BOND PÅ PLAKATEN

De danske 007-postere
 1989-2002



LICENCE TO KILL, 1989

Foto: Filmplakaten.com - værdi. 900-1000 kr i 2023 Dalton var i smoking på den danske plakat. På den engelske poster bar Bond sort tøj.

Spejlvendt udgave

Bond tog ikke kun skeen i den anden hånd, og forlod Hendes Majestæts Hemmelige Tjeneste for at gå hævntogt i 1989. 
På de danske premiere-plakater til Licence To Kill havde Timothy Dalton også fået pistolen i den gale hånd. 
Ingen husker hvorfor Bond blev spejlvendt i forhold til de internationale plakater. 
På de postere, der blev brugt på bustoppesteder og på endevæggen i Imperial bio i København, da filmen fik Danmarks-premiere den 7. juli 1989 var Whalter PPK'en tilbage i Daltons højre hånd. Eller rettere, i hans body-doubles.
Fotomontage: @MGM/Danjac/Bond-bloggen. Dalton var i sort på den engelske plakat, spejlvendt på den danske og korrekt i danske avis-annoncer

Ren fotomontage

Skuespilleren blev ikke selv fotograferet af Kieth Hamshere og Douglas Kirkland - med løsnet butterfly og i sammenbidt fremløb. Kun Daltons ansigt blev retoucheret ind i designet, der dennegang var en prisbillig foto-montage, skabt på computer.
Tiden, hvor Bond var en håndmalet karikatur var forbi.
Foto: Filmplakaten/klik og se mere. 2.200 kroner var den 198X198 store plakat til venstre værd i 2023. Plakaten t.h. kostede 1.800 kr

Endte i makulator

Krediteret Robin Behling, der var direktør for bureauet Feref Associates, men reelt udarbejdet af en hel komité af designere, endte original motivet efter brug i en makulator. Brian Bysouth, der også var involveret i udformingen, har siden fortrudt destruktionen.
Men han var dengang så utilfreds med udkommet, at det var, hvor han mente, at en sådan Bond-plakat hørte hjemme. 
Franz Sanchez himself ville nok have bifaldt afskaffelsesmetoden.
På plakaten sørgede man for, at Lowells barm blev dækket af Davis ansigt.

Lowells bryst dækket

Skurken i Robert Davis skikkelse blev sammen med et foto fra filmens lastvognsjagt, samt de to Bond-piger Talisa Soto og Carey Lowell afbildet på plakaten. Sidstnævnte i en bodystocking, så gennemsigtig at Davis hoved måtte dække udsynet til hendes ene bryst. Modsat filmen blev plakaten således ikke forbudt for børn.



GOLDENEYE, 1995

Den danske plakat til GOLDENEYE. Borstset fra teaser-plakaten til Daltons første film havde Bonds ansigt aldirg værret større.

Iøjnefaldende

En og kun en ting talte. Da GOLDENEYE skulle promoveres drejede det sig kun om at vise Pierce Brosnans ansigt. 
På teaser-plakater, på computerspil, på poser med chips og selvfølgelig på filmplakaten. 
Derfor blev den nye Bond-stjernes ansigt gjort større og mere iøjnefaldende markant på den endelige plakat, end nogle anden 007-skuespiller, siden Sean Connery gjorde comeback i Never Say Never Again i 1983.
Teaser-plakaterne til Timothy Daltons to 007-film havde også blot haft et billede af skuespilleren, men hovedplakaterne havde gengivet Bond som en mindre skikkelse.
Foto: Kinorevuen. Klik for detaljer. En to meter høj dansk GOLDENEYE poster var 4.200 kroner værd i 2023.

Dansk slaglinje

De danske plakater var lig med de engelske/amerikanske. Teksten i bunden var på engelsk. Kun slaglinjen blev oversat: "Uden grænser. Uden frygt. Uden sammenligning".
Plakaten bestod af en billedmontage med motiver taget af Earl Glasky, Randi Braun, Terry O'Neill, Keith Hamshere og George Whitear. En velholdt dansk GOLDENEYE plakat fra 1996 var i 2023 cirka 650 kroner værd.
Foto: Fra DBA En sjælden teaserplakat fra GOLDENEYE. Cirka 1000 kroner værd i 2023.

Pistol-logo i centrum

Med Joseph Caroffs klassiske 007-logo med pistolløbet brugt i noget større typer end på Timothy Daltons to Bond-plakater, var ingen i tvivl om hvem der var tilbage, da GOLDENEYE åbnede i Danmark den 26. januar 1996.



TOMORROW NEVER DIES, 1997

Teaser-posteren til Tomorrow Never Dies satte atter Brosnan i centrum.

