ROST, RØRT OG RYSTET
Danske reaktioner på No Time To Die

 Med over en million solgte billetter blev No Time To Die den bedst sælgende Bond-film i Danmark, siden man begyndte at tælle i 1976 - men også den mest kontroversielle. Anmelderne elskede den, men mange fans forlod også biograferne i sørgemarch.  Bond-bloggen.dk opsummerer den danske modtagelse af Daniel Craigs 007-finale, og kaster blikket mod seriens fremtid – der kan ligge i fortiden  …

Rost, rørt og rystet. 
Tre ord, der sammenfatter reaktionerne på No Time To Die.
Ikke siden Daniel Craig i 2006 debuterede som en mere menneskelig James Bond i Eon Productions Casino Royale, har en 007-film formået at skabe så stor debat i Danmark. 
Med halvandet års udsættelse på grund af Covid-19 restriktionerne var filmen en af de længst ventede.
Men i Danmark også en af de  længst hypede.

Filmmagasinet Ekkos Bond-tema nummer fra september 2020. Foto: Ekko pr.

Lang optakt

Filmmagasinet EKKO sendte allerede i september 2020 et optaktsnummer med et Bond-tema på gaden, der skulle have spillet op til den forventede premiere i november.  Da filmen blev udskudt til 2. april 2021 planlagde CinemaxX i København, at vise alle 26 Bond-film i 4K fra januar til april 2021, som optakt til verdenspremieren.
CinemaxX viste alle Bond-filmene, og sluttede samme aften No Time To Die fik verdenspremiere.

Med endnu en nedlukning kom det projekt dog først til løbe af stablen fra den 11. juni og henover sommeren 2021. Forfilmen til No Time To Die fik således lov at køre i godt halvandet år, før Danmark omsider fik nyt fra Bond-fronten.

Endelig nyt

Men 23. september 2021 kunne Go’ Morgen Danmark på TV2 lave det første live-interview med den dansk-svenske skuespiller David Dencik. Historien om den fjerde danske filmskurk i Bond-serien var ikke længere en nyhed. Men på grund af omstændighederne var det første gang, man havde mulighed for at høre manden tale på tv om sin rolle som den mystiske forsker i No Time To Die

Dencik - David Dencik i Go' Aften studiet. Foto: Privat@.dk

Valdo og Graham

Samme aften, i Go’ Aften Live, var Dencik også i studiet. Udsendelsen viste hans første scene i filmen, hvor han som Dr. Valdo Obrouchev truer to kollegaer med at komme Ebola i deres te. En straf for, at de for sjov har markeret hans tomatsuppe som en koppevirus.
Den 27. september var Dencik også i Go'Morgen P3, hvor han bl.a. med skurke  accent præsenterede Lukas Graham. (se det herunder)
Bond billetsalget begyndte den 20. september 2021.

En streg på Strøget

På det tidspunkt var folk på Rådhuspladsen i København blevet klar over, at det snart var ved at være tid til premieren på No Time To Die.
En fire etager høj banner af Daniel Craig, der i tre tempi trækker sin pistol, blev hængt op foran Hotel Bristol. Desværre gik der kuk i rækkefølgen af plakaterne. Eyemedia, der stod for ophængningen, fik det i nogle timer til at se ud, som om Bond stod og lod vandet ud over strøget …

Ups. Plakat ophængningen gik galt. Foto: Privat@.dk
Men blev rettet efter et par timer ... Foto: @Bond-bloggen.dk

Dencik direkte

Fans skulle selv holde sig indtil tirsdag den 28. september 2021. Så kunne spændingen udløses, da man - via Facebook - kunne koble sig op på signalet fra London. Verdenspremieren på den 25’ende Eon Producerede James Bond - 007 film blev transmitteret live.

David Dencik foran Bonds logo på vej til premiere i London. Foto: Screenshot privat@
Også i TV-2 Nyhederne havde man fokus på Craigs farvel. Foto: @Bond-bloggen.dk

Første mand på løberen

Royal Albert Hall er en imposant bygning, men med trapperne dækket af røde løbere, Bond titelmelodier bragende fra højtalere og storskærme overalt, bliver den et majestætisk skue. Første celebre mand på løberen var såmænd – David Dencik.
Skuespilleren blev behørigt bedt om en udtalelse, inden engelsk presse vendte opmærksomheden mod det resterende stjerne-cast. Bortset fra Christoph Waltz var hele filmholdet tilstede.

