James Bond i Danmark

- 1981

Connery på coveret

Sean Connery kiggede da også atter ud på læserne på et pr-foto fra Agent 007 jages, da 1981's første nummer af Agent 007 - James Bond udkom i februar - med et genoptryk af Flemings GOLDFINGER.
Men det blev faktisk eneste gang, at Connery indtog forsiden i de fem numre, der udkom i løbet af 1981.
Sean Connery og Roger Moore delte forsiderne mellem sig på 007 - James Bond bladet i 1981.

Moores skønhedsplet

Roger Moore og bladets favorit-pige, Barbara Bach fra Spionen der elskede mig, prydede forsiden på nr. 58, mens både nr. 59 og nr. 60 havde friske stills fra Agent 007 - Strengt Fortroligt. Det var blevet den danske titel på For Your Eyes Only.
Bladets brevkasse bugnede også af spørgsmål om Bond, men et af dem skilte sig alligevel noget ud. I nr. 59 spurgte en læser om det mon var muligt at tilegne sig en skønhedsplet a la Roger Moore ....
En læser ville gerne vide om man kunne få en skønhedsplet a la Moores, t.h.

Teenage-drenges våde drømmenummer

Efter i årevis at have tegnet Bond-pigerne mere og mere afklædte på forsiderne, tog bladet endnu et skidt ved at vise den ægte vare på coveret til nr. 59. På et billede fra skurken Gonzales' villa fjælede Roger Moore sig mageligt mellem adskillige badepiger.
Teenage-drenge kunne for 6,85 kr. nyde formerne på fotomodellen Kim Mills i rød bikini, samt, t.h. for Moore, de badedragtsklædte Lizzie Warville og Alison Worth.
Billedet løb sågar videre ud over hele bagsiden. Med Nicolas Barbanos foromtale af For Your Eyes Only var bladet, der genoptrykte Flemings Agent 007 jages,  et af de hidtil bedste i serien ...

Herover: Hvilken frisk dreng skulle ikke have fat i det nye nummer af Agent 007 - James Bond i 1981? Fotoscan: @Bond-bloggen,dk

Slut med Fleming-historier

Bedst som 007 - James Bond bladet virkelig havde fundet sin nye form ramte et brev imidlertid redaktionen i Bagsværd. Ian Flemings rettighedshavere nedlagde forbud mod, at bladet bragte flere tegnede historier, bygget på forfatterens arv. Det betød, at Fra en dræbende synsvinkel, der gengav Flemings version af den biograf-aktuelle For Your Eyes Only, måtte byttes ud med historien om Stålspionen.
Fotoscan: Bond-bloggen.dk Det indsatte telegram på forsiden viste at, der blev raslet med sablerne fra Broccoli-lejren.

Filmbilleder forbudt

Bladet havde udgivet Fra en dræbende synsvinkel første gang i 1966 og Stålspionen i 1973. Samlere gik ikke glip af noget nyt. Men som en note på coveret af nr. 60 gjorde klart, var ombytningen en nødmanøvre.
Værre var, at bladet herefter også blev forment al brug af filmbilleder på forsiden. Cubby Broccoli og Eon Productions advokater var på krigsstien. De lå samtidig i krig med advokaten Jack Scwartzman, der ville genfilmatisere Thunderball med Sean Connery, og slog derfor hårdt ned på alle, der forsøgte at slå mønt af deres 007 trademark.

Herover: Nicolas Barbano var igen the-go-to guy, da Agent 007 - James Bond bladet skulle have skrevet en baggrundsartikel om For Your Eyes Only.

Mange deltaljer om Moore

Agent 007 - James Bond kunne heldigvis stadig bringe gode billeder fra filmene inde i bladet. Igen med Nicolas Barbano som den førende skribent. I nr. 60, der udkom den 21. august 1981, fik læserne, udover en fyldig optakt til For Your Eyes Only, der havde haft Danmarkspremiere den 10. august 1981, et stort portræt af Roger Moore.
Det var på mange måder strengt fortroligt. For detaljeret var der ingen danske aviser, der endnu havde skrevet om den aktuelle Agent 007s liv og karriere.

