Status på Bond-kavalkade: "Connery vakte forargelse"


3445jpg
Rikart Olander Købke, programchefen i CinemaxX på Fisketorvet i København, er manden med den gyldne 007-passion. Bagmanden, der muliggjorde, at fans kunne mødes til et tre måneder langt Bond-marathon i sommeren 2021, hvor 26 film blev vist i biffen, søndag og tirsdag. Til Bond-bloggen.dk gør han status på et unikt arrangement, der solgte 2.300 billetter, og fik publikum til at reagere forarget på Sean Connerys Bond chauvinisme.

zxcjpg

 Hvorfor arrangerede du en Bond-kavalkade?

”Det var noget, jeg altid havde drømt om. Jeg arbejder jo nærmest i en biograf for at komme tæt på Bond, og søgte ind allerede som 12årig. Dengang skulle man være 15-16 år for at arbejde i en biograf, fordi der var en alderscensur på de film, der blev vist. Men det blev lavet om på grund af Bond, fordi der opstod stor kritik, da Licence to kill i 1989 blev gjort uegnet for børn under 16 år. Så ophævede man alders begrænsningen og gjorde det lovligt at komme ind, hvis man var ledsaget af en voksen".

WEERTjpg

Rikart Olander Købke introducerede selv sine to drenge på 11 og 13 år for James Bond filmene i 4K på det store lærred. Generelt tiltrak filmene dog ikke mange forældre med børn. Mest modne fans, der elskede at gense de klassiske 007 film i nyt lyddesign og skarpe billeder på det store lærred.


Hvorfor var det så svært, at få lov at vise filmene?

"Før en ny 007 film får premiere bliver der traditionelt lukket ned for den slags, eller også bliver rettighederne solgt til tv. Men da CinemaxX har vist 007-film regelmæssigt hvert år siden 2012, fra Dr. No til On Her Majesty’s Secret Service, plus The Spy Who Loved Me, og altid har respekteret den måde, de er blevet markedsført, fik vi lov. Som de eneste på det europæiske kontinent. Men jeg begyndte også at søge om lov i 2015, da jeg så listerne over de film man kunne vise i IMAX-format, hvor SKYFALL bl.a. var på".

mjpg

Har arrangementet været det hele værd?

"Til hver forestilling kom omkring 55 mennesker, og over 100 til de to sidste film. Både søndag og tirsdag. Vi kommer til at betale mere end vi får ind, men hvis bare det går i nul, er det ok i forhold til et con amore projekt. Folk har fået noget at skrive om, og vi kunne bygge op til den nye film. Sådan noget har også en værdi".

BENTIENjpg

Hvad gjorde størst indtryk?

"Roger Moores film. Jeg har set dem mange gange, men ikke så flot. Lev og lad dø, Manden med den gyldne pistol, Moonraker, For Your Eyes Only og Octopussy voksede og har aldrig været bedre. Men grunden til at Sean Connerys film overstråles er også, at jeg har set dem i samme 4K format indenfor de sidste ti år. Thunderball med hele dens farvesætning og Connerys nuancerede spil ser man bedst på et stort lærred. Og uden undertekster, der jo ødelægger fotografens billedfortælling".

lkjpg

"Hov, er det ikke Dannbrog på en af flagstængerne bag Bonds Aston Martin i Goldfinger fra 1964?. Filmchefen spottede danske forbindelser i det nye, skarpe format.  Foto: @MGM/Danjac

Hvad nyt oplevede du undervejs?

"Man skal skrive den slags ned for at huske det, men jeg spottede en del danske flag. Et på hotellet i Dr. No, et på en tankstation i Schweiz, hvor Bond sætter pigen af i Goldfinger, og et på Themsen i London under bådjagten i The world is not enough. Men generelt var det i lyddesignet, der var mest nyt".

122jpg

Et eksempel på en de blottede brystvorter under forteksterne til I hendes Majestæts hemmelige tjeneste, der altid har været en prøvelse for censuren. Foto: @MGM/Danjac.

"I Moonraker hørte jeg et guitarriff under Shirley Basseys titelsang, som jeg ikke har hørt før, og så kom forteksterne virkelig til deres ret. På nogle af titelsekvenserne kunne man se både kønshår og bryster på pigerne. Nu sad jeg med mine drenge på 11 og 13 og tænkte om jeg, som far, skulle holde dem for øjnene – som om der var nogle, der skulle holde mig for øjnene dengang, jeg så filmene første gang".

"Man kunne se både kønshår og bryster ... skulle jeg holde mine drenge for øjnene ...?"

"Hver gang titeldesigneren Maurice Binders navn kom på var der et nøgenshot. I de arabiske lande blev det altid klippet ud, men måden de fik det igennem i andre lande var at vise censuren forteksterne på et lille lærred, så man kunne se så lidt som muligt. Og så i øvrigt levere titelsekvensen så sent som muligt. Så kunne den ikke nå, at blive lavet om".

56jpg

Et par tilskuere studerer plakaten til Sean Conerys comeback film fra 1983. Never Say Never Again. Plakaten er chefens egen, og blev taget ned under hver visning. I fald nogen skulle finde på at stjæle klenodiet. Foto: @privat.

"Set i rækkefølge blev kontinuiteten i Craigs film også tydelig. ”Lad være at rør dit øre”, siger Bond i Casino Royale til en agent, der afsløres netop fordi han piller ved sin øresnegl. Samme besked giver han to film senere Moneypenny i Skyfall. Fedt at se, at det er samme Bond, der oplærer nye agenter".

