Med den senere lærer Andersen fra Matador som den
ultimative rolle model for vitalitet og handlekraft, er det nok noget nemmere at forstå effekten i Bonds bombenedslag.
Sean Connery skulle blot sætte ild
til en cigaret, løfte brynet og præsentere sig i et glamourøst casino for
at redefinere ordet: Cool.
For at fremhæve en dansk nuance nævnte Mr. Iskov en sjov detalje: Den freelance-fotograf, der så
slangeagtigt slikker på sin blitz, efter at have fotograferet 007s ankomst til Kingston,
var dengang netop blevet kåret som Miss Cherry Heering. En lokal skønhedskonkurrence på
Jamaica, opkaldt efter den internationale danske producent af kirsebærlikør på Christianshavn: Peter Heering.
Som en olympisk mester i alle discipliner glider agent adonis da også bare gennem alle koralfarverne. Så nogle på vej ud af salen talte om "et forøget tempo" i forhold til forgængeren, Agent 007 contra Goldfinger.
Mange havde også travlt med at komme af sted før slutteksterne var forbi.
Hvilket specielt ved denne film var ubetænksomt. Den nyrestaurerede kopi kunne jo havde rummet originalversionens sjældent sete besked: "James Bond will be back in "On Her Majesty's Secret Service". Den, der har været klippet ud af alle versioner siden 1966, hvor bagmændene blev uenige om rækkefølgen på Flemings filmatiseringer …
Nå - det gjorde den nu
ikke.
Foto herunder: Look out - Rune Klan er Centervagt på CinemaxX's plakattavle. Centervagt har ifølge DFI indtil juli 2021 solgt godt 10.000 billetter landet rundt. "Thunderball" trak 30 mennesker ind på en enkelt visning i København. Succes er en relativ størrelse. Måske Klan skulle prøve med en Connery paryk. Foto: Privat@
På selve 60 årsdagen
– den 20. juli 1961 – hvor det for første gang blev annonceret, at Ian Flemings Thunderball skulle filmatiseres – formåede filmen atter at samle et publikum. Og i en sommer, hvor det danske undenrigsministerium - ligesom filmens atombombe paranoide generaler - følger udviklingen på smittefare-farvede Covid-19 landkort, kunne de smukke billeder fra Bonds bounty-land, også godt have affødt samme længsel som dengang.
For hvem håber ikke snart, at kunne tage en go-boat afsted på duvende bølger mod en azurblå ferieverden, fyldt med paradisiske palmesus, vuggende lystyachts og bekymringssløs kinddans til calypso toner?
Skyllet ned med Rom Collins og stuvede konkylier, selvfølgelig.
Men i stedet for som Bond, at blive fløjet hjem
i en rød ballon for enden af et kampfly, skulle
mange med DSB's røde toge. Og da statsbanerne bruger
sommermånederne til trafikforsinkende sporarbejde blev klokken for mit vedkommende langt over
midnat førend rejsen gennem den skærsild endte.
I digitale tal: 00.07 …
Tre film på samme dag i slutspurten er udmattende, men set i
rækkefølge gav de et klart billede af, hvordan Bond-filmene forvandlede form og
udtryk i 1967.
Fra Casino Royales mangeartede og momentvis morsomme gag-fest i
psykadeliske farver og med store stjerner som Bond, til Du lever kun to ganges kitschede
overdrev med kæmpekulisser, der overflødiggjorde Connerys skuespil - og nærmest
naturligt åbnede pisten for en ny, ung skibums i George Lazenby - i en Carnaby street dekoreret
aktion-og kærlighedstragedie, tilsat swingende jazz-trompeter. Og en dværg, der selvparodisk
fløjter temaet fra Goldfinger.
Herfra har Bond-serien rullet, som en stor, buldrende lavine,
og trukket næsten alle filmiske former - farce, gys, karate, parodi, science fiktion og voldelig aktion - med sig gennem sne skredet.
Vi får se, hvad de næste fem kan trække af publikum.
Herunder: Filmchef Rikard Købke bruger sine egne plakater i udstillingskabet. Den originale danske poster til "I hendes majestæts hemmelige tjeneste# har ikke Lazenbys ansigt på. Så vi måtte nøjes med den britiske version. Foto: Privat@
Playgirl Plenty var der vist ikke.