Efterfølgende kunne David Dencik opleves i adskillige interviews på Kino.dk, hvor han fortalte om Daniel Craig, sit kostume og optagelserne.

Mode og glamour

B.T. bad efter premieren Elles moderedaktør Cecilie Ingdal kommentere Daniel Craigs opsigtsvækkende lyserøde smoking. Avisen skrev, at det kunne ligne et signal. ”Det er et vink med en vognstang om, at køn er i opløsning og det er mere flydende nu, og måske driller han lidt i forhold til, at Bond jo godt kunne være en kvinde,« sagde Cecilie Ingdal til B.T.

Daniel Craig i den opsigtsvækkende pink smoking. Foto: 007.COM

"Kate glimtede og strålede"

I London var David Dencik ikke udvalgt til at hilse på repræsentanterne fra den britiske kongefamilie. Prins Charles, hertuginde Camilla, prins William og hertuginde Kate havde til gengæld mange andre de skulle møde. Og navnlig hertuginde Kate ”glimtede og strålede i en gylden, pailletbesat kjole med kappe fra designeren Jenny Packham, som også tidligere har klædt hertuginden på”, skrev BILLED-BLADET i en galla-reportage.

Billed-Bladets reportage fra galla-aftenen. Foto: Screengrab.

På den sorte løber

Glamourpressen var også på pletten dagen derpå, hvor David Dencik til gengæld skulle modtage det danske folks ovationer. Det foregik i en fyldt Imperial biograf i et regnvådt København.
SF film og Nordisk Film havde rullet den sorte løber ud foran reklame væggen, mens Aston Martin havde kørt en model DB-5 med nummerpladsen AM50.007 ind i biograf-foyeren. Der var også arrangeret et imponerende laser-lys show på Imperials vægge, inden Dencik blev kaldt op på scenen og hyldet med blomster.
Se&Hør live transmitterede begivenheden, mens TV-Avisen bragte et direkte-indslag fra biografen.

Grevinde Alexandra var i krydsild på Se&Hørs live transmission. Foto: Screengrabs
Aston Martin DB5 mødte gæsterne. Foto og video: SF Film

Danske kendisser på plads

Blandt gæsterne sås grevinde Alexandra, Venstre-formand Jacob Elleman Jensen, direktør for sundhedsstyrelsen Søren Brostrøm, tv-værten Lene Beier, skuespilleren Mathilde Norholt, tennis-esset Kenneth Carlsen og hans kæreste, aktitekten Eva Harlov, sangerinden Maria Montell og filminstrutør Thomas Willum-Jensen, skuespilleren Trine Dyrholm, tv-værten Christiane Schamburg-Müller og Danmarks første Bond-skurk fra The World is not Enough, skuespilleren Ulrich Thomsen.

Stemningsbillede fra Imperials lysshow. Foto: Ukendt
Erhvervsforeningerne brugte Bond til at bond'e.

Motorcykel på display

Natten til torsdag den 30. september 2021 – klokken 00.07 - begyndte perlerækken af Bond-premierer så rundt om i hele Danmark. Og her var kreativiteten stor.

I Løgstør Bio havde biografen skaffet en af de kun 250 modeller af Triumph motorcyklen, som Bond kører gennem Matera. Den stod udstillet blandt andre effekter fra filmen i foyeren. 

I Løgstør havde man Bonds Triumph på display. Foto: Løgstør bio, Facebook

Panorama i Slagelse havde lagt champagne på køl til gæsterne, som blev modtaget af personale i sorte smokinger. Bio Mors havde kørt en sort Mercedes og en rød Ferrari op foran biografen for at gøre det ekstra glamourøst,
Bio Mors havde kørt de hurtige biler frem. Foto: Facebook

Kreative fans

Atlas biograferne i Rødovre havde hængt store gyldne balloner til skue i foyeren, formet som to nuller og et syvtal, og i Glostrup bio trådte gæsterne gennem en kopi af det berømte pistolløbs logo fra serien.

Folkebladets reportage fra Bond-premieren.
Ligeher.nu's foromtale af premieren.