Herunder: Barbanos personlige portræt af Roger Moore og hans film. Fotoscan: Bond-bloggen.dk

Bonds erobringer

Barbano var også ophavsmand til et tilbageblik på Bonds piger. Seks siders kronlogisk gennemgang af de erobringer, som Bond havde gjort fra 1962-79. Ved at bringe hele tre billeder fra I Hendes Majestæts Hemmelige Tjeneste fra 1969, blev der for en gang skyld gjort noget ud af den for mange stort set glemte Bond-film med George Lazenby.
Kun For Your Eyes Onlys Carole Bouquet fik ikke sit billede med på siderne, der også så bort fra David Nivens erobringer i Feldmans farce, Casino Royale fra 1967.

Herover: En fyldig gennemgang af James Bonds erobringer blev bragt i Agent 007 - James Bond bladet nr. 60. Kun den aktuelle For Your Eyes Only og Feldmans Casino Royale blev udeladt.

Blottet bryst

Med et portræt over to sider af JAWS alias Richard Kiel var jubilæumsudgivelsen den hidtil mest informative i bladets historie.
Det fortsatte i det følgende numre, hvor Nicolas Barbano kastede sig over beskrivelsen af Bond-filmenes fantastiske kulisser. Men forsiderne blev aldrig de samme igen. 
007-loget forblev, men på coveret af nr. 61, der udkom 20. november 1981, lignede den skydende skikkelse hverken Sean Connery, Roger Moore eller George Lazenby. Tilgengæld smed man atter hæmningerne og tegnede forsidens Bond-babe med et blottet bryst. Noget skulle jo sælge historien om Operation KGB ...
Jaws sørgede for biddet i bladet - en topløs pige skulle sælge Bond nr. 61.

På slankekur

Imens satte B.T. fokus på Roger Moores alder. Den 53-årige superstjerne indrømmede, at det kunne være svært at holde sig i overbevisende form til Bond-rollen. Navnlig når hans medspiller var 30 år yngre.
B.T. skrev om Roger Moores slankekur.

BOND FILM I KØBENHAVN

Bonds nye film tempel i København, Palads, varmede op til For Your Eyes Only.

Gensyn i København

I biografannoncerne var det dog Roger Moore, der solgte James Bonds image. Hvor Sean Connerys skikkelse i mange år havde været den toneangivende var det nu Moore, der holdt luftpistolen, da Palads Teatret annoncerede, at de for andet år viste Bond-filmene i kavalkader af en uges varighed. Annoncen inkluderede den kommende attraktion, der med Roger Moore placeret mellem et par skrævende dameben var, For Your Eyes Only.
Roger Moore havde overtaget Connerys plads i Ekstra Bladets reklame for årets 007-gensyn i 1981.

Sellers tilbage som Bond

Danmarks-premieren på den 12. Eon Bond-film skulle, som de to forrige, afvikles om sommeren. Datoen var sat til den 10. august 1981, men før Imperial og Palads slog dørene op blev der mulighed for at dyrke Charles K. Feldmans Casino Royale. 
Tivoli Bio satte farcen fra 1967 med Peter Sellers og Ursula Andress op som repremiere den 29. juni, og spillede den helt frem til den 3. september 1981. Den var tilladt for børn over syv år.
Tivoli Bio viste Casino Royale fire gange dagligt. I Biocentreti Århus kørte den i oktober 1981.

Solgte 40.000 billetter

Sellers havde med Den Lyserøde Panter filmene fået godt fat i publikum. Nogle er måske gået ind til 007-farcen i forventningen om noget lignende. Det var første gang, siden 1974, at Casino Royale blev vist i hovedstaden. Det blev også sidste gang i fyrre år.
Da Det Danske Filminstitut fra 1976 begyndte at registrere salgstal, kan det konstateres, at mange af filmens officielle 40.000 solgte billetter være afsat på de to måneder, hvor filmen var på plakaten i Tivoli Bio i 1981, eller i provisen. I Bio Centret i Århus blev filmen nemlig en del af efterårsrepertoiret. Den spillede en uge fra lørdag 16. oktober 1981, tre gange om dagen

BOND-FILM SOM TEGNESERIE

66 siders 007

For første gang siden Dr. No i 1963 blev der også kreeret et tegneseriealbum over en Bond-films historie.
 Winthers forlag udgav det 66 sider store hæfte, optrykt fra det amerikanske Marvel Super Special nr. 16, og oversat til dansk af Torben Osted.
Et eksempel på tegneseriens blodige og følelsesmæssige skildring af drabet på Melinas forældre.

