Bond på plakaten
  - De danske 007-postere
1981-1989



AGENT 007: STRENGT FORTROLIGT, 1981

Foto: Filmplakaten.com Den danske udgave af Strengt Fortroligt er i 2023 cirka 900 - 1000 kroner værd.

Gul laserstråle

Hvor meget Roger Moore lignede sig selv på plakaten til Agent 007 : Strengt Fortroligt optog ikke sindende i 1981. 
Den danske plakat-udgave af For Your Eyes Only blev baseret på konceptet fra den europæiske version, men havde slaglinjen "UNDERHOLDNING FOR MILLIARDER. For spænding ... for sjov ... for dig". 
Moore var tegnet i skydepositur fra et PR billede af skuespilleren taget af United Artitsts fotograf Kieth Hamsheire
Den danske udgave var speciel. Som den eneste af alle europæiske udgaver affyrede 007 nemlig det, der lignede en gul laserstråle. 
Men det var naturligvis plakatens dameben, der løb med opmærksomheden.
Billedet af Moore blev kopieret ind mellem modellens ben. Første fotomontage på en 007 plakat.

Ser ikke kvinden i øjnene

Roger Moore var ikke til stede, da billedet med modellen blev taget. Det forklarer, hvorfor hans blik ikke er rettet mod kvindens ansigt. Ideén kom fra amerikaneren Bill Gold og designet blev kreeret af Eric Pullford. 
I USA brugte man blot fotografiet af Moore mellem damebenene på plakaterne, men på de europæiske versioner, og de fleste asiatiske, gik man med det artwork, der blev skabt af Brian Bysouth. Han begik den illustrerede plakat, krydret med aktion-sekvenser fra filmen, der også blev brugt i Danmark ved premieren den 10. august 1981.
Ekstra Bladet fik sat Bond-pigens ben og bagdel på plads i en artikel fra den 4. august 1981.

Tre piger i puslespillet

Ekstra Bladet - der altid havde et vågent øje for de dele - var hurtige til at fortælle om plakatens "dejlige solbrune" spredte dameben.  "Mange mænd har i deres fantasiverden mikset en drømmepige sammen af 4-5 piger med hver sine gode egenskaber", skrev avisen og fortalte at det puslespil også var foregået på Bonds plakat. Modellen, hvis ben var trænet af golf og ridning, var nemlig ikke kun den tidligere amerikanske danserinde  Joyce Bartle.
Foto: @MGM/Danjac Modellen Janes Summers hånd blev brugt. Benene var Bartles.

Popo for alles øjne

Fotografen Morgan Kane havde først brugt den tidligere Miss Flordida, Nancy Stafford til at skyde sig ind på den rette vinkel, og derpå givet jobbet til den engelske model Jane Summer
Hendes ben brød man sig bare ikke om på design-kontoret i New York. Derfor blev kun Summers hånd med de to fingerringe og armbrøsten brugt på den færdige udgave, hvor den 22årige Joyce Bartles ben blev foretrukket. 

For alle danskeres øjne
Bartle blev bedt om at bære badedragten omvendt. Så blev imaget med ben og bagdel mere sexet. Med høje hæle snøret om anklerne og den potente armbrøst var der noget dominatrix over imaget. Måske derfor blev synet i adskillige lande censureret, malet op med cowboyshorts eller nederdel. 
Men i Danmark forblev popoen fra For Your Eyes Only - for alles øjne.



OCTOPUSSY, 1983

Foto: Filmplakaten.com Dan Gooze tegnede teaser-plakaten til Octopussy, der kunne ses i danske biografer i foråret 1983.

Tretten gange Bond

Hvis 13 var et ulykkestal var det ikke noget, der bekymrede 007s plakattegner i 1983.
Octopussy blev lanceret med en pr-poster, udtænkt af den amerikanske reklamemand Tom Seiniger, hvor tretten 007-skikkelser stod på rad og række overfor en model i indisk sarong. Man kan se en tatovering af en blæksprutte på hendes lår.
Eftersom Octopussy - Eons 13'ende 007 produktion - ville åbne i konkurrence med Sean Connerys comeback i Talia Films Never Say Never Again, var det vigtigt, at Roger Moore blev fremhævet. På den danske plakat skete det under slaglinjen: Ingen gør det bedre ... for 13. gang.
Teaser-posteren er idag en af de mere sjældne. Sidst den blev udbudt til salg (i 2021) lå prisen på 1.200 danske kroner.
Octopussys plakat fra 1983 - var i 2023 små 1000 kroner værd.