Bond-samler i søgelyset

Grindsted Kino havde sørget for underholdning fra kl. 23 til midnat med trioen Carla Eriksen, Oliver Lilleøre og John Skou, plus lyseffekter og spots i biografens forhal. Og i City 2 i Høje Taastrup udstillede Bond-collectoren Knud Braagaard sin imponerende samling af 007-dukker og effekter. Det vakte Kanal Gladsaxes interesse så meget, at de lavede et 23 minutter langt indslag om samleren.
Kanal Gladsaxe viste lidt af Knud Braagaards udstilling i City 2. Foto: Screengrab.
Knud Braagaard fortalte på Kanal Gladsaxe om sin 007 passion.

Vild med Bond

Fredag aften, 30.september 2021 fortsatte hyldesten til Bond-universet med en Vild med dans special på TV2. Værterne, Sara Grünewald og Christiane Schaumburg-Müller sås ankomme til studierne i en Aston Martin DB-5, mens dommer Nikolaj Hübbe strøg en hvid kat.
Alle dansenumrene var koreograferet i takt til temasange, og blev trådt foran en storskærm med klip fra de forskellige Bond-film.

Vild med dans holdt 007-aften. Foto: Screenshots
Nikolaj Hubbe med The golden gun - en Eon godkendt replika. Foto af Ian C. Skovsted

Interviews på afstand

På grund af Covid-19 restriktionerne var der denne gang ikke udenlandske stjerner i Danmark fra filmen. Hele Bond-teamet blev i England, og skuespillerne lavede først presseinterviews, dagen efter gallapremieren i London. Det foregik over video-konferencer fra London, men på et tidspunkt, hvor ingen danske journalister endnu havde fået lov at se filmen.
Derfor måtte Kino.dk også nøjes med at stille Rami Malek, Cary Fukunaga og Daniel Craig sprøgsmål, der gav dem lejlighed til at rose de danske talenter, der har arbejdet på Bond-filmene.


DRs Per Juul Carlsen fik et større, meningsfuldt interview ud af David Dencik på podcasten Filmland.
DRs Filmland havde Dencik i studiet.

"Stadig tilladt at krænke russerne ..."

De talte bl.a. om, hvordan der efter #metoo kampagnen er kommet en ny bevidsthed ind på alle filmset.
Nu  gøres brug af en intimcoach, når erotiske scener skal indspilles. Til gengæld kan man åbenbart stadig tillade, at krænke russere på film", men ikke andre folkeslag, lød en af David Denciks pointer i interviewet. 
Ellers  var det stærkt begrænset, hvor konkret, der kunne tales om filmen. Med den chokerende slutning in mente var der en del spoilere, at tage hensyn til. Selv ikke Dencik fik i begyndelsen lov at læse hele manuskriptet, og fik det aldrig tilsendt elektronisk, fortalte han.  For det blev hurtigt hele humlen. 
No Time To Die blev også efter premieren Bond-filmen, som ingen rigtig kunne tale åbent om.

No Time for spoilers. Opfordringen blev fulgt. Foto: Privat@

Pressen skrev

No time for spoilers, lød undertitlen på lærrederne. Derfor måtte anmeldelserne i Danmark også nøjes med at fokusere på mere generelle betragtninger om James Bonds rolle i 2021.  Men stort set alle var ovenud begejstret.

Børsen gav fem stjerner og mente at No Time To Die var ”velfortalt med gode replikker …” og at ”den doserer sine aktionscener forbilledligt”.

Filmz tildelte også fem stjerner. Ikke mindst for den aktion-prægede slutning. ”For at finde filmens absolutte højdepunkt, må man hen til en scene i tredje akt. Her bliver vi ført ført med på en one-shot-sekvens, der tager Bond igennem noget af den mest rå og hæsblæsende action i franchisens historie. Man sidder med et hjerte, der i bedste “Tom & Jerry”-manér er ved at banke ud af brystet og en kæbe, der er ved at falde ned på gulvet — og det følger én hele vejen til filmens storslåede slutning, der for alvor efterlader et aftryk.

På livsstilssitet Connery.dk var anmelderen nærmest i ekstase: Craig er sjov, afslappet, men også knivskarp og dødelig og nyder tydeligvis at medvirke i sin svanesang. Det er en berusende film, som en vodka martini, shaken, not stirred, og jeg er slet ikke klar til at blive ædru endnu. Filmen får (00)7 stjerner”, lød dommen.

Gamereactor havde samme oplevelse: ”Når alt kommer til alt, så har No Time To Die alt hvad en god - måske endda rigtig god - Bond-film skal have: Hæsblæsende fed underholdning - helt sikkert!; medrivende og dragende action-narrativ - så sandeligt!; og sidst men ikke mindst: et brag af en episk afslutning for Daniel Craigs Bond - dét kan du bande på!"