Men ellers kunne
atmosfæren i Fisketorvets multiplex biograf-center, klokken 12 formiddag, godt minde om de Las Vegas hoteller, som Sean Connery trådte ind i anno 1971.
Blandingen af Mc’amerika fastfood, kåde børn og hårdpumpede hang-outs slægtede filmens Cirkus-Cirkus Casino på – blot uden trapez-artisterne og de enarmede tyveknægte.
Plakattavlerne blinkede deres neonfarvede budskaber ud, kontrollører tjekkede folks corona radiation shields, mens gæster i shorts, t-shirts og badesandaler sløvt slaskede omkring mellem spille-salene med popcorn-bægre og flade læskedrinks.
Og i solen udenfor slængede badepigerne sig ved havnepoolen. Ligesom heltinden Tiffany Case på Blofelds boreplatform.
Med sin egen tarvelige charme var det rette rammer, at sætte diamant-jublilæet for
Bond-seriens på en gang mest smudsige og særegne ædelsten.
Det er ikke første gang biografens Dolby anlæg
udfordres af de gamle films nyrestaurerede lydspor.
Men ligesom Connery var sikret
en kompensation, hvis ikke hans Bond-experience levede op til hans kontraktlige
krav i 1971, udløste forsinkelsen skam en fribillet til den visning af filmen, der var på programmet nogle dage senere.
Nogle møder utvivlsomt op og ser den forfra. Men bliver det ved på den måde varer Diamanter virkelig evigt.
Havde Bond ikke afbrudt en racistisk amerikansk sherif i en ydmygende anholdelse af en kriminel, sort flugtbilist – ved at svæve hen over ham i sin superbåd – kunne situationen måske have udviklet sig til en George Floyd skandale.
Pæne, hvide Roger Moore som ny Bond i en film, hvor
alle skurke er sorte.
Uha, nu måtte det da trække op til en ubehagelig stemning i
CinemaxX, i en tid, hvor racehad og racisme markeres med streng afstandstagen.
Biografmenigheden, der i givet fald ville bære
filmen ud i en kiste i sørgemarch, bestod nu af 39 vidner.
Ingen af dem var sorte. Men tre i salen var ligeså jomfrunalske, som Jane Seymours spåkorttyderske Solitaire. De havde aldrig før vendt billedsiden opad, og set denne såkaldte Blaxploitation-Bond. Hvilket betyder, at filmen placerede 007 i en populær genre, der i 1973 dyrkede sorte skuespillere som superhelte – og lod ham udrydde dem. En for en.
"Den var nok ikke gået i dag", sagde Casper Christensen fra Filmnørdens hjørne i sit oplæg. Han kaldte det ”Kulturel appropiation” – hvilket er noget med at krænke. Og det er som bekendt noget ingen må føle sig i 2021.
Så hvis begravelse ville det blive?
I den ellers så flot, 4 K restaurerede version af Lev og Lad dø bemærkede man, at scenen, hvor Bonds CIA ven, Harold Strutter forfølger 007s taxi mod Harlem, af uransagelige årsager manglede. "I got him, in my sight", siger Strutter over bilradioen inden han sætter efter. Men det fik publikum altså ikke med. Pokkers, nu må man begynde forfra ...
MANDEN MED DEN GYLDNE PISTOL
Den 8. august 2021, kl. 12.30
SPIONEN DER ELSKEDE MIG
Den 8. august 2021, kl. 15.40
Den 15 august kl. 12.30
Christoffer Lea H. Andersen: ”Der er meget galt. Bond skulle aldrig have taget ud i rummet, men de prøver at være med på science-fiktion bølgen i 1970erne Men i forhold til, at Aliens udkom samme år, er det her forfærdelig sci-fi ...".
Troels Møller: ”Jeg elskede den som barn, men den kan ikke tåle at blive set som voksen, fordi der er så meget, der ikke hænger sammen. Skurken minder om den tidligere films, og de skulle tydeligvis skynde sig, da der skulle lukreres på Star Wars. Moonraker skulle ud - og det skulle gå stærkt ..."
Som glubske blodhunde, aktiveret på et fingerknips af superskurken Hugo Drax, sad to af gæsterne i CinemaxX direkte i struben på "Moonraker".
