Hvem siger, at det ikke er spændende at se maling tørre?
Iført ”Au Number 79” størknede Shirley Eaton sig ind i verdenskulturen.
Så ikonisk forgyldt, at pigen fra Agent 007 contra Goldfinger også i Danmark har sin helt egen historie.
Det var nemlig den danske tyggegummi gigant Dandy i Vejle, der var ansvarlig for at mangfoldiggøre de sexede og i 1965 grænesøgende billeder af Shirley Eton i Storbritannien.
Mens Carlsberg-bryggerierne i filmen spillede en vis rolle i scenen, hvor hendes forgyldte lig afsløres på James Bonds hotelseng i Miami.
I Danmark var Shirley Eaton indtil 1964 kendt som den pæne
nabodatter. Mange havde set hende spille bruden Shirley Hornett i komedien Hjælp, Svigermor kommer i 1956.
Men alt det ændrede sig, da hun iførte sig Jill Mastersons
sorte silke BH og mørke trusser og lagde sig med kikkerten for øjet på Mr. Goldfingers
altan.
Daily Mirror beskrev i 1964, at parlamentsmedlemmer opfattede det blufærdighedskrænkende,
at børn skulle have lov at samle på den slags.
Dandy måtte derfor destruere oplaget, og i
stedet sende nogle mindre vovede motiver på markedet.
Men den gyldne danske forbindelse stoppede ikke der.
I filmen inviteres Eatons Jill Masterson på middag og Dom Perignon i Bonds suite, men da champagnen er blevet for varm må vor mand i køleskabet efter en ny.
Observante øjne kan se et par Carlsberg dåser stå linet op på skabets øverste hylde. Dåser der imidlertid er pist forsvundet, da Bond vågner op – efter at skurken Oddjobbs håndkant har strakt ham til jorden.
Det er enten en continuity fejl, eller også har koreaneren gået og skyllet dansk dåseøl ned, mens han forvandlede stakkels Miss Masterson til en gylden advarsel fra Mr. Gooold-finger ..,
Optagelserne, der skulle løfte Shirley Eaton fra en britisk komedie-skuespiller til et verdensikon, fandt sted den 21 april 1964 i Pinewood Studierne.
Eaton var iført gyldne trusser og havde et par gyldne
plastik-protester på brysterne, "længe før Madonna gjorde dem berømt", som Shirley skrev i sin selvbiografi, Golden Girl.
Make-up artisten Paul Rabiger penslede hende med en gylden glasur. Af Eaton beskrevet som "en varm og klæbrig masse", der gjorde, at hun ikke følte sig nøgen.
Da Sean Connery havde fortalt om scenen sneg skuespilleren Graham Stark sig ind for at kigge.
Shirley reagerede ved at give ham et stort knus. Stark var i gang med en sømands-film og iført hvidt kostume - han forlod derfor rummet i en guldindsmurt uniform.
Forgyldningen tog halvanden time.
Instruktør Guy Hamilton fotograferede Eaton fra en vinkel, der skjulte hendes trusser bag en pude. Derfor så det ud som om, at hun var helt dækket af guld-farve. En tilstand historien hævdede havde dræbt hende, fordi hudens porer ikke kunne optage nok ilt.
At nogle i årevis købte den, siger alt om den fascination, som Shirley Eaton skabte.
Skuespillerinden levede i bedste velgående, og blev dagen derpå forgyldt igen til et PR-billede, der blev bragt på coveret af Life.
Det krævede to kvindelige hjælpere med svampe under et brusebad – plus et par sauna-ture – at få den sidste guldpartikel til at forlade Shirleys hud.
Men derfra var Eatons verden forandret.
Herunder: To eksempler på Shirley Eatons indtog i det danske rum.
Shirley Eaton blev ikke blot fremhævet i bunden på den danske filmplakat. I den danske
tegneserie 007 – James Bond, var hun også den første Bond-pige, som blev bragt på
bagsiden af nr.´1 i 1965. Ligesom hun sammen med Connery prydede forsiden af nr.
54 i 1980.
I det danske filmprogram kunne Shirley Eaton ses sammen med Sean Connery i samtale med forfatteren Ian Fleming.
”Han var meget Ian Fleming’sk. Høj, meget engelsk, velformuleret, høflig, morsom og en smule kynisk. Jeg stod blot ved siden af Sean og hørte på dem”, sagde Eton til Double O Seven Magazine.
I filmen blev Eatons cockney-accent eftersynkroniseret af Nikki Van Der Zyl, hvilket fik skuespillerinden til at sagsøge Broccoli og Saltzman.
Kompensationen blev, at Eaton blev sendt omkring som mascot i adskillige amerikanske byer for at kaste glans over de mange Goldfinger premierer i 1965.
Guy Hamilton lod Connery og Eaton improvisere sig gennem sengescenen.
Eton fandt således selv på, at drille Connery med en lok af
sit hår, mens han talte med Felix Leiter i sin telefon.
Mens studie-lyset blev sat var
Connery ofte meget stille og koncentreret. Men Shirley fandt ham
en fryd at arbejde med, og var glad for, at forførelsen blev mere sensuel end
sexet.
Bagefter rejste Eton og Connery sig iøvrigt fra sengen , hvorpå de gik til fælles middag med deres ægtefæller.
I Danmark kunne man efter Agent 007 contra Goldfinger bl.a
se Eaton i filmen Den nøgne brigade fra 1965.
Hun dukkede også op som gæstestjerne overfor Roger Moore i Helgenen
i episoden Invitation to Danger i 1968.
Tidligere
havde hun spillet med i episoderne The Talented Husband og The
Effete Angler fra 1962. I dem kan man høre hendes rigtige stemme..
Da Eaton også optrådte sammen med Casino Royales Peter Sellers i The Naked Truth 1957, er hun blandt de få, kvindelige skuespillere, der har arbejdet med tre forskellige Bond-stjerner.
Shirley Eaton prydede atter en dansk forside, da roman-bladet brugte hendes ansigt i 1972.
Da havde hun trukket sig ud af filmbranchen for at hellige sig familielivet med sin mand og to sønner.
Det gyldne stempel på film-historien havde hun sat.
Caspermax ©