B.T. havde også fem stjerner klar med kommentaren: ”Datidens mere ufølsomme helt er erstattet af en moderne mand, der ikke er bange for at vise både sorg og glæde. Filmen har i den grad været ventetiden værd." Kun længden på to timer og 43 minutter var en anke: ”En god histore kan sagtens fortælles på kortere tid”, skrev avisen.

EKKO tildelte fem stjerner til det, filmmagasinet kaldte ”en af de mest vellykkede og smukke Bond film”. ”Toner af det tragiske, som lå i temaet i Ian Flemings Casino Royale fra 1953, er artikuleret tydeligere end i de andre film. Og tidsånden har taget de værste racistiske og sexistiske replikker. Den golfspillende playboy bliver i Craigs skikkelse mere til fodboldspiller af folket. De hurtige engangsknald er afløst af kærlighed med stort K", skrev bladet.

"En Bond bombe"

What to watch talte Ann Lind Andersen og Casper Christensen om hvordan No Time To Die havde været en mere følelsesladet oplevelse end nogensinde. Begge belønnede filmen med fem stjerner, og betegnede den som "en Bond-bombe".

"Den rigtige Bond for millenials"


Jyllands-Posten skrev i en fem-stjernet anmeldelse at, Daniel Craig er den dygtigste Bond-skuespiller siden Sean Connery, hvis ikke han efterhånden har overhalet ham”,

Kulturredaktør Bo Green Jensen var på sin blog enig i, at Craigs opdatering havde rykket ved noget: ”Det nye er intimiteten i scenerne mellem Craig og Seydoux. Det gælder både, hvad de siger til hinanden og måden, som de siger det på. Og nu er der levende børn med i mikset. Tænk, at man også skulle opleve dét. No Time To Die er en værdig afslutning på Daniel Craig-fasen - For millennials er han den rigtige Bond”.

Politiken gav fem ud af seks hjerter med begrundelsen: Daniel Craig har ikke haft mulighed for at puste alt støvet af Bondosaurusen, men hans menneskeliggørelse af Bond er en ambition, som får lov at folde sig forbløffende frit ud i No Time To Die. Spørgsmålet er selvfølgelig hvor meget nytænkning James Bond overhovedet kan holde til …”.

Filmen fik en forrygende start i Danmark.

Moovy.dk var man mere tilbageholdende. Sitet konstaterede, at Bond var ”blevet en moderne mand, der taler om følelser og pladeromantisk kærlighed …” og at filmen ”forfriskende og med nye øjne så anderledes på tingenes tilstand. Måske så meget at mange fans hægtes af. Fukunagas Bond-debut mangler det allersidste for at kunne sammenlignes med de allerbedste i rækken. Det ekstraordinære og subtile udebliver, trods især modige valg mod slutningen”.
Udklip fra Børsen, torsdag den 30.9 2021.

Lyd og Billede havde også fokus på filmens følelsesladede aspekter. ”Action-scenerne sidder som knytnæveslag, replikkerne er tørre som Bonds vodka-martini, det samlede ensemble af skuespillere leverer over evne, og Fukunaga giver os den mest personlige og følelsesladede Bond-film gennem tiden – en kendsgerning, der nok vil irritere nogle.”

Soundvenue så det anderledes: ”Frem for konstant at levere adranalinpumpet aktion er No Time To Die langt mere interesseret i det følsomme og sårbare. Det medfører, at volden og ødelæggelsen sider i kroppen, længe efter at man er trådt ud af biografen …”, skrev mediet, der også gav fem stjerner.

Politiken lagde op til debat i et essay. Foto: @privat.dk

"Mangler DEN aktionscene, som alle vil tale om ..."

Berlingske Tidende belønnede også No Time Time To Die med fem stjerner, men mente at kvinderne var de mest interessante, at Rami Maleks skurk var kedelig, og fremhævede så ellers følelsesaspektet. "I No Time To Die er de helt store følelser på spil på en måde, så du ikke skal høre noget for det, hvis du tager dig en lille tudetur mod slutningen. Det klæder i den grad franchisen, at få klemt den slags ind mellem al machismoen. … (men) filmen mangler måske lige DEN aktionscene som alle vil tale om”.
Berlingskes forside den 30. september 2021.
Ekstra-Bladets forside.

