestojka kulminerede i den kolde
krigs ophør, kommunismens kollaps, Berlin-murens fald, Tysklands genforening og
de gamle østbloklandes selvstændighedserklæringer.
De hemmelige agenters æra blev erklæret forbi. Spion-filmen,
som verden havde kendt den i over halvtreds år, blev betragtet som out-datet. Men
trods ny optimisme og politisk forår blev verden nu ikke et fredeligere sted.
Siden så man, hvordan borgerkrigen blussede op og eskalerede i de Balkanlande, der engang havde været under sovjetkommunistisk kontrol, men som nu i stedet stod i brand. Splittet af etniske uoverensstemmelser, der førte blodige masseudrensninger med sig og krævede en revidering af mange atlas, efterhånden som nye nationer blev dannet.
Denne aften i begyndelsen af det herrens år 1996 var det på mange måder ”en ny verden med nye fjender og nye trusler”, som det hed i det oplæg, som GoldenEyes reklame-afdeling så dygtigt havde formuleret.
Men i en verden af kaos kunne der nu trods alt bibringes en vis orden.
Noget kunne atter blive som det var engang, og som det
burde og skulle være.
James Bond – Agent 007 var tilbage.
Indenfor lignede Imperial biografen også sit gamle jeg.
I 1996 var biografens vestibule endnu udsmykket med en smuk bladguldsvæg bag caféen. Arkitekten Otto Frankild havde tegnet den i 1960, og i dens gyldne reflektioner bevægede gæsterne sig op af den røde løber, der nærmest fungerede som en slags memory lane.
Bag glasruderne i biografens udhængsskabe stod diverse
007-billeder, plakater og rekvisiter udstillet. Heriblandt den danske
romanudgave af OPERATION MORD af en vis JAN Fleming, fra dengang det hele
begyndte i 1963.
Dengang var der ikke samme blus på gallaskæret, som i Imperial, hvor nedringede kvindelige fotomodeller på biografens første sal gik og serverede champagne i høje krystalglas – Bollinger, of course.
Ved
et nyreformet spillebord kunne man fordrive ventetiden
på at spille Black Jack, mens bandet Five Alive musicerede de
forskellige Bond tema-sange.
Ifølge den officielle tidsplan skulle tolv limousiner med ligeså mange
særligt
indbudte danske V.I.P’ere fra den kulturelle elite, sætte folk af foran
Imperials hovedindgang. Så på den røde løber var der for alvor gang
i den.
Den danske James Bond”, som Ugens Rapport i 1980erne betegnede den
midaldrende racerkører Thorkild Thyrring, fortalte journalisterne anekdoter om
sit møde med den nye Bond i London.
Tidligere rektor ved Statens Teaterskole Lone Hertz
afslørede, at hun for første gang skulle se en Bond film i biografen.
Kjært syn i baren
Fodbold-stjernen
Mark Strudahl delte rampelyset med den navnkundige sportsjournalist Claus Borre,
mens trend-skaberne Eva Kruse og Uffe Buchart fra ungdomskanalen ZTV for enden af den røde løber
stillede sig an i klassisk 007 positur med to røde vandpistoler korslagt over
brystet.
Udenfor stod kendis-kokken Henrik Boserup og talte ned i en af sikkerhedsvagternes walkie talkies, og op af de brede marmortrapper til biografens bar gjorde den dårende dejlige danske fotomodel Tina Kjær nu sin entré.
Tina Kjær var i 1995 en af de modeller, der var blevet nævnt, som et muligt bud på rollen som computereksperten Natalia i GoldenEye – den der gik til polsk-svenske Izabella Scorupco.
BILLED-BLADET noterede sig, at frk. Kjær rejste sig og forlod salen, da Scorupcos første scener kom på ….
Manden var landet ved 13. tiden i Kastrup lufthavn fra Rom, og
var nu på vej fra det luksuriøse hotel D'Angleterre på Kgs Nytorv.
København var sidste stop på en lang verdensomfattende pr-tur.
Men filmstjernen fra Hollywood måtte overfor BILLED-BLADET indrømme, at han havde undervurderet
interessen for sin person i det, han troede blot ville være ”en lille skandinavisk sidegadebiograf”.
Da Pierce Brosnan trådte ind på den røde løber var han dog ikke ene om at mærke suset ….
Indtil 1996 havde Danmark været et forholdsvis simpelt sted, opdelt i to lejre. Dem, der var til Sean Connery, og dem, der var til Roger Moores James Bond. Hvis George Lazenby og Timothy Dalton havde en dansk fangruppe, kom den i hvert fald ikke til orde blandt de adspurgte danske celebriteter på den røde løber, hvor stemmerne til fordel for Moore og Connery i 1996 fordelte sig nogenlunde lige.
Personlig hilsen
"Forventede i at se en anden?”, spurgte Brosnan ironisk i traileren. Overalt i landet blev han lanceret på plakater under
teksten: ”Du kender navnet – Du kender nummeret”.
Aftenens konferencier, Jens Gaardbo nedtonede da heller ikke just det nye forbilledes status på scenen:
”Ja, havde vi ikke haft Jesus havde vi tage James”, sagde den daværende tv2 star ironisk i sin åbningstale til premiere-menigheden.
Da var alle omsider kommet op i salen, efter at filmselskabsfolk og beundrerinder med dybe kavalergange, havde kredset omkring Brosnan i et afgrænset aflukke bag et fløjelsreb i foyeren.
Brosnan kunne faktisk også se ud over et publikum, der afspejlede heltedyrkelsen.
Imperial var fyldt med mænd i sorte smokings og habitter, en enkelt sågår i hvidt safarisæt model Roger Moore
1974.