Til daglig er det ellers dårlige danske film, som
de herrer fortærer levende i podcasten ”Dårlig dommerne”.
Men da
middagsklokkerne ringede ind til sjov, spas og spioner i gondoler fra Venedig
til verdensrummet var de inviteret som gæstetalere, og havde dræber-tegn til at jagte Roger Moores fjerde 007-film
fra 1979 ned.
Dårligdommerne består normalt af tre mand – men den sidste,
Jacob Hinchely var nu ikke helt så bidsk.
"I og for sig er der ikke noget galt med Moonraker, men man valgte, at lave en science fiktion film, fordi Star Wars blev en succes, og derfor blev den måske ikke så oprigtig, som hvis de havde lavet "For Your Eyes Only" i stedet. Men én ting, der ikke var galt er, at den indbragte en masse penge og at effekterne ikke altid er så dårlige", sagde Hinchley.
Herunder: Moores Bondol-moment. Foto: Vesttysk PR lobbycard fra 1979.
Dermed spændte 27 mænd (heraf to drenge) og otte
kvinder sig ellers åndeligt fast i sal 2's sæder.
På et lærred, hvor 1967’ versionen af "Casino Royale" fjorten dage tidligere havde vredet sig i psykadeliske 007-psykoser, og udsat publikum for det rene galimatias, skulle der nu skydes med laserstråler, stikkes i gummi-kvælerslanger og sejles rundt på Markuspladsen i en Bondol.
"Husk at bemærke duen, der kigger to gange, da Bond
sejler op af vandet. Det er nok højdepunktet", lød det ironisk fra Dårligdommerne.
Selv listede trioen af efter åbningsscenen – og minsandten
om ikke også en enkelt tilskuer forlod salen, uden at komme tilbage, efter
det fatale Bondol-moment, hvor Moore kører båden omkring blandt Venedigs måbende turister, husdyr og vilde fugle.
Så har man set det med.
Herunder. Corrine Clery's kavalergang var en ypperlig oplevelse i 4K. Foto: Screenshot.
Men selvfølgelig er "Moonraker" også i 2021 noget værre vrøvl.
Har man nogensinde hørt om excentriske rigmænd, der poster penge i space-teknologi for at sende sig selv, og turister ud i rummet? Eller
om en dødbringende virus, udviklet et forsøgscenter i Venedig?
Nej, det er ligeså langt ude som, når WHO i disse dage antyder, at der skulle ligge et laboratorium i Wuhan, der er skyld i en verdens epidemi.
Selv fuglen foran Fisketorvet rystede på hovedet af
det …
Søndag den 15. august kl. 15.40
Alt det var også anken hos anmeldere ved Blu
Ray versionens udgivelse i 2008. Og hvorom alting var, slog det ingen skår i min ledsagers
nostalgiske gensynsglæde med "solidt gammelt filmhåndværk med ægte mennesker placeret
på ægte lokationer".
Sømændenes tatoveringer på spionskibet St. Georges kunne ses fra række H midtfor. Og at Cassandra Harris’ bryster var ved at skvatte helt ud af hendes natkjole var tydeligt nok …
For Your Eyes Only modtog tilmed et stort, varmt
bifald til slut. Ikke et øje var tørt. For det er ikke sket siden Dr. No.
Til gengæld var der slet ingen, der nævnte hvad der gemte sig mellem benene på Bond-baben Tula, der trippede omkring ved skurkens svimmingpool.
Herunder: Tula skilte sig ud i Bonds harem. Foto: @Metro-Goldwin-studios Meyer Inc and Danjaq LLC fra sitet Thunderball.org.
Tula hed oprindeligt Berry Kenneth, var den første kønsopererede pige i Bond-historien, og fortalte under navnet Caroline Cossey om alle sine svære tanker og følelser ved at være transseksuel i bogen My Story, der udkom i 1989.
Midt i Københavns store Pride parade 2021 virkede de
midaldrende drengerøve i sal 2 stadig mere interesseret i teknikken ...
CinemaxX solgte Star Wars merchandise i shoppen, en ny Busters verden film var på plakaten og en forfilm til Ghostbusters blev vist i biffen.
Jo - det kunne godt have været 1984 . Året, hvor forfatteren George Orwell i sin dystopiske roman af samme navn, forudså statens stigende overvågning og indgreb på individets rettigheder.