Information skrev, "at Daniel Craigs udgave af James Bond passer til en tid hvor vi forventer moralsk og menneskelig stillingstagen til vores helte, og hvor den gamle kolonimagt Storbritannien må omdefinere sin rolle i verden. Avisen betegnede Craig som "den ikke afstumpede James Bond" og mente at "No Time To Die var "er et værdigt punktum for Daniel Craigs James Bond"

For DRs filmanmelder Per Juul Carlsen gjorde de emotionelle tiltag også indtryk nok til fem stjerner. ”Aldrig i mit liv havde jeg forestillet mig, at jeg skulle få en klump i halsen af at se en James Bond-film ,,”, skrev han og hentydede til, at det med Bonds verden altid havde handlet om fantasier - "ikke om virkeligheden og dens emotionelle påvirkninger."

Daniel Craig blev mellem alle roserne tildelt en stjerne i Hollywood.

Film og Tros udsendte havde også fået en klump i halsen. Roserne lød således i en fem stjernet anmeldelse: "Nogle vil måske sige, at det at give James Bond et hjerte underminerer karakteren, men jeg synes, at det virker. Først gjorde Craig Bond til en mere rå agent og nu giver han ham et hjerte".

I POV international tjente No Time To Die også fem stjerner ved ”at forny den typiske Bond-film med respekt for fortiden, men samtidig i trit med nutiden og med en vilje til at fortælle den helt særlige fortælling, om netop denne Bond. Som menneske og ikke som symbol. Der bliver nogle store sko at udfylde, men der er også et godt fundament til at komme videre”, mente anmelderen.

Ekstra Bladet var med fire stjerner, den avis, der satte barren lavest. ”Den 25’ende Bond-film gør præcis hvad den skal. Og den gør det tilmed ret godt. Hvis man ønsker reelt indhold, substans eller den slags, så er man gået galt i byen. Et yderst velsmurt maskineri med en finale, der gør det virkelig spændende, hvad de finder på næste gang". 
De sidste to anmeldelser viste, at hverken Ekstra Bladet eller POV tog filmens slutning særligt seriøst. 
Bonds død burde vel ellers være en nyhed, der baskede. Men den generelle opfattelse i anmelderkredse synes at være, at det blot er en version af Bond karakteren, der er blevet bombet til døde, og at figuren sagtens bare kan genopstå i en anden udgave.
”Man er aldrig i tvivl om, at det bare er noget vi leger”, skrev Ekstra Bladet.

I dybden med Bond

Filmnørdens hjørne dedikerede værten Casper Christensen en hel podcast til filmen, som han selv begejstret tildelte fem stjerner. Udsendelsen advarede om spoilere, inden den fortalte om slutningen, der for Christensen dog var en skuffelse. Udsendelsens medvært Jannik Hansen tildelte ligeledes fem stjerner, mens den indbudte Bond-ekspert, Mr. Brian Iskov fra Bondorama ikke lagde sig helt fast på en karakter, men mente, at Craig var løsnet meget op fra de fire første forsøg.  ”Nu er der flere farver på pailetten, og han nyder tydeligt at spille Bond”, sagde han.

Weekendavisens seriøse oplæg. Foto: @privat.dk

Weekendavisen gik chefredaktør Martin Krasnik i podcast-studiet med et panel bestående af filminstruktør Ole-Christian Madsen, lektor på RUC Kenneth Reinicke, og Weekendavisens egen skribent Sarah von Essen (der dog ikke havde set filmen, som de skulle tale om).
"Hvorfor tror vi på det? Fordi Bond er mere dannet og moralsk end sine snæversynede, ubehøvlede, uelegante modstandere", skrev Krasnik i Weekendavisen om den Bond, der var før Craig kom til. 
Dengang var Bond "en jovial, grænseoverskridende seriekrænker, i mange af filmene havde selv de mænd, der spillede ham, svært ved at tage ham alvorligt, men det var aldrig kernen i figuren: Det grænseoverskridende var netop overskuddet og forestillingen om, at det stærkeste våben er dannelse, humor, menneskelighed og høj moral”, skrev Krasnik.


"Et Naser Khader øjeblik ..."