Ingen Hindu-inspiration

I et interview med Illustrated 007 fortæller Tom Seiniger at konceptet bag hovedplakaten, hvor en ottearmet Maud Adams som Octopussy omfavner Roger Moore bagfra, ikke var inspireret af den ottearmede indiske Hindu gudinde Shakti Durga.
"Octo betyder otte. Pussy refererede til Maud Adams. Så Maud Adams med otte arme. Det var åbenlyst for mig", siger Seiniger.

Stolt af Moores portræt
Dan Gooze, der i 1979 lavede Moonrakers plakat, tegnede Maud Adams og Moore, hvis ansigt, han denne gang var behørigt stolt af. Tilgengæld fik begge ben så lange, at de kunne have stået på stylter. 
Billedet Gooze tegnede efter blev taget af  fotografen Bernard Boudreau, der hyrede modellen Cindy R. Writh som stand in for Maud Adams. Ironisk nok blev Writh også brugt som Kim Basingers body-double på de amerikanske plakater til Never Say Never Again.
Foto: Illustrated 007. Klik og læs interview. Et ben i hver lejr. Writh lagde både ben til Kim Basinger og Maud Adams på 1983's Bond-plakater.

1000 kroner værd

Aktion-scenerne blev kreeret af den italienske tegner Renato Casaro, og varierer en smule fra plakat til plakat. Men den danske Octopussy plakat har togscenerne og Acrostar-flyet afbildet. 
Plakaten fra 1983 kunne i 2023 købes/sælges for omkring 800 - 1000 kroner.



NEVER SAY NEVER AGAIN, 1984

Foto: Filmplakaten.com Connery med glimt i øjet dominerede den danske version af Never Say Never Again.

Bond, bål og brand

Advokater og trusler om retsager spillede en stor rolle i tilblivelsen af plakaten til Never Say Never Again. 
Fordi Sean Connerys Bond comeback fra 1983 ikke var autoriseret af Eon Productions, truede Cubby Broccolis advokater med bål og brand, hvis plakten til Never Say Never Again - en genfilmatisering af romanen Thunderball - Agent 007 i ilden - kom til at ligne original posteren fra filmen anno 1965 blot en smule. 
På de amerikanske udgaver (kreeret af Rudy Obrero) betød det at flere af undervands aktion-scenerne blev slettet.
Michel Landis tegnede Sean Connery og Barbara Carrera efter disse stills fra Talia-film.

Nul eksplosioner

På de europæiske plakater lykkedes det at få billedet af en dykker i kamp med en haj med. Til gengæld var der forbud mod at tegne eksplosioner på plakaten, da sådanne - ifølge Broccolis jurister - ikke indgik i Thunderball romanen. (At en håndgranat i bogen udsletter SPECTREs Grev Lippe og hans bil overså McClorys forsvar åbenbart) Istedet brugte man orange kulører og lyskegler fra Largos yacht og Bonds motorcykel for at skabe flash og kulør.

Nul 007
Den franske kunstner Michel Landis udgave af Sean Connery kom til at dominere den eneste plakat, der blev brugt i Danmark. 
Sean Connery er James Bond kunne man læse på den med røde kæmpetyper, da Never Say Never Again fik dansk premiere 20. januar 1984 Kodenummeret 007  var tilgengæld ikke nævnt. 
En original udgave fra 1984 i velholdt stand er i 2023 cirka 1000. kroner værd.



AGENT 007 I SKUDLINJEN, 1985

Foto: DBA, @Jean-Paul Gode, MI6/Klik og læs. Teaser-plakaten, inspireret af Jean-Paul Godes fotos af Grace Jones og med Stephanie Suthers krop.

Moore uden modermærke

"Har James Bond endelig mødt sin ligemand?", spurgte plakat-teksten, da Agent 007 i skudlinjen blev lanceret i Danmark den 9. august 1985. Teaserplakaterne gengav Bond og den sorte sangerinde/skuespillerinde Grace Jones ryg mod ryg.
Da Roger Moore efter en ansigtsbehandling ikke helt lignede sig selv i filmen, kunne man dårligt bebrejde tegneren Dan Gouzee for at også hans streg var en lille smule ved siden af. Dog manglede også tegningen det modermærke, som Moore havde fået fjernet. Detaljerne var derfor stadig iorden.
Moore blev tegnet uden sit nyligt fjernede modermærke på plakaten.