Men i samme nu Kim Basinger blot tændte et lille
overbærende smil, selvom hun netop havde oplevet, at blive befølt på balderne
af en ældre mand, der sneg sig ind i hendes omklædningsrum og udgav
sig for at være hendes massør, vidste vi nok hvad klokken havde slået - og i
hvilken tidsalder.
I 2021 var den slags aldrig gået i en ny Bond-film.
Never …
Fotografen Douglas Slocombe havde et ualmindelig off-år, da
han filmende den i 1983. For der var intet galt med hans billeder i de tre
Indiana Jones film, som han lavede før-og efter med Steven Spielberg.
Måske
fordi han på de film angiveligt aldrig brugte en lysmåler ...
Søndag den 22 august kl. 14.30
Søndag den 22 august kl. 18.00
Søndag den 29 august kl. 12.30
Den 29 august 2021 kl. 15.40
Søndag den 5. september kl. 12.30
Søndag den 5. september 2021 kl. 15.40
Tirsdag den 14. september kl 18.00
Via en hemmelig placeret mikrofon blev en lydfil smuglet ud af biografsal 2, så
budskabet fra dagens oplægsholder, Johan Albrehtsen, kunne blive delt.
Det ville nemlig have været
synd og skam andet, idet alle var samlet for at nyde skuespilleren Pilou Asbæks
foretrukne Bond-babe: UlrichThomsen.
”Sådan svarede Pilou uden tøven, da jeg lavede et videoindslag om
danske kendissers yndlings James Bond babe”, forklarede Johan Albrechtsen fra
filmsitet Moovy.dk På lydfilen kan man høre publikum grine, mens redaktøren fortsætter
med at fortælle om den første danske Bond-skurks oplevelser under optagelserne.
Sådan er verden så underfundig. Også for The World is Not
Enough, der som film er landet i en sort kaviar-tønde, hvor den kæmper for at få et greb
i anerkendelsens stok.
”Nogle siger, at det er passende, at bandet, der sang titelsangen
hedder Garbage”, sagde Albrechtsen, der dog selv ser både champagnen og
chremefraicen i filmen. Moovy-redaktøren fremhævede den bl.a. for Sophie Marcheau og Denise
Richards, som han synes, det var noget hårdt at indstille til den Razzie Award
for årets dårligste birolle, som skuespillerinden blev i 1999.
Den diskussion fortsatte tirsdag aften, hvor jeg indfandt mig for at
blive sejlet i mini-speedbåd tilbage til en verden, hvor seksuelle one-linere
stadig var en accepteret del af samfundet. Og hvor selv Danmarks daværende
Acceptcard-pige, Tina Kjær, var med på en krænkelsesjoke.
Det fik salens femten tilskuere, heraf en lille håndfuld kvinder, at se i optaktsreklamen, hvor et
svedigt kontor-personale chatter løs om "modne frugter" og velvoksne "Jolly-flasker".
På
samme dobbelttydige måde, som Pierce Brosnan og hans kvindelige medspillere i filmen
gør om cigarer og velafrundede regnskabskurver.
Tænk at den slags metaforer - 22 år
senere – regnes helt humoritisk passé.
I 4 K fangede jeg også, at den tatovering, som Denise Richards har
omkring navlen, forestiller en fredsdue.
En detalje, der definerer hendes
Doktor Jones, som en idealistisk generation X forsker, der som så mange i
1990erne søgte ind i IDA - The International Decommissioning Agency – for at
arbejde mod mere bæredygtige verdensmål. Hårdt kritiserede Christmas Jones blev ikke en mindre seriøs karakter
af det - og i øvrigt er hun den hidtil eneste Bond-skuespillerinde, der har talt flydende russisk. What's the problem, folks?
Problemet for ypperste præsterne i
007s anmeldervælde er, at The World Is Not Enough forsøger at forene det bedste fra to verdener - for nu at bruge en filmtitel fra Pilou Asbæks bagkatalog.
De Bond debuterende manuskriptforfattere Purvis og Wade, der fik en
alvors-pen med i alle Daniel Craigs senere 007 film, sætter tonen seriøst, men prøver
samtidig, at fastholde den farceagtige cirkus aktion fra Roger Moores dage. Tilsat sex jokes. Dem blev der fnist af i sal 2.