Tårer og blod

Da Agent 007 - Strengt Fortroligt var forbudt for børn under 12 år, var der mange, der lærte om 007s meritter via stregerne på siderne, der kun afveg en smule fra film-versionen. Slutningen, hvor Margaret Thatcher takkede Bond var f.eks droppet. 
Til gengæld flød både blod og tårer paradoksalt nok mere dramatisk på dækket, da Melinas forældre blev skudt i tegneserien, end i filmen. Da albummet også havde en fyldig tekst og billedreportage om optagelserne af For Your Eyes Only var det alle 13, 50 kroner værd.

Herover:  Tegneserien rummede en fyldig baggrundshistorie om For Your Eyes Only, tilsat adskillige flotte billeder, der nok kunne pirre lysten for at se filmen, der var forbudt for børn under 12 år. Fotoscan: Bond-bloggen.dk

BOND BILER SOM LEGETØJ

Bonds bil i BR

Børn og barnlige sjæle kunne foran landets BR legetøjsforretninger se forfilmen til For Your Eyes Only spille på videoskærme.
Navnlig en sekvens, hvor en gul citröen udførte nogle flyvende stunts, skabte interesse for den Corgi-legetøjs version af heltinden Melina Havelocks lejebil, som Bond kører i filmen. 

Toldbetjent Bond

Bond selv var dog stadig godt kørende, som BILLED-BLADET berettede i 1981. Bladet havde fanget to nye Lotus Esprit modeller på vej fra optagelserne af For Your Eyes Only ved færgen mellem Dover og Calais. Toldbetjenten hed iøvrigt Bond - Michael Bond ...

Moore i Connerys vogn

I et år, hvor Roger Moore også kunne ses bag rattet i Connerys gamle Aston Martin DB-5 i komedien Ud og køre med de skøre og som Bond i en fransk 2-CV, skulle man derfor ikke tro, at der var nogen, der kunne matche det. 
Men det var der ...
Foto: Cannonball Run.@20th Century Fox. I Ud og køre med de skøre legede Moore med knapperne i Connerys gamle bil.

Nye hestekræfter

"Når det sidste nye skud på 007-stammen ruller over de danske lærreder, vil James Bond køre rundt i en sølvgrå Saab".
Sådan skrev Ugens Rapport i maj 1981, hvor bladet berettede, at der var kommet en helt ny Bond-bil på banen. Mange var forvirrede, for det var hverken Moores "pressede citroen", hans Lotus Espirt Turbo eller den legendariske Aston Martin, der blev omtalt.
Det var da heller ikke på film, men på bog, at 007 havde fået nye hestekræfter.

Rapport i Stockholm
For første gang siden 1968 havde Ian Flemings bogforlag udnævnt en ny Bond-skribent. Med romanen LICENS FORNYET - LICENCE RENEWED, søsatte de en opdateret fortsættelse af Flemings gamle Bond-univers. 
Forfatteren hed John Gardner, og hans idé om en ægte 007-drømmebil var en specialudstyret svensk Saab 900 Turbo, der blev vist frem ved et pr-show i Stockholm.
I 1980ernes nye Bond-bøger kørte 007 en Saab med modifikationer, skrev Ugens Rapport fra Stockholm.

Moderiniseret til '80erne

Bonds smag i biler var ikke det eneste, der havde ændret sig. I Danmark udkom LICENS FORNYET på Merveds Forlag med en Browning pistol på coveret. Læsere fik at vide, at 007 var holdt op med at bruge sin Walther PPK i 1974, og nu havde en Browning 9mm som potensforlænger. Men ellers lignede Flemings figur sådan nogenlunde den mand, der var opfundet i 1950erne. Hele hans univers var blot blevet moderniseret, og sat ind i en meget teknologi-fikseret 1980er ramme.
Det danske cover på John Gardners første Bond-roman, udgivet af Merveds Forlag i 1981.