89asjpg

Connery tog ikke nej for et nej. Scene fra Thunderball, der virkede stødende. Foto: @MGM/Danjac.

"Hvordan oplevede du folks reaktion på sexismen, chauvinismen og racismen i de første film"?

"Kun en enkelt gang i Thunderball. Connerys Bond har overlevet en helvedsmaskine på en massageklinik og afpresser en sød sygeplejerske til at have sex med ham, som betaling for ikke at fortælle hendes chef om fejltrinnet. Da kunne jeg fornemme forargelsen i salen. Folk grinte sidst vi viste Thunderball, så der er sket noget. Det er også den scene No Time To Die instruktør Fukunaga taler om gør Connerys Bond til voldtægtsmand idag".

0jpg

Nicolas Barbano under sit 25 minutter lange oplæg til farcen Casino Royale. Det var det bedste ved filmen. Foto: @Privat.dk

Med de forskellige oplægsholdere, der var indbudt til at tale om filmene, var det nærmest som at komme i søndagskirke. Man kunne blive omvendt i sin antipati mod en film, hvis argumenterne var gode ...

"Sådan fik jeg det med Tomorrow Never Dies, som jeg nu synes er Brosnans bedste. Det gjorde jeg ikke før. Men man kan lære meget, hvis man går med på legen, i stedet for at fastholde sin modstand. Efter SPECTRE hørte jeg eksempelvis en sige, at hun ikke kunne forstå, at det havde ødelagt så meget for hende første gang, at Blofeld var Bonds halvbror. Det fylder jo så lidt?"

aaassjpg

Man kunne lære en del i CinemaxX's søndagsandagt. Som at Susan Oliver skulle have spillet Bond i 1956. Foto:@privat.dk

Du havde selv antipati mod Connerys Never Say Never Again. Blev det bedre?

"Jeg havde mulighed for at være inkluderende, og tage både farcen Casino Royale og Never Say Never Again med. Oplægsholderen Nicolas Barbano gjorde farcen Casino Royale fra 1967 værd at se med nye øjne, og soundtracket er godt, men ellers er det ikke en film, jeg frekventerer. Men Never Say Never Again var fed at se".

vbjpg

Barbara Carrera vandt en Golden Globe for sin præstation som Fatima i Never Say Never Again. Her med Connery i 1983. Foto: @MGM.

Hvad var din anke mod den?

"Det er personligt. Jeg synes producenten Kevin McClory er et dumt svin. Den måde han tiltuskede sig producent-rettighederne til Thunderball og fik lov at lave et remake, og tilmed ville lave seks nye 007-film på en tredjedel af et manuskript sammen med Sony – det var ærligt talt ikke ok. Det var Cubby Broccoli og Harry Saltzman, der satsede alt for at køre serien op. Jeg var heller ikke fanget af den som barn. Synes den var langsom og manglede Bond-temaet".

8080jpg

Ikke alle dage var lige velbesøgte. Men 2.300 billetter over sommeren blev der solgt.  Med et klippekort for 700 kroner kostede det 27 kroner pr. billet. Men man kunne også nøjes med en film ad gangen for 75 kroner. Foto: @privat

Men Lazenby har jo også været irriterende for produktionen, og man tænker måske, at Connery heller ikke var nem at danse med til sidst. Man skal vel forholde sig til filmen, ikke baggrundshistorien?

"Ja, jeg er også glad for, at den var med. Og jeg har ikke trukket siderne om filmen ud af min Taschen bog. (en officiel bag-om-Bond filmene coffetable book fra 2012, red) I Goldeneye kan man også se, at Xenia Onatop nærmest er kopi af Barbara Carreras Never Say Never Again skurkinde. Klaus Maria Branduaurs Largo er blændende og motorcykeljagten fantastisk. Men Max von Sydows Blofeld er stereotyp og Rowan Atkinson forfærdelig. I Connerys film plejede man ikke at have sådan en type med".

12030jpg

Forfilmen til No Time To Die studeres af to af de få unge drenge, der trofast fulgte filmene. Foto: @Privat.DK

Undrede det dig, at der ikke kom flere børn til forestillingerne?

"Ja, det var faktisk derfor jeg lagde det søndag, så man kunne komme hjem med børnene i tide. Men det er det samme i Prins Charles Cinema i London, hvor man også viste Bond-film. I biografen er det primært det nye, som folk kommer og ser. Når man ser noget igen er det på næste platform. Sådan er det blevet, men det er synd. Det er jo anden gang, at man ser alle nuancerne. Så jeg havde håbet på flere voksne med store børn".

XCVjpg

Jacob Wendt Jensen holdt sidste oplæg før visningen af SPECTRE, der foregik i Imax biografen, hvor  kavalkaden også sluttede tirsdag den 28. september 2021. Samme aften No Time To Die havde verdenspremiere i London. Foto: @Privat.dk

Tror du Bond-filmene har mistet det unge publikum? Eller kom de til Craigs første Bond-film i samme mængder?

"Dem, der kom til Craigs premierefilm var primært fjorten-femten år. Der var ikke den samme mængde børn, som til Pierce Brosnans Bond-film. Alligevel blev jeg overrasket over, at min yngste dreng syntes, at SPECTRE, var den bedste film i serien. Nu må vi se, hvad der skal ske i fremtiden. Jeg håber de tager en ny, ung skuespiller som Bond. Men først skal vi nyde No Time To Die i de næste tre måneder".

llllljpg

Tak til Rikart Olander Købke for interview. Man kan læse hele reportagen fra filmkavalkaden på Bond-bloggen.dk Mission 007 i Cinemaxx