Men
uanset hvor mange grimasser Brosnan skærer i sit forsøg på at være dramatisk
skuespiller, udspilles han totalt af Judi Dench og Sophie Marcheau’s stærke
kvindelige talent – og det klæder ikke filmen, at være sat i mørke og mudrede lokations, lød en del af
de ortodokse prædikanters buldrende modstand. At jeg mente, at dette er meget mere Bond-film end Craigs tre senste
forsøg, efterlod mig vist udenfor de voksne Bond-fans rækker.
Heldigvis var man klædt på til en kold skulder …
Tirsdag den 14. september kl. 21.00
Kvinden dånede.
Ganske ør.
Nej - det er den effekt han har på dem – gode gamle Roger Moore.
I al fald i den posthus reklame, der indledte kavalkadens sidste Bond
forestilling i sal 2.
Madonna reagerede på samme vis, og udbrød, "I need to lay down," da
slutbeatet i hendes titelsang, Die Another Day, var slået og forestillingen to
timer og tretten minutter senere var forbi.
Ligesom en paryk-skægget Pierce Brosnan trådte Die Another day ud af
Nordkoreas tågeslør med et trusselsbillede glimtende i ansigtet, der virkede
endnu mere presserende i dag, end dengang i 2002.
Filmen blev vist tre dage
efter, at styret i Pyongyang havde testet endnu en gang langtrækkende missiler.
Og selv samme dag, Fitnescentre i Danmark forbød kvinder, at træne i sports-bh.
Den kombination ville have haft helt katastrofale følger for
udviklingen i filmen, idet Halle Berry og Rosamund Pike udkæmper en drabelig
fight i netop den mundering, mens nordkoreansk militær gør klar til en vestlig
invasion.
17 tilskuere foran lærredet blev løftet ind i begivenhederne på
indledningens brusende surferbølge med en lydmæssig kvalitet, der mageligt
gjorde denne 20’ende Broccoli-Bond-film til seriens hidtil mest larmende.
Var der latter undervejs druknede den komplet i lyd. Men smilene forblev på læberne, ingen udvandrede - eller buhede.
Heller ikke af Bonds usynlige bil, eller det øjeblik, som selv Moovys ellers
dybt begejstede redaktør, Johan Albrehctsen måtte indrømme var en kikser.
Nemlig
dette computeranimerede surferstunt.
I foyeren bagefter lød det oven i købet således fra Adrian og Jakob,
to tyske tilskuere på 20 og 22 år, der på ferie i København, havde valgt at
tage en havnebåd til Fisketorvet for at se filmen:
"Det er en af de bedste vi har set, og vi har set de fleste. Med
Octopussy som favoritten", sagde de.
Men hvad med den usynlige bil?
"Den var fair nok. Nutildags virker det teknologisk muligt", svarede Jokob.
"Og Bonds tsunami surfing …?
"Ja, det var langt ude, helt crazy, men ret cool. Alt i alt klassisk
Bond", sagde Adrian.
"Det er kun et par uger siden, jeg så Pierce i Mamma Mia med min mor.
Så det var godt at se ham i Bond-rollen igen", sagde Jakob, der kun lige var
født, da Stirb an einem anderen tag havde premiere.
En klassisk Bond-film … En af de bedste …. Ret cool ....
Bond dør en anden dag, men selv skyndte jeg mig nu stadig væk, før jeg dånede.
Søndag den 19. september 2021 kl. 12.30
Problemet var, at løberne ikke fortsatte kursen ind i CinemaxX’ til søndagens filmforevisning af Casino Royale – men drejede skarpt fra forinden. Dermed kom Copenhagen Half Marathon bogstaveligt talt til at løbe i vejen for alle dem, der trippede for at komme til Bond-Marathon i biffen.
Ingen løbsarrangører havde nemlig bekymret sig om, at bygge en bro
over afspærringerne, så folk med andre interesser end de konditionelle, også
kunne komme frem til målstregen.
Det krævede mere end et par akrobatiske Daniel
Craig Parkour krumspring og hasarderede spurter over vejbaner og ind igennem
løbeslanger, at nå casino-bordet i tide.
Indsatsen var dog det værd.