Den ny Fleming

Men hvem var så manden, som digtede videre på Flemings fantasier?
Bogen havde selv denne introduktion af den dengang 55årige forfatter, John Edmund Gardner.
Beskrivelse fra Licens Fornyet, 1981. T.H. John Gardner på PR foto i Stockholm.

DANSK OPTAKT TIL FOR YOUR EYES ONLY

Ingen licens til film

Teksten lovede, at LICENS FORNYET ville blive den første af tre nye Bond-romaner, men at de alle skulle filmatiseres var der imidlertid ingen dækning for. Cubby Broccoli og Eon Productions kunne fortælle, at deres næste 007-film skulle hedde Octopussy på slutteksterne af For Your Eyes Only - Agent 007 - Strengt Fortroligt.
U.I.Ps officielle indbydelse til pressevisningen af For Your Eyes Only i 1981.

Premiere-fejl

Onsdag den 5. august 1981 sendte United Artists den vanlige invitation ud til pressen, hvor man orienterede om den kommende Bond-film. Anmelderstanden blev indbudt til at se Agent 007: Strengt Fortroligt fredag den 7. august 1981. Så kunne kritikken være klar til premieren, som pressemeddelelsen fejlagtigt fik placeret mandag den 13. august - skønt det altså var den 10'ende, at filmen åbnede i tretten biografer landet over.
Pressen rettede selv fejlen, og i både Vestkysten og Aktuelt kastede filmen store foromtaler af.
Vestkysten varmede på til premieren i Esbjerg med et opslag om Bond 12-.

Herover<: Aktuelt holdt heller ikke filmomtalen tilbage - selvom den social-demokratiske avis anfægtede at "de røde er onde".

Otte måneder på lærredet

Med gallapremiere i Imperial åbnede Agent 007: Strengt Fortroligt mandag den 10. august 1981 tre steder i hovedstaden og i ti andre biografer rundt om i Danmark.
Den 12. Broccoli Bond-film forblev på det store lærred i Imperial-biografen på Vesterbrogade indtil den 20. september 1981, men spillede samtidig i Bio Trio og i Palads, der forsatte med at køre den indtil den 1. april 1982.

Programmet til For Your Eyes Only fra 1981  fortalte bl.a. om den royale galla-premiere, hvor den kommende prinsesse Diana og prins Charles havde deltaget. Fotoscan: Cinemateket.

Svær at tage øjnene fra

Kritikerne i Danmark havde et overordentligt godt øje til For Your Eyes Only. Filmskribenten Kaj Gosvig konkluderede i Aktuelt, at filmens to timer ikke varede længe i Bonds selskab, og at historien kørtehurtigt, at den var svær at tage øjnene fra.
Kun ellers så præsentable Roger Moore gjorde manuskriptforfatterne ingen tjeneste ved at lade en purung skøjteprinsse gøre øjne til, lød indvendingen fra Aktuelt.

Klapsalver til Bond

Flensborg Avis påpegede den tragiske omstændighed, det var, at den 23årige stuntmand, Paolo Rigoni var omkommet under optagelserne af en af filmens hektiske stuntssekvenser i Cortina. Anmelderen hørte hvordan folk i biografen talte om det før filmen, men noterede også, at den unge del af publikum havde tillært sig en ny skik. "De klapper af helten og kommer med tilråb til de onde. Ligesom i teateret", skev avisen, der generelt var godt underholdt af For Your Eyes Only.

Herover: Aktuelt: "Bond for øjnene". Berlingske Tidende: "Bond er tilbage i fineste form". Fyens Stiftstidende: "Bedste Bond". Kristligt Dagblad: "Variation over kendt regelsæt".  Jyllands-Posten: "Dæmpet James Bond". Horsens Folkeblad: "Strengt fortroligt: Bond er bare bedre".