350 kroner værd

Samme taktik som på GOLDENEYEs plakat blev fulgt, da Pierce Brosnans anden 007-film blev markedført i 1997. "Han er tilbage den 19. december", forkyndte den danske plakat-tekst for Tomorrow Never Dies. 
En dansk teaserplakat med Bond mod en blodrød version af Maurice Binders gamle Gun Barrel Logo, der også blev brugt på plakaten til Spioner dør ved daggry ti år tidligere, var i 2023 små 350 kroner værd.
For 645 kroner kunne man i 2023 købe en dansk version af Tomorrow Never Dies' premiere-plakat.

Kvindelig artdirector

Eftersom Bond-seriens grand old man, producer Albert R. Broccoli døde mellem GoldenEye og Tomorrow Never Dies blev det hans familie,  datteren Babara Broccoli og bonussønnen Michael G. Wilson, der drev showet videre. 
Bond-filmenes traditionelt noget sexistiske plakat-udtryk blev der dermed også gjort op med, da det ligesom med GoldenEye var den prisvindende kvindelige artdirector, Randi Braun, der havde ansvaret for markedsføringskampagnen. 

Ingen afklædte kvinder
Tomorrow Never Dies endelige plakat gengav ganske vist Bond i den gamle position med pistolen - nu en ny Walther P99 - korslagt over smokingbrystet. Men på en fotomontage, der fokuserede på medie-magt med aktionscener indlagt i en tv-væg, var der ingen afklædte kvinder. Filmens heltinder, Teri Hatcher og Michelle Yeoh var gengivet i glamourøse kjoler, sidstnævnte ovenikøbet i samme positur som 007 selv. Man kunne dog øjne den første dansker på en Bond-plakat - Cecilie Thomsen i seng med Brosnan.



THE WORLD IS NOT ENOUGH, 1999

Foto: Kinorevyen.dk Der var ingen dansk særpræg over plakaten til The World Is Not Enough - 400 kroner værd i 2023.

Ulrik udeladt på plakaten

Nær så heldig som danske navnesøster Cecilie var Ulrich Thomsen ikke med sin 007-plakatskæbne. 
Selvom Festens store stjerne havde en betydeligt større rolle end Thomsens Bond-pige fra Tomorrow Never Dies, som skurken Davidov, blev Ulrich Thomsens navn ikke fremhævet på plakaten til The World Is Not Enough. 
Den fik dansk premiere den 10. december 1999.
Foto: Fra DBA. Pris: Ukendt. En teaserplakat fra 1999 gjorde opmærksom på premiere-datoen.

Større bryster

Plakaten var identisk med det engelske design. Det var igen skabt i photoshop under kreativ ledelse af Feref bureauets designere Gereth Shepherd, Robin Behling, Andy Simmonds og Bond-plakat veteranen Brian Bysouth. Sidstnævnte morede sig dennegang med, at gøre Sophie Marceaus bryster noget større, end dem, den franske skuespillerinde selv havde udstillet i Bond-skurkinden Elektra Kings røde Lindy Hemming designer kjole.
Fotomontage: @MGM/Danjac Sophie Marceau blev ligesom Britt Ekland i 1974 gjort mere barmfager på plakaten.

Kom kun ud på nettet

Ulrich Thomsen fik ellers sin helt egen plakat, der præsenterede hans karakter. Men den blev så vidt oplyst droppet, og endte kun med at florere i fan forums på det internet, der i 1999 stadigvæk kun var ved at spinde sine første sites.
En international teaser-plakat med Pierce Brosnans skygge sat op mod en flammende gylden pige, designet af grafikeren Dianne Reynolds, kom til gengæld også i Danmark til at lokke publikum ind til årtusindets sidste 007-film. 
Plakaten blev i 2023 vurderet til 450-500 kroner.
Foto: Cinematerial.com Ulrich Thomsen på den ubrugte pr-plakat, og den danske udgave af teaserplakaten fra 1999.



DIE ANOTHER DAY, 2003

Die Another Day plakten fra den danske premiere den 24. januar 2003. Den er 700 kroner værd i 2023.

Bond uden butterfly

For første gang siden 1989 var Bond uden hverken butterfly eller slips. Med sin nye Walther P99 stikkende ud gennem en collage af knuste isblokke fejrede han seriens 40 års fødselsdag på plakaten til Die Another Day med åbenstående smokingskjorte. Det mere loose look, var hvad markedsanalyser dikterede var in i 2002.

Politisk korrekt Berry
Den kreative hovedkraft var Diane Reynolds-Nash og Steve Miller. De arbejdede med billeder taget af Keith Hamshere og Ron Sleznak, og der var kun en smule forskel på plakaterne for det amerikanske og europæiske marked. Derfor finder man ikke et særligt dansk særpræg på plakaten. 
I betragtning af den opmærksomhed, som Halle Berry fik på pr-fotos i sin orange La Perla bikini, understregede plakaten en ny politisk kønskorrekthed ved at sidestille hende i samme sigtende pistol-positur som Pierce Brosnan - fuldt påklædt.

           Fortsættes