Med det oplæg diskuterede panelet om Bond overhovedet var Bond mere, og om han har en fremtid?.
”Er det en verden, der er værd at redde? Filmen symboliserer nærmest den vestlige tilbagetrækning fra Afghanistan og en verden så uoverskueslig, at selv ikke SPECTRE kan følge med”, lød tre af debat-punkterne.
Udsendelsen rundede også  Sean Connery, og den scene i Thunderball, hvor Bond afpresser en sygeplejerske til at gå med ham i dampbad. Et øjeblik Krasnik refererede til, som ”Et Naser Khader moment”. Venstre politikeren var blevet ekskluderet på grund af seksuelle krænkelser i augsut 2021..
Heller ikke Weekendavisens panel tog notits af, at Bond-karakteren reelt døde i No Time To Die.  I fremtiden ønskede Sarah Von Essen sig bare rollen spillet af ”en lækker, respektfuld og sjov mand. Det er jo fantasi. Det vil man gerne forsvinde ind i”, sagde hun.

Basserne udkom også med Bond på forsiden. Humor er det bedste forsvar, lød parolen.

Den barske kritik

Fjorten dage efter Danmarks-premieren gik Ekstra Bladets Randal Fink hårdere til filmen, som han mente var alt for feministisk. Han skrev, at ligestillingskampen må kunne holde til, at populærkulturen skildrer andet end nutidens anerkendte holdninger. 
”I fiktionen må mordere være mordere, skurke må være skurke, og selvfølgelig må James Bond være James Bond”, lød hans argument. ”James Bond skal ikke domesticeres og gøres til hus-Bond. Men hvis mainstream popkultur absolut skal deltage i MeToo-debatten, var det langt mere ærligt at lade den ægte Bond møde den moderne kvinde, der ikke finder sig i hans sexistiske pis …”.
Samme holdning var gennemgående i Bond-bloggen.dk’s to stjernede anmeldelse.

Imens kravlede filmens slagstal op på den halve million.

"Sjusket og mudret"

Bondrorama gæsteanmeldte Nicolas Barbano, den gamle nestor fra Bond-tegneseriernes Box 007, filmen med følgende kritik: "Værst er dog, at Bond i løbet af de fem film udstyres med to kvinder, Vesper og Madeleine, der begge portrætteres som hans livs kærlighed. Sådan kan kærlighed godt manifestere sig i real life, og dilemmaet kunne fungere fint i et arthouse-drama, men inden for rammerne af en kulørt agentfantasi virker det sjusket og unødigt mudret”, skrev Barbano, der ellers mente, at filmen var en helstøbt Daniel Craig afslutning. ”med sine små tre timer unægtelig for lang, men uden for megen åbenlys idioti eller lange, hjælpeløst kedsommelige sekvenser … ”.
B.T.'s forside fra 30. september 2021.
Poltikens forside den 30. september 2021 - fyrede fem hjerter i Bonds retning.

Hans Zimmers musik rost

Planet Pulp gik anmelder Mogens Høegsberg i kødet på Hans Zimmers soundtrack, som blev anmeldt til fem stjerner. "Hvis Zimmer kan holde kvaliteten, ville jeg slet ikke have noget imod at høre endnu et Bond-score fra hans hånd", lød dommen.

Planet Pulp tildelte også  fem stjerner til filmen: "Det er sandt, at No Time To Die er for lang. Det er sandt, at skurken er for vagt defineret, og det er sandt, at den ellers flotte spejling af On Her Majesty’s Secret Service er uperfekt på grund af eksistensen af Bonds datter. Det trækker bare ikke længere ned end til at konstatere, at No Time To Die kunne have været et moderne actionmesterværk og den bedste Bond-film siden The Living Daylights,  men at den ender som lidt mindre end det".
I podcasten Poptillægget blev Bond debateret i et kvindeligt panel.

Svært ved Connerys chauvinisme

I podcasten Poptillægget tog Eva Eistrup udgangspunkt i kultur-journalisten Camilla Stockmanns debatoplæg i Politiken, "Kan man blæse og have vodka-martini i munden?". Det beskrev hvordan Bond-figureren havde udviklet sig, og nu i Craigs fortolkning bar på en tung følelsesmæssig bagage, der stod i kontrast til de tidligere films gentlemanskækhed. Sammen med Weekend-avisens skribent Sarah Von Essen diskuterede Stockmann seriens udvikling, og fremhævede hvordan en ny generation bl.a. havde svært ved at se Sean Connerys chauvinsitiske fortolkning, uden at reagere kraftigt. Podcasten adskilte sig fra mange andre, idet panelet udelukkende bestod af kvinder, som værten beskrev som The Daniel Craig appreciation society.