Vild med Maggie

"En af de bedste overhovedet i den nu 12 film lange serie", konstaterede Berlingske Tidende, der navnlig var imponeret over skijagten. "Bondisme når det er bedst. Lutter medrivende visuel vitalitet", lød det benovet. Ligesom Fyens Stifttidende var anmelderen helt vild med slutsekvensen hos Margaret Thatcher look-a-liken, som Bonds papegøje taler med.
Derimod havde den fynske avis sværere ved at mobilsere den store entustaisme for Carole Bouquet og de øvrige Bond-piger. "Det store sus for mandschauvinsisterne er dette opus ikke", lød det.

Herover: Dagbladet Roskilde: "James Bond tilbage i fin form".  Land og Folk: "Mere jordnær James Bond". Midtjyllands Avis: "Strengt Fortroligt: 007 igen i topform".

Savnede Adams kulisser

I Land og Folk efterspurgte den kvindelige anmelder "en lidt mere nuanceret og naturligt charmerende James Bond" næste gang.
Trods den megen "fantastisk gjorte aktion" havde hun faktisk siddet og kedet sig. Information kæmpede med samme følelse. Avisen kaldte John Glens film "flad og trist visuel", og savnede Ken Adams sans for eventyrlig posei i dekorationerne. 

Herover: Roskilde Tidende: "James Bond overgår sig selv". Ekstra Bladet: "Med James Bond over stok og sten". Politiken: "James Bond trækker maven ind" Herning Folkeblad:  "James Bond er en god investering". Aalborg Stiftstidende: "Begrænsning og humor er ny Bond-films styrke".

En oldboy på et ynglingehold

I Midtjyllands Avis beskrev man Roger Moore som en old-boy spiller, der fejlagtigt var gået ind på ynglinge-holdet. Men var ellers glad for filmens mere jordnære tone, der blev tilskrevet den debuterende Bond-instruktør, John Glen (fejlagtigt omtalt som John Ford) "Det er leg dette her, og vil man ikke overgive sig til legen, står man udenfor og keder sig", skrev Kristligt Dagblad.

Hilsen til andre klassikere

Horsens Folkeblad hyggede sig også. Ikke mindst ved at finde alle de referencer til andre film, som John Glen havde indlagt i For Your Eyes Only. "Et par scenebilleder minder os om Dødens Gab, et andet om Afrikas Dronning", skrev avisen, der også så en lighed mellem Bonds sidste raid på skurkens kloster i Grækenland og et lignende sted i filmen Drengen og Delfinen. En Bond-film kan give mange associationer for øjnene der ser ...

Herover: B.T.: "Bond bare bedre end bedst". Vi Unge: "Fantasiens James Bond er nu blevet virkelighedens 007".

"Filmet virkelighed"

"Denne Bond-film adskiller sig væsentlig fra forgængerne ved at være absolut realistisk", mente Vi Unge, og argumenterede for det ved at betegne fimens mange forryggende stunts som "filmet virkelighed".

Bedre end de forrige

Roserne spirrede i Dagbladet Roskilde, der fremhævede Glens instruktion og skijagten, som højdepunkterne. Aalborg Stifttidende var ligeså positiv, og fandt filmen bedre end de forrige. Selv Anders Bodelsen, der ellers havde haft et horn i siden på serien i årevis, skrev i Politiken, at man måske skulle være taknemmelig for en barnlig film som For Your Eyes Only.

Herover: Flensborg Avis: "Den sidder lige i øjet". Frederiksborg Amtsavis: "Bond lever op til sit ry". Information: "Mekanisk James Bond".

Fem stjerner i B.T.

Frederiksborg Amtsavis var nådig i bedømmelsen af Moore: "Egentlig har han ikke været så overbevisende en James Bond i andre film", skrev avisen. "Sentimentalister fabler stadig om Sean Connery, men mon ikke de ville savne Moore ligeså meget om han en dag meldte pas", lød det i B.Ts flotte femstjernede bedømmelse. 

