RUSTEN KÆRLIGHED
Agent 007 jages/From Russia with love * * * * *
Skrevet med risiko for at blive nedlagt af en fanatisk Bond-maniac
med en ostehøvlsstreng i sit Rolex, men der mangler lige lidt olie på skinnerne til, at seriens ultimative spion-thriller kører i mål uden at kede en smule.
From Russia With Love fra 1963 er ubestrideligt klassisk Bond som præsident Kennedy og Ian Fleming foretrak ham, men bogen er
bedre og en ny generation vil nok også foretrække computerspillet, indtalt af en aldrende Sean Connery.
Agent 007 jages omtales altid – with love.
Som kongen i et spil skak forsvares den indædt af fans i diskussioner om Bonds bedste udspil.
Navnlig dem, der oplevede
den i sin samtid ser den som en uangribelig brik.
Men ikke alle felter i spion-spillet er lige
velegnet for 10-årige. Og set på video anno 1981 var Agent 007 jages
lidt som at åbne Bonds sprængfarlige attaché-mappe, uden at den
indbyggede bombe gik af.
Helt det brag, jeg havde ventet af dens omdømme,
var den ikke.
Hvor alle andre Bond-film,
inklusive forgængeren Agent 007 - Mission: Drab, er rendyrkede superspion-eventyr, pakket
med fremtidsteknologi og aktion, udfordrer seriens nummer to med et
vanskeligere parti.
I stedet for den første films solbeskinnede sandstrande, calypso-stemning og fantasy kulisser byder Agent 007 jages på en labyrintisk verden af skumle tyrkiske basarer, mørke moskèer og klaustrofobiske
togkupéer.
Mere Menneskejagt
Bonds smarte Sun Beam sportsvogn er udskiftet med en tung, irgrøn
Bentley a la den bøgernes agent trillede omkring i. Ganske vist med en for 1963
umanerligt moderne mobiltelefon. Men
sammen med bedagede Rolls Royce modeller, og gamle fut-fut tog, brylcremes frisurer, bløde
hatte og piger med kransekagehøjt hår under tørklæderne, er filmen visuelt tættere
forbundet med Alfred Hitchcocks mesterlige spionfilm, Menneskejagt med Cary Grant fra 1959.
Ligesom Grant jages Sean Connery sågar af en flyvende maskine. I en sekvens, som instruktør Terence Young indrømmede var en homage til thrilleren fra gysets mester.
Er den første Bond-film et kulørt eventyr-mysterium, der leder vor mand frem til en
vanvittig videnskabsmand med vilde planer om at sabotere 1960ernes amerikanske
raketprogram, så spiller Agent 007 jages mere realistisk på koldkrigen mellem øst
og vest.
Ingen rumfart
Eneste tegn på tidens populære rumfart er et billede af den russiske kosmonaut Yuri Gagarin. Det hænger på væggen i det sovjetiske konsulat i Istanbul, hvor 007 skal stjæle den såkaldte Lector. "Der er ikke tale om en skolemand, men om en decifferingsmaskine ... ", skrev Aktuelt opklarende i 1963
Aktionen gør i sig selv filmen historisk rusten. En ny generation skal have fat i historiebøgerne for at sætte sig ind i, at en krypteringsmaskine var noget, man i 1960erne eftertragtede i vesten, fordi den kunne afkode hemmelige meddelelser fra spioner bag jerntæppet. Et sådant angreb ville derfor gøre den kolde krig rødglødende i det Sovjet dominerede Balkan-område. Det kan gøre historien lidt svær at finde ud af – i hvert fald de første par gange man ser den.
Skal have politisk indsigt
For at få fuldt udbytte af filmen skal man både have politisk, og geografisk indsigt. Agent 007 jages kræver, at man forstår spillereglerne, og gennem et glas vand kan kende forskellen på den sovjetrussiske sikkerhedstjeneste SMERCH, det engelske efterretningsvæsen MI-6 - og filmens fiktive forbryder-konsortium, SPECTRE, der spiller de to parter ud mod hinanden.
I historien hyrer SPECTRE-medlem, og tidligere SMERSCH oberst Rosa Klebb, den kvindelige krypteringekspert – russeren Tatiana Romanova - i den lokale, sovjetiske ambassade i Istanbul. Pigen skal buges som lokkedue i en plan, der bringer russerne og englænderne på kollisionskurs.
Forelsket i Bond
På Klebbs ordre narrer Tania – som pigens venner kalder hende - Bond til Istanbul for at give ham adgang til kodemaskinen. Pigen hævder, at være forelsket i 007. Hun er villig til at hoppe af, medbringende maskinen, hvis ellers Bond vil hjælpe hende sikkert til London.