Flere var tilmed bevæbnet med legetøjskopier af Bonds håndvåben.
Ranke kropsholdninger og cool attituder dominerede en skare, hvis identifikation med helten - hvad enten forbilledet så har heddet Connery eller Moore - afspejlede samme fællesnævner: 007-stil.
Og det gjaldt ikke kun det mandlige publikum.
Kvinder som i gyldne toppe
Også det kvindelige havde dresset sig op i Bond-pigernes
glamourøse og eventyragtige diva-look ved at trække i
elegante galla-kjoler, style frisurene og overdrive make-up’en.
Hvis
de da ikke mere dristigt havde valgt at give los til en playboy-fantasi
ved at iføre sig stramme catsuits, gyldne bikinitoppe og ditto
parykker.
Som de danserinder fra dansestudiet
Stepz, der på Imperials proscenium skulle optræde med et sexet show til tonerne
af Tina Turnes titelmelodi, inden filmen skulle i gang.
Kald det sofistikeret karnevalsstemning, eller sammenlign –
som en østtysk journalist fra Junge Welt gjorde i 1960erne – Bond-fanskarens
adfærd med den, som primitive stammefolk udviser, når de ifører sig pelsen fra
et flået rovdyr i troen på, at få dets styrke overført til sig selv.
300.000 kroners fest
Den
individuelle indlevelse og spejling i forbilledets
verden, skabte den aften i Imperial et identitetsfællesskab, som man
aldrig tidligere havde set magen ved en dansk gallapremiere.
End ikke Star Wars – eller senere
Harry Potter og Ringenes Herrer – fik flertallet af publikum til
at komme anstigende, udklædt som robotter, troldkarle og Hobitter.
I Bonds tilfælde fyrede det glamourøse særarrangement med glas og galla, der angiveligt stod i en pris af 300.000 kroner, alle propper af. Ikke blot fra filmselskabets og publikums side, men også i pressen, der med Ekstra Bladet (af alle) i spidsen udkom med et 12 sider stort reklame-tillæg om Bonds genkomst dagen derpå. (Gengivet herunder)
Modsat sportsarrangementer eller koncerter, tjente det selvfølgelig intet formål i forhold til præstationerne på lærredet, at publikum mødte op i ”klubfarverne”. Da først filmen gik i gang hjalp ingen opmuntrende tilråb. Men også applaus var i 1996 blevet en nedarvet dansk tradition ved en Bond-premiere.
Begyndte i 1981
Traditionen opstod i spontan begejstring ved
gallapremieren på Goldfinger i London i 1964, da Connerys Bond afslørede en
knastør smoking under sin dykkerdragt. Men det blev første gang beskrevet i Danmark
i 1981, hvor et ungt publikum under For Your Eyes Only begyndte at klappe af de
rituelle replikker, pifte af pigerne og hisse af skurkene i en stemning, der
også skulle bryde ud denne aften hen imod åbningens indledende klimaks, da
Bond fra en klippekant satte efter et faldende fly på motorcykel, uden faldskærm …
Men før man kom så vidt skulle tiden selvfølgelig lige trækkes lidt.
Pierce Brosnan skulle – under publikums stående applaus – på scenen og takke ”The wonderful mad people of Copenhagen” for modtagelsen med et håndkys blæst ud i salen.
Jens Gaardboe skulle takke sponsorerne, og henlede opmærksomheden på, at festen skam ville fortsætte efter filmen med pindemadder og champagne, samt gratis bustransport til Casino Copenhagen på Amager.
Som stod tiden stille
Her ville muligheden være for at drive omkring i et miljø, ”tyk
af røg og kvalme dunster af parfume og sved som følger med hasardspil om høje
indsatser”, som gamle Ian Fleming havde skrevet på den første side i sin
debut-roman CASINO ROYALE treogfyrre år tidligere.
Dengang havde man skrevet 1953 – og op til 1996 var der immervæk et historisk hop. Men da scenen omsider blev ryddet, mikrofonstativet lagt ned foran lærredet og lyset blev dæmpet, kunne tiden for så vidt have stået stille.
For James Bond var stadig med.
Klokken var nu 20.50, det var torsdag den 11. januar 1996 – og nu var det nu.
Seks års ulvetid var omsider forbi. En ny tidsregning kunne begynde.
Fra 1.179 udsolgte sæder blandede en mumlende hvisken sig med lyden af raslende slikposer og klikkende legetøjspistoler, mens det store blå gardin, der hidtil havde stået oplyst af et 007-formet lysspot, andægtigt gled til side. Da gjorde det ondt nede i maven.
Og pinen blev ikke mindre af, at det i første omgang var for at afprøve biografens DTS-Dolby Digital surround sound system.
Gardinet skulle såmænd både trækkes for og fra endnu engang. MGM Løven Leo skulle brøle og det nye United Artitsts logo lyse, førend det hele kunne begynde. Og så gik der jo lidt ekstra tid med det. Men til sidst kunne den ikke trækkes længere …
Og så lød det gamle Bond-tema, som det ikke havde lydt i en dansk biograf i så ulideligt mange år, men de to keglespots jagtede hinanden over lærredet og Pierce Brosnan skød en ny æra i gang.
Da blev der hujet og piftet og klappet og stampet og jublet og brølet, som ingensinde i en dansk biograf.
Det var en ny verden med nye tilskuere og nye traditioner, men mange kendte og værdsatte tydeligvis stadigvæk de gode gamle dyder.
De kendte navnet og de kendte nummeret, og selvom meget var
forandret siden verden havde set ham på det store lærred, var det betryggende,
at noget af fortiden forblev intakt.
Man kunne stadig regne med en mand.
Caspermax ©