David Dencik havde grund til smil i Big Bio. Foto@privat.dk

Hvad nu, 007?

Den 26. oktober 2021 kunne David Dencik smile bredt. Ved et arrangement i Big Bio i Nordhavn, hvor han var indbudt til at tale om filmen, blev det annonceret, at No Time To Die havde solgt 976.000 billetter i Danmark.
Den 12. november 2021 fortalte Kino.dk at No Time To Die havde rundet en million billetter herhjemme, og at Danmark var det største No Time To Die-land i hele verden målt pr. indbygger, da filmen ramte biograferne i oktober.
Hvorfor Bond havde så godt fat i danskerne udtalte to eksperter sig i den forbindelse om på Kino.dk.
Spørgsmålet er så, hvor det efterlader Bond?

En dårlig forretning

Da No Time To Die i begyndelsen af november 2021 blev gjort tilgængelig på streamingtjenester i USA og England manglede den stadig, at indspille to hundrede millioner dollars på verdensplan. Og det var blot for at nå de godt ni hundrede millioner dollars, den skal bruge for at gå i nul.  

Om det skyldes bivirkningerne fra pandemien, fortsatte biograf-restriktioner i dele af verden eller filmens kvalitet som sådan, vil man kunne diskutere lystigt i fremtiden. Også på den måde slægter No Time To Die den gamle George Lazenby film på, som den bevidst har så mange handlingslighedspunkter med. Siden 1969 har On Her Majesty’s Secret Service været blandt de dårligste forretninger i Bonds filmede historie.

George Lazenby var selv til premiere i Los Angeles. "Interessant valg af musik", twittede han.

Reklame a la 007:
No Time To Die smittede også af på reklamebranchen. Forud for årets Black Week udsalg i Danmark den 28. november 2021 lanceredes reklamefilmen Shaping New Tomorrov med tydelig inspiration fra 007 ikonografien.

Overlevede Bond?

Hvad alle Bond-fans diskuterer nu er hvordan, eller om serien skal/kan/bør fortsætte. 
På en måde tog No Time To Die brodden ud af sin egen chokerende slutning ved at meddele, at James Bond will return. Om det betyder at figuren alligevel overlevede det sidste bombenedslag anes ikke, men fans har været meget kreative med at komme med flugtmuligheder.
Det vidner om, at mange virkelig hader slutningen, og prøver at labbe på den så meget som muligt ved at opfinde en udvej, som ikke er der …

Et eksempel på, hvordan fans forsøger at finde 007 en flugtvej.

Hvor meget kan ejerne skubbes

Alligevel kan man være sikker på en ting. Amazon har ikke betalt 4,5 millarder dollar for Bond-distributionsrettigheds-selskabet MGM uden en ny 007-produktion ser dagens lys. Det interessante bliver i hvilken retning ejerne, Barbara Broccoli og Michael G. Wilson, en mand på 80 somre, kan skubbes.
Ifølge DRs filmekspert Per Juul Carlsen vil ingen moderne filmskaber drømme om at opfinde Bond, som han blev præsenteret i 1962 .
”Ingen ville kunne se potentialet i en selvfed og arrogant machomand, der skiftevis skyder og knepper alt, hvad der kan gå”, argumenterede han i sin No Time To Die anmeldelse på DR.

"Passer slet ikke ind i en tidsalder af #metoo og identitetspolitik ..."

”Agent 007 passer slet ikke ind i en tidsalder af #metoo og identitetspolitik. Verden er ved at forgå i miljøproblemer, og så insisterer manden alligevel på at rejse verden rundt i dyre transportmidler i stedet for at lade det lokale politi ordne sagerne", skrev han.
Hvis Team Broccoli lytter til det, er det dårligt nyt for den del af publikum, der ønsker  en mere klassisk, kvindeforførende og fantasifuld Bond bragt tilbage. Men  for at sikre en fremtidig relevans kalder det forandrede blockbusterlandskab stadig på, at karakteren eller filmene opdateres.

"En måde at forny universet på kunne være gennem spinoffserier, der kan supplere kanonfortællingen. Følger man Marvel-modellen kunne spinoff- eller standalone-serier og -film om klassiske karakterer á la Felix Leiter, Q og Moneypenny eller MI6 som institution ligge lige til højrebenet. Eller hvad med en film/serie om Bonds nye arving, Mathilde?", foreslog Sound Venue.