Hvad vi ved er, at SPECTRE har planlagt, at dræbe dem begge på vejen i Orientekspressen. De vil skabe en
sex-skandale for at ydmyge det britiske efterretningsvæsen. Dels for at hævne
Bonds ødelæggelse af SPECTRE-agent, Dr. No's mission i den første film, dels for
at score kassen ved at sælge den stjålne kodemaskine tilbage til russerne.
Til den modne Bond-fan
Manuskriptet er superb skruet sammen af
Richard Maibaum og Johanna Harwood med spion-roman forfatteren Berkely Mather
som suppleant. Men det skrider langsommeligere frem, og henvender sig til et mere modent publikum,
end de fleste Bond-film.
”Det hele er så fantastisk, at det kunne være sandt”, siger Bond selv. Figurerne er farverige og der spilles så levende, at man føler man kan række ud efter skuespillerne, og røre ved dem. Terence Youngs indsigt i bøgerne giver også plads til den sex og sadisme, som kendetegner Flemings værker. Men aktion scenerne lader vente på sig.
Svær at komplimentere i 1981
Bortset fra en kvindekamp og en skududveksling
i en sigøjnerlejr er det først, da Bond, tyve minutter før slutningen, aktiverer sin
attaché-taskes trylletricks, flyver i flæsket på Robert Shaws plantinblonde
morder, skyder en helikopter ned fra himlen og stikker Adriaterhavet i brand
under en speedbådjagt, at løjerne nærmer sig den form, mange nok forventer af en Bond-film.
I selskab med ikoniske og spektakulære efterfølgere som Goldfinger, Thunderball og You Only live Twice kræver det en erfaren Bond-elsker, for virkelig at kunne komplimentere From Russia with love for al dens eksotiske skønhed, detaljerigdom, fortættet spion-spænding - og sadistiske chauvinisme.
Og det var jeg ikke i 1981 ...
At From Russia With Love ikke bare lå på listen over John F. Kennedy to favorit-bøger, offentliggjort i Life Magazine. Filmen blev også den sidste han så i privat-biografen i Det Hvide Hus, inden han blev skudt og dræbt ved paraden i Dallas, den 22. november 1963. Det kom siden frem, at også
Lee Harvey
Oswald
havde set filmen, få dage før han affyrede skuddene. Hvis mordet har noget med Bond at gøre, er det en hidtil helt ukendt konspirationsteori ...
PÅ SPORET AF FLEMING
Ian Fleming besøgte optagelserne i
Istanbul, hvor han lod sig også fotografere foran det gamle damplokomotiv, iført en
højhalset hvid bluse. I en scene, hvor toget buldrer forbi en
jernbaneoverskæring står en mand i rabatten i nøjagtig samme mundering, og
vogter køer, herunder til venstre. Rygtet siger, at det er Bond-figurens skaber, men er aldrig blevet verificeret. Efter talrige gennemsyn, senest på et stort lærred i 4K, vover jeg den påstand, at det er et vildspor, og at Bond-figurens far ikke er med i filmen. Fotos: @MGM/Danjac.
Det er umuligt at se, at Shirkeshi
stationen i Istanbul er brugt i alle perron-optagelserne, også da Orient
Expressen nu tilsyneladende ruller ind på Zagreb station.
I filmen stopper toget
ud for skiltet "Zagreb", hvor Robert Shaw åbner døren for at stige af.
I virkeligheden missede togføreren punktet igen og igen, og rev hver gang både
lys og strømkabler midt over. Det tog flere timer at få bakket toget og stillet
an til en gentagelse - og det var bare lidt af det kaos, der herskede.
De kiosker man for et syns skyld dekorerede stationen med blev rippet for aviser, hver gang filmmagerne gik til kaffepause. Rejsende troede, at aviserne var ægte, men kviterede skam for læsestoffet ved at efterlade en skilling.
Slår de en streg sammen?
Produktionsmanagere Bill Hill var ved at gå ud af sit gode skind over
arbejdsforholdene. Også han skal derfor roses for sit cool skuespil i rollen
som den udsendte engelske agent, Kaptajn Nash, som Grant lokker med ud på
stationstoilettet i Zagreb for at dræbe. "Hvad vi så end skulle på
toilettet efter ...", som Bill Hill så korrekt har spurgt. "Skulle vi
lige slå en streg sammen før vi igen steg om bord ..."?
Caspermax ©