Ikke bare var filmen nu løftet op i sal 4
på Danmarks tredjestørste lærred. Dagens quiz før filmen var også løftet
op i nyt format.
Nu udløste det nemlig en præmie, hvis man kunne svare rigtigt
på, hvilken scene, Barbara Broccoli havde krævet skulle med i filmatiseringen
af Ian Flemings første roman. Den nappede en af kavalkadens mest entusiastiske
fans, Jesper Antvorskov, der ivrigt råbte, at det da var torturscenen. Den
hvor hele Danmarks Svend Sved pisker Bonds Thunderballs, så det stadig femten
år efter premieren, fik flere af de 35 mandlige tilskuere på rækkerne til at
krydse benene.
Gevinsten var en nøglering med Bonds Aston Martin, lig med den Craigs 007
vinder i filmen. ”Men der følger desværre ikke en rigtig bil med den”, sagde
oplægsholder Rikart Olander Købke.
Biografchefen var rigtig i hopla
– bl.a. med en anekdote om, hvordan han under en pr tur for DRUK, havde fået Mads
Mikkelsen til at afsløre hvor svært det havde været at få Le Chiffres øje til at
bløde.
”Vi brugte seks timer på den scene og forsøgte med forskellige væsker
i øjet, inden vi til sidst måtte lade det fremstille med CGI-effekter”, lød
Mads Mikkelsens forklaring. For lige at trække tiden, af hensyn til de sidste
tilskuere, der stadig kæmpede med det københavnske løbekaos, fik vi også lov
til at gætte i hvilken film Bond-temaet bruges mest?
Det viste sig overraskende
nok, at være i Michael Kamens Licence to kill, ikke Tomorrov never dies, som
jeg ville have forsvoret.
Sådan løbes man undertiden over ende af detaljerigdommen i Bonds forunderlige univers. Alene teaser-plakaten, hvor Craigs Omega Seamaster Diver 300 M, tittede frem fra manchetterne, udløste en længere boys with toys snak om ure, Bond-gadgets og mobiltelefoner. Ikke mindst fordi den ene af mine medbragte gæsteanmeldere, Dommeren, stadig løber an på en model fra Nokia der er endnu ældre end bombe parkour springeren Mollakas i filmen.
Hvad ingen efter filmen ville løbe fra, var at Casino Royale stadig
fører an i feltet af 007-favoritter.
”Først og fremmest en god film
– med Bond i”, som den ene af mine to wingmen formulerede det. Dommeren,
der oprindeligt forlod biografen i 2006 med den holdning, at Casino Royale var "helt
forkert, at Craig og musikken var svag, at poker og parkour var plat
tidstypiskhed – og at det var noget værre pjat med Bonds forelskelseshistorie i
Vesper", valgte også allerede et halvt år senere at omstøde sin dom. Overbevist om sagens
rette stilling efter et gensyn med filmen på DVD.
Denne gang var han så blæst bagover, at han prompte lagde billet ind
på de sidste to, der vises om en uge. Ikke mindst fordi SKYFALL og SPECTRE vises i IMAX, for første
og formentlig sidste gang, nogensinde herhjemme. Det bliver heller ikke lige med det første at Quantum of Solace igen kan ses i en biograf. Derfor skulle jeg heller ikke, som mine to wingmen, have noget af at trække mig ud af løbet,
efter dagens første hurdle. Fortsættelsen ventede. Og i en varm,
adrenalinpumpende lykketilstand, var der, som Bond ved pokerbordet, kun
en vej at gå.
All in.
Modsat løberne udenfor deltager man jo ikke et halvmarathon ...
Søndag den 19. september 2021 kl 16.00
”Jeg fortryder, at have talt dårligt om Quantum of Solace og lover at give den en chance mere”.
Biografchefens søn, Alfred stod op i salen og demonstrerede, hvordan det skulle siges.
Ligesom i et AA møde håbede biografchef Rikart Olander Købke, at flere ville følge
eksemplet, og lade sig omvende.
Siden premieren i 2008 har filmen nemlig fået ry som Daniel Craigs svære,
og i manges øjne, kiksede 2’er. Det kunne alene tolkes på fremmødet i sal
4, der var faldet med tyve personer i forhold til Casino Royale en time
tidligere.