Ingen hvid smoking

Men konceptet, igen udtænkt af Tom Seiniger, koncentrerede sig om Bonds ligemand, filmens skurkinde May Day. 
Sammen med fotografen Jean-Paul Goude havde den andogryne Jones begået nogle billeder, der inspirerede plakattegneren. 
Men det blev den sorte bodybuilder Stephanie Suthers på dengang 24 år, der for 100 dollars kom til at agere bodydouble for Dan Gouzee.
Egentlig ville man have haft Jones til at skyde op bag Moore, der skulle gengives i hvid smoking. Men Brian Bysouths artwork blev afslået, fordi et nyt designer-team på filmselskabet United Artists mente, at Bond altid kun bar sort smoking (?)
Foto: Filmplakaten.com En velholdt Agent 007 i skudlinjen plakat havde en værdi mellem 500 - 800 kroner anno 2023.

Ny plakat afmonterede teaseren

Istedet lagde kampagnen med de to stjerner op til en konfrontation, som hovedplakaten på en måde afmonterede.
På den endelige version ses Roger Moore - i sort smoking - sammen med Tanya Roberts Bond-pige på Golden Gate broen i San Fransisco, mens Christopher Walkens skurk sigter på dem med en maskinpistol fra sit luftskib.
Ryg mod ryg ser Bond og May Day pludselig ud til at være det match, der kan stoppe ham.



SPIONER DØR VED DAGGRY, 1987

Foto: Fra DBA Teaser-plakaten med Timothy Dalton fra 1987, er cirka 1.800 kroner værd i 2023.

Farlig PR

Ligesom med George Lazenby i 1969 stod PR-bureauet i 1987 med en ny mand, som den største del af et aktion-film elskende dansk publikum ikke kendte meget til: Timothy Dalton
Dennegang mørklagde man dog ikke 007-stjernens ansigt, men introducerede manden på teaserplakaterne  som James Bond - 007, gav ham den kendte Walther PPK i hånden og skudsmålet: "Farligst af alle". 
Filmen var i begyndelsen kun kendt ved sin engelske titel, The Living Daylights. Først omkring den danske premiere, 14. august 1987 blev den døbt  Spioner dør ved daggry.  Sidste gang en Bond-film fik en officiel dansk titel.
Foto: Filmplakaten.com Daltons ansigt blev ikke fremhævet nær så meget som modellens bagside. Pris i 2023: 495 kroner.

Udetaljeret Dalton

I betragtning af, at Timothy Dalton var ny i aktion-trafikken var hans ansigt påfaldende lille og udetaljeret tegnet på den endelige danske version af plakaten til Spioner dør ved daggry. Sådan fik  filmen lov at hedde i små typer under den internationale hovedtitel, The Living Daylights.
Plakaten spillede for første gang i 25 år på det berømte pistolløbs logo, som Maurice Binder designede til Agent 007 - Mission: Drab. Men ligesom ved Agent 007 - Strengt Fortroligt i 1981 var det attter damebenene, der løb med overskrifterne.
Kathy Stangel sås kun bagfra på plakaten. Her er hun forfra.

Stangel-ben

Brian Bysouth, der også kreerede dame-bens plakaten i 1981, stod også dennegang bag konceptet, sammen med makkeren Mike Bell. Heller ikke på denne plakat var det filmens Bond-pige, Maryam D'Abo, der lagde bagdel til.

Bagdel til 500 dollars
Kroppen tilhørte den 24årige hårprodukts model Kathy Stangel, der tjente 500 dollars for fire timers model-arbejde.
 "Jeg ville elske at optræde i en Bond-film, men indtil videre må jeg leve med at være endnu en smuk kvinde, der er ude på at dræbe Bond. Uden et ansigt", sagde Stangel til Los Angeles Times. 
Plakaten blev den sidste håndmalede i Bond-seriens 25-årige historie.
Bysouth blev betalt 3000 pund for at lave den. En uhyre høj pris på et tidspunkt, hvor alle konkurrenter var ved at skifte til billigere producerede plakater, båret af fotomontager.