- i Ian Flemings 100.00 er budt
fra 1963. En novelle, der sender 007 i auktionhuset Sotheby's hemmelige tjeneste
”Kvalmende, som en karamelislagkage med marcipanbund”
Rolig.
Det er ikke den danske konge, som James Bond betegner sådan. Det er de beskrivelser af ædelsten og antik kunst, som man finder i et katalog fra Sotheby's.
Carl Fabergés Jordkloden - ”Nr. 42” på det engelske auktionshus’ liste over tilsalgsatte værdier anno 1963 - er således "ciseleret i quatre-couleur guld" …. "beklædt med opalescerende perlemor i champlevé-teknik over en moiré guillochage med indlagte tal i lyst sepiaperlemor ….”
Ian Fleming har tydeligvis nydt at pensle det så klægt ud.
Selv har forfatteren en mere direkte beskrivelse af kunstværket, der
danner omdrejningspunkt i 007-novellen, 100.000 er budt.
Da det bliver præsenteret foran en fyldt
auktionsal i London, kalder han det for en ”cricketbold i poleret smaragd", der
”gløder med en overnaturlig grøn ild”.
Moore bød prisen op
Enhver der har set filmversionen af Octopussy fra 1983 vil
nok huske Roger Moores 007 byde prisen på et af Carl Fabergés russiske påskeæg op for
at afsløre en indisk juveler med skumle hensigter i Sothebys auktionshus.
Det er den eneste del af filmen, som manuskripforfatterne hentede hos Fleming,
hvis novelle på engelsk hedder The Property of a lady – "en Ladys mascot", i den
danske oversættelse af Rita Damm fra 1967.
Vellykket spion-fortælling
Fleming skrev novellen på bestilling af auktionshuset, der udgav den i deres årskatelog, The Ivory Hammer - The Year at Sotheby's i november 1963.
Man vil nok blive overrasket over, hvor vellykket den er som spion-fortælling.
På komprimeret plads formår Fleming at skabe en intrige, hvor
vi både får indsigt i den hemmelige tjenestes arbejde med en kvindelig russisk
dobbeltagent, inden 007 midt i Sotheby's auktionshal får afsløret hendes russiske leder.
Sothebys Jesper Bruun Rasmussen
Der er hverken pistolskud, nævekampe, tortur eller stærk spiritus, men Fleming skriver mindst ligeså detaljeret (og knapt så klægt) som en Sotheby-skribent. Den lukkede, diskrete auktionshusverden får han ubesværet til at flyde sammen med den hemmelige tjenestes. Historiens auktionarius er ovenikøbet en autentisk person, nemlig Sotheby's daværende svar på Jesper Bruun Rasmussen – Peter Wilson.
I 100.000 er budt er der ingen Bond-pige i traditionel forstand. Måske derfor må Bond lige beherske sig for ikke at lade sine fingre kæle for sin sekretær Mary Goodnights "indbydende nakke".
Men der er en Maria Freudentein. En KGB-agent
placeret midt i secret service, der sender Englands hemmeligheder hjem til Moder Rusland. Hvad hverken pigen, eller russerne ved, er at briterne har været på
opmærksom på hende fra begyndelsen.
Aflønnes med en russisk kunstskat
De depecher, der udgår fra forræderen er derfor en form
for tidlig fake news. Men russerne tror så meget på dem, at de som betaling vil
aflønne hende med Smaragd-globen, et tilsendt, såkaldt
arvestykke af en russisk kunstskat fra Fabergé.
Solgt på Sotheby's skal den indbringe Lady Freudenstein titlens 100.000 pund.
Bond foreslår M og kunsteksperten Dr. Fanshawe også at være tilstede. I et forsøg på at få identificeret den russiske overordnede, der skal byde prisen op, få ham anklaget for spionage og udvist fra Storbritannien.
Om Maria Freudentein skriver Fleming, at hun er "en lidet
tiltrækkende pige med mørkt hår, bleg, nusset og med uren teint", der gemmer sit
forrædderi bag "et fladt bryst i en kniplingeskjorte".
Typisk forfatteren ikke at spilde en af sine storbarmede skønheder i den afdeling.
Ingen moralske skrupler
Bond vurderer kynisk, at Freudenstein nok skal være heldig, hvis hun blot får lov at bruge en tiendedel af den ventende
formue, før englænderne afslører hende, og dermed tvinger russerne til at likvidere
hende for kontraspionage.
En skæbne, der tilsyneladende ikke volder vor helt de mindste moralske skrupler.
Hele afsløringsdelen i Sothebys hal er et velfortalt forløb med
MI-5 agenter forklædt som pressefotografer fra Flemings avis, Sunday Times, sovjetrussiske
ambassademedlemmer gemt bag solbriller, opkøbere i telefonisk kontakt med pengestærke kunder, samt
britiske taxier, klar til at forfølge køberen ad mørke engelske veje.
For selvfølgelig lykkedes det Bond,
at identificere opkøberen som den "kortnakkede russiske landbrugs-attache", Pjortr
Malinovskij.
150.000 er budt
100.000 er budt – der måske burde have heddet 150.000 er
budt, da det blev hammerslaget for Smaragd-globen – er en letlæselig
007-historie, hvis danske apropos er selveste Kong Frederik IX.
Den daværende danske konge hænger på væggen i juvelerbutikken Wartski i Regent Street, hvor Bond indhenter nogle auktionstips hos ejeren Kenneth Snowmann. En karakter, som forfatteren baserede på Abraham Kenneth Snowmann, barnebarn af forretningens grundlægger, Morris Warski, skriver forords-forfatteren Rasmus Paaske Larsen i nyudgivelsen af novellesamlingen.
Den udkom på Forlaget Rosenkilde og Bahnhof i 2014. Nu under titlen Octopussy.
Ingen billigere
Novellen blev første gang udgivet i Danmark på forlaget Skrifola i 1967 i antologien 100.000 er budt, sammen med Octopussy og The Living Daylights. De to sidstnævnte oversat til Var det selvmord? og Snigskytten.
Historien viser, at selv Bonds mere ørkeløse perioder i en varm juni
måned i London, er mere underholdende end de flestes.
Selv var Fleming bare ikke tilfreds med udkommet, og nægtede at modtage penge for den.
Det er første gang en James Bond historie er gået så billigt.
100.000 ville have været mindste bud i dag.
Trivia Kong Frederik IX og James Bonds veje krydsede hinanden igen i 1972. I forbindelse med den danske konges død, den 14. januar 1972 viste Kino-palæet i Randers filmen Kongens sidste færd. Hovedfilmen var Diamanter varer evigt, hvor Sean Connery sagde farvel til Bond-riget.
Originaltitel: The Property of a lady.
Forfatter: Ian Fleming.
Udgivelsesår: 1963.
Udgivet i Danmark i 1966 på Skifola.
Bond-bloggen.dk's vurdering: * * *
Caspermax ©