Billedet på No Time To Dies dystopiske udgang.

Vejen frem kan være tilbage til Fleming

Historisk har det været sådan, at man altid har søgt tilbage til Flemings rå-materiale, når maskinen skulle genstartes i et nyt årti.
Utroligt nok er der stadig ufilmet stof, og forfatterens Moonraker fra 1955 kunne derfor godt være et bud på en ny vej frem.
Romanen fra 1955 har aldrig været rigtigt filmatiseret.
Roger Moores version fra 1979 havde intet med Flemings bog at gøre. Men i en tid, hvor rum-turisme er blevet muligt, og Marvel-universet er blevet en ny generations go-to serie, har den et vist fremtidspotentiale.
Den indeholder mindst ligeså meget seriøs spion-grundhistorie, som romanen Casino Royale, der i Eons filmatisering netop blev opdateret, og fik tilført ny, storslået og ikke mindst opfindsom aktion. Og en vis kinky, sadisme.
I heltinden Gala Brand (et navn, der heller ikke er brugt i filmene) vil man også have en spændende, intelligent og selvstændig kvindelig figur med en hemmelighed, og i Hugo von der Drache en af Flemings mest farverige skurke. Historien har også både en tortursekvens og en kærlighedshistorie, samt en af de bedste beskrivelser af Bonds liv udenfor tjenesten, som en ny skuespiller kunne bruge som afsæt.
Hvor meget plottet skal moderniseres afhænger så af, hvordan man vil fremstille Bond. Skal det være en periode Bond, en sci-fi Bond, en femi-Bond, en macho Bond - eller noget helt syvende?

Flemings ufilmede roman, på dansk Tordenkilen, kunne være en vej frem.

Skab sammenhæng og sexappeal

Man kan kun håbe, at filmmagerne dennegang vil planlægge en eventuel karakterudvikling på forhånd. Gerne over tre film, som så kunne udkomme indenfor et interval af fem-seks år. Filmet som en trilogi a la Ringenes Herrer eller Harry Potter.
Men først og fremmest kunne man håbe, at producerne har modet til at gøre, hvad Bond-filmene gjorde engang. Udfordre den politisk korrekte kant ved at gå til grænsen.
Det var det, der oprindeligt bragte bøgerne i søgelyset, og det, der fik seriens første film til at virke så friske. Og det handler ikke om, at Bond skal optræde som en savlende, seksuel krænker. Men hvorfor skulle der ikke kunne skabes en sexet atmosfære mellem kønnene?
Bond-film er andet end maskinpistolssalver og combatdress. Hvilket Ana De Armas sekvenserne i No Time To Die understregede. Sjældent har lille en rolle, fåetmeget positiv respons i anmeldelser og hos tilskuere kloden rundt. De Armas skildrende en kvindelig karakter, der både var sød, sexet, badass, sjov og glamourøs. Egenskaber, der fik stemningen til at stige i de fleste biografer.
Man kunne caste Anna De Armas som Gala Brand. Vejen frem ligger måske i fortiden?

Ud af mørket ...

"We have all the time in the world", lød det, da Madeleine Swan kørte ind den mørke tunnel i No Time To Dies slutning. Men det har Team Broccoli og Amazon trods alt ikke. 60 år efter Sean Connery tændte flammen går jagten i 2022 atter ind på at finde en ny mand med ligeså meget power som ham, og hans efterfølgere. 
Ikke mange havde nok gættet på, at Daniel Craig ville blive manden, da han tiltrådte, og revolutionerede karakteren i Casino Royale. Netop ved at spille på noget af det, der gjorde Ian Flemings univers så saftigt.
Bond har brug for den juice igen, hvis serien skal komme drønende ud af den mørke tunnel med ny kreativ power. Med 126 millioner kroner indspillet på det danske marked bliver der noget at leve op til.
Med reaktioner svingende fra det oprørte  og rystede til det roste og rørte tog 007 danskerne med en hidtil uset storm, og bragte i 2021 atter James Bond helt frem i kulturdebatten, mens filmen kommercielt blev et gyldent kys til biograferne efter nedlukningerne.
Uagtet den slutning er det altså - No Time To Die.
Man begyndte først at registrere salgstal i Danmark i 1976. 1960ernes 007-film har måske solgt mere.