"Vårharen lader han løbe"

"Bond er blevet ældre. Han præsenteres indledningsvis som sørgende enkemand ved sin kones grav, han puster som et lokomotiv, når han løber op ad en trappe. Selvfølgelig falder han for damerne, men "vårharen" lader han løbe", skrev Roskilde Tidende anerkendende, men advarede også om, at For Your Eyes Only  var hårdere og havde flere voldsscener end der plejer at være i en Bond-film

Herover: Berlingskes Knud Teddy Rasmussen skrev, at Bond også kunne bruges som inspiration i fattigfirserne.

BOND-STJERNER I KØBENHAVN

To Bond-piger i byen

"Vårharen" var skøjteprinsessen Bibi Dahl alias den 22-årige amerikanske skuespillerinde Lynn-Holly Johnsson. Mandag den 3. august 1981 landede hun i København sammen med instruktør John Glen, og den 25-årige fotomodel Vanya fra Hong Kong, der spillede en af filmens badepiger.
Lynn Holly fortalte Ekstra Bladet om sin bedstemor i august 1981.

Lynn Holly ... Larsen

Lynn-Holly fortalte Ekstra Bladet, at hun faktisk havde skandinavisk blod i årene, og at hendes bedstemor boede i København og hed Larsen. Avisen kunne samtidig afsløre, at den berømte popo på plakaten i virkeligheden tilhørte fotomodellen Joyce Bartle, mens hånden på armbrøsten var fotomodellen Jane Summers.

"Danmark - mit andet fædreland"

Lynn-Holly Johnsson betroede på sit Danmarks-visit også Vi Unge, at hun skam var velbevandret i diverse danske skikke.
Således skulle "Den lille Ole ...", være den første sang, hun lærte som barn, ligesom hun også fejrede jul med ris-a-la mande og æbleskiver.
"Hendes forældre er danske på mødrenes side og svenske på fædrene, og forældrene er medlemmer af den danske club i Chicago", skrev ungdomsbladet, der interviewede Bond-pigen i Tivoli.

På forsiden

Muligvis fordi Carole Bouquet ikke ønskede at deltage i den store internationale pressetur blev det også Lynn-Holly Johnsson, der blev fremhævet på forsiden af Årets bedste FILM 1981. Redaktionen afsatte en side og tre billeder til For Your Eyes Only. Siden 1973 var bogen virkelig kommet efter den noget pauvre dækning af Bond-filmene i 1960ernes udgivelser.

Halvt danske Maxine

Blandt For Your Eyes Only's mange piger kunne der også sættes en dansk vinkel på den fotomodel, som sad ved siden af Roger Moore i filmens casino-sekvens. Pigen var Max Vesterhalt, hvis far var dansker. "Moderen var en sortfodsindianer og mixet er superb", noterede den officielle pressebog fra United Artists om den mørke, amerikansk-fødte pige fra New York.

Vist fra alle sider
Maxine Vesterhalt blev brugt til  at promovere For Your Eyes Only på et officielt pr-foto. 
Den mørklødede pige arbejdede i Grækenlands turistindustri og  havde derigennem truffet filmagerne på deres lokations-vistit til det  hellenske, men at hun havde dansk blod i årerne blev ikke fremhævet i  dansk presse i 1981. Playboy Magazine og en japansk idol-plakat  portrætterede hende tilgengæld - fra alle ender.
Fotoscan: Cinemateket. FILM '81 - årets bedste havde Lynn Holly Johnson på coveret og en sides omtale inde i bogen.

Tilgængelige soundtracks

Også pladeforretningerne i Danmark havde oppet sig.
Måske på grund af Sheena Eastons Oscar-nominerede titelsang kunne man selv i provinsen finde to forskellige eksemplarer af For Your Eyes Only's soundtrack.
Claus Borre introducerede Sportslørdag til tonerne af Bill Contis Runaway.

Bond i sportslørdag

Den ny Bond-komponist Bill Contis nummer, Runaway, der blev spillet under skijagten, blev sågar så populært, at det blev brugt flere gange som jingle i DRs Sportslørdags programmer. Nummeret fandt man på B-siden af den single, der også var at finde i danske pladebutikker.

For Danmark, James vender tilbage